Слова-тригери для банків: за які перекази українцям блокують рахунки
Слова-тригери для банків: за які перекази українцям блокують рахунки

Слова-тригери для банків: за які перекази українцям блокують рахунки

Банки масово почали блокувати рахунки українців через тригерні слова у призначенні платежу.

Як передає "Хвиля", про це йдеться у матеріалі "Телеграфа".

Фінансові установи України посилили контроль за банківськими рахунками та транзакціями громадян. Кількість заблокованих рахунків зростає.

Рішення Національного банку №65 про фінансовий моніторинг (ухвалене у травні 2020 року) надає банкам значні повноваження для аналізу транзакцій, блокування та примусового закриття рахунків клієнтів. Фахівці у сфері права виокремили ключові чинники, що призводять до блокування:

Розбіжність між реальними операціями та заявленим профілем. Відкриваючи рахунок, людина зазначає приблизну місячну суму надходжень. Якщо ця сума довго залишалася стабільною, а потім різко зросла, при цьому клієнт не повідомив банк про підвищення доходів і не подав підтвердні документи, його рахунок ризикує бути заблокованим.

Банківські рахунки / Фото: Getty Images
Банківські рахунки / Фото: Getty Images

Операції, що викликають підозри у банку. Частою причиною блокування є систематичні або численні надходження від різних відправників. Навіть невеликі суми (500–1000 гривень) можуть насторожити банк, який припускає ведення підприємницької діяльності. У таких випадках кошти мають надходити на рахунок ФОП.

Будь-яка активність, що може бути пов’язана з криптовалютними операціями (взаємодія з біржами, брокерами та подібними сервісами). Цей вид діяльності поки що не повністю легалізований у країні.

Операції, нехарактерні для звичайних громадян, або часте зняття готівки. Це стосується як регулярних невеликих надходжень (практично щоденних), так і великих сум. Наприклад, отримання чи зняття значних коштів – поняття "значних" відрізняється у банках: від 10–20 тисяч до 50+ тисяч гривень.

Формулювання у призначенні платежу при переказах. Деякі фрази банки вважають тривожними сигналами, зокрема: "за крипту", "обмін валют", "за товар/послугу", якщо надходження йдуть не на рахунок ФОП, а на приватний. Викликати підозру може й формулювання "повернення боргу" при регулярних переказах – щоденних або кілька разів на тиждень.

Відсутність офіційного підтвердження доходів, що відповідають сумам операцій. У першу чергу банки запитують податкові декларації, довідки з податкової (форми ОК-5, ОК-7), також приймаються довідки про зарплату з роботи. Підходять документи про спадщину, продаж нерухомості – житла, автомобіля тощо.

Ігнорування запитів банку або надання недостовірної/неповної інформації. Для підприємців критично важливо двічі на рік завантажувати податкову декларацію в особистий кабінет (через онлайн-банкінг або застосунок). Невиконання цієї вимоги може призвести до автоматичного блокування.

"Основні причини блокування – непідтверджене походження коштів, невідповідність транзакцій фінансовому профілю, систематичні надходження від багатьох платників, що банки трактують як незареєстроване підприємництво. Також варто згадати операції з ознаками криптодіяльності (конвертація цифрових валют у звичайні гроші через посередників), зняття великих готівкових сум без попередньої історії подібних дій", – пояснив виданню керівник практики податкового права юридичної компанії "Ільяшев і Партнери" Іван Маринюк.

Механізм блокування рахунку

Слід розуміти, що банки не перевіряють операції клієнтів вручну. Критерії блокування закладені в автоматизовані банківські системи, які спрацьовують без участі людини, і клієнт втрачає доступ до коштів. Блокування виконується автоматично, клієнт може не отримати жодного попередження та дізнатися про проблему лише під час спроби скористатися своїми грошима.

Раніше повідомлялося, що ПриватБанк масово закриває кредитні ліміти пенсіонерам.

Джерело матеріала
loader
loader