Імпорт дизельного та авіаційного пального в Європу досягає рекордного місячного рівня через підготовку трейдерів до зими та можливих обмежень на нафтопродукти з російської сировини. Майже 1,9 мільйона барелів пального від експортерів, зокрема Індії, Саудівської Аравії та США, надійшли до портів ЄС у період з 1 по 20 жовтня, пише Bloomberg, посилаючись на дані Kpler.
З моменту запровадження заборони на постачання нафтопродуктів із Росії у 2023 році ЄС наростив їх імпорт з інших країн. Заборона порушила звичні торговельні схеми та змусила Європу шукати постачальників у інших країнах, зокрема в Індії. Тепер нове обмеження на закупівлю палива від переробників російської нафти може знову порушити енергопостачання в ЄС і змусити країни шукати нові джерела, особливо коли з настанням холодів зросте попит на опалення.
Як пише видання, тиск на деякі країни-експортери та трейдерів, які переправляють їхні вантажі, посилився. Це сталося після того, як США запровадили санкції проти найбільших російських енергетичних компаній. Високопосадовці індійських нафтопереробних заводів (НПЗ) — головних покупців російської нафти — повідомили, що через нові американські санкції продовжувати постачання до великих переробників буде майже неможливо.
Наближення обмежень на імпорт пального до ЄС відбувається на тлі закриття НПЗ. Деякі з них закрилися назавжди, а деякі — на тимчасовий ремонт, що створює тиск на постачання в регіоні. Водночас високі ціни на паливо дають трейдерам можливість заробляти через так званий відкритий арбітраж, а невизначеність щодо обмежень ЄС, які почнуть діяти у січні, стимулює їх постачати ще більше пального до цих запобіжних заходів.
Нещодавно Міністерство фінансів США оголосило про запровадження санкцій проти великих російських нафтових компаній «Роснєфть» та «Лукойл». Ці обмеження ускладнили й здорожчили торгівлю російською нафтою. Через це поставки до великих індійських НПЗ майже зупинилися. Індія імпортувала російську нафту з 2022 року, скориставшись стелею ціни в 60 доларів за барель і купуючи дисконтовані вантажі. За даними видання, з 1 по 20 жовтня, індійські поставки становили близько 362 000 барелів на день, або 20% від загального імпорту дизельного та авіаційного пального до ЄС. Якщо темп збережеться, це буде найвищий місячний обсяг поставок з Індії з 2017 року.
Президент США сподівається, що ці заходи змусить Росію припинити обстріли українських територій. Водночас заступник голови Радбезу РФ Дмитро Мєдвєдєв заявив, що це рішення лише підтверджує, що Вашингтон «обрав шлях війни з Росією».
Після оголошення американських санкцій індійські нафтопереробні компанії, зокрема Indian Oil Corp., Bharat Petroleum Corp. та Hindustan Petroleum Corp., тимчасово припинили купівлю російської нафти марки Urals. Керівники НПЗ зазначають, що чекають на вказівки від уряду та оцінюють можливі варіанти дій.
За вісім місяців частка індійського дизелю в імпорті зросла в сім разів і сягнула 12%, а у серпні встановила рекорд на рівні 18%. Особливість полягає в тому, що цей дизель виробляють із великої кількості російської нафти. Саме Індія та Китай після повномасштабного вторгнення Росії в Україну стали «гігантами по закупівлі російської нафти», а згодом Індія взагалі перетворилася на «потужного експортера палива в ЄС». Але як їм це вдалося? У статті «Дизель зі слоном. Як Індія завоювала український і європейський паливні ринки» аналітик Іван Марченков та директор ТОВ «Консалтингова група А-95» Сергій Куюн розібралися з цим питанням.
