П’ять героїнь «Холостяка»: як за допомогою синтетичних персон і ШІ покращити сценарій і залучити нову аудиторію
Як би диджитал-фахівці не переконували, що поза ютубом і тіктоком нічого не існує, професійно зроблене телебачення й досі залишається в центрі уваги великої аудиторії.
Водночас ринок телевізійного контенту вимагає неймовірної швидкості, ефективності та раціонального використання ресурсів. Саме тому дедалі більшої актуальності набувають проривні AI-рішення, що допомагають у продюсерських і сценарних процесах. Carat Ukraine адаптувала технологію синтетичних персон під ці потреби — і сьогодні ми покажемо, як її можна застосувати до головного шоу українського телебачення — «Холостяка».
Хто такі синтетичні персони
Синтетичні персони або згенеровані AI аудиторії — це штучно змодельовані представники аудиторії, створені на основі реальних статистичних, соціологічних і поведінкових даних для імітації реальних людей в дослідженнях.
Іншими словами, це «віртуальні глядачі або споживачі», кожен із яких має певний набір атрибутів, наприклад: стать, вік, дохід, регіон, рівень освіти, улюблені медіа, емоційні патерни, медіачас, ставлення до брендів, політичну чутливість, емпатію, digital-поведінку тощо.
Як AI може допомогти зрозуміти телеглядача
Щоб перевірити, чи справді синтетичні персони можуть замінити традиційне дослідження, можна протестувати підхід на одному з найпопулярніших телепроєктів країни — «Холостяк» на телеканалі СТБ, 14-й сезон якого щотижня збирає значну аудиторію.
Для аналізу використано синтетичну телевізійну панель України, створену командою Carat Ukraine. Модель побудована на базі даних установчого ТБ-дослідження КМІС, результатів панелі Nielsen, а також збагачена показниками з Ukrainian Media Attention Research. Панель налічує понад три тисячі синтетичних персон — цифрових моделей глядачів, які дозволяють відтворювати та прогнозувати реакцію реальної аудиторії.
![]()
«Холостяк», 14-й сезон: проєкт, що знову задає тон українському телебаченню
Реаліті-шоу «Холостяк» на СТБ вже чотирнадцятий сезон поспіль залишається одним із найстабільніших глядацьких хітів. За всі роки існування формат демонструє рейтинги, що перевищують середньорічний показник каналу в 2,5—3 рази.
Перші епізоди 14-го сезону підтвердили цю тенденцію: за середніми показниками перегляду, проєкт має всі шанси потрапити до п’ятірки найуспішніших сезонів в історії українського телебачення.
![]()
Як утримати увагу глядачів: класичний ресерч проти AI-підходу
Після перших двох епізодів нового сезону «Холостяка» постає цілком логічне запитання: що можна зробити, аби утримати й посилити увагу глядачів до фіналу проєкту?
У традиційному підході відповідь шукали б за допомогою класичних досліджень: фокус-груп, опитувань, тестування сюжетів або героїв. Такий процес дає глибину, але потребує часу: зібрати глядачів, обробити результати, підготувати рекомендації, впровадити зміни в монтаж чи комунікацію. Якщо ж більшість епізодів уже відзнята, можливості впливу обмежуються постпродакшном і мультиканальними рішеннями.
Сучасний ринок рухається швидше. Саме тут вступає в гру AI-підхід, який дозволяє обробляти великі обсяги різнопланових даних і моделювати поведінку аудиторії в реальному часі. Підготовчу роботу з налаштування синтетичних персон можна виконати ще до виходу проєкту в ефір, а коригування окремих випусків — здійснювати оперативно. Для цього ми використаємо синтетичну телевізійну панель України, щоб протестувати наступні гіпотези:
Гіпотеза 1. Увагу глядачів можна посилити, якщо до фіналу залишаться героїні, які ще з перших випусків викликали найбільший емоційний відгук та інтерес.
На основі результатів тестування сформовано рейтинг п’яти найкращих героїнь за агрегованим показником уваги. У якості вхідних даних для синтетичної ТБ-панелі використано такі дані:
- ТБ-показники проєкту 2025 року;
- базова інформація про героїнь;
- обговорення в соцмережах;
- різниця уваги до різних медіа за даними Ukrainian Media Attention Research.
![]()
Тестування на синтетичній ТБ-панелі України показало, що п’ятірка героїнь із найвищим потенціалом утримання уваги працює на різні телевізійні сегменти — від класичних глядачів до цифрової молоді. Їхні характери, емоційна відвертість і соціальна активність створюють баланс між традиційним телебаченням і диджитал-культурою, що дає проєкту шанс одночасно зміцнити позиції в ефірі та залучити нову, більш динамічну аудиторію.
Гіпотеза 2. За допомогою використання сильних сценарних ходів попередніх сезонів можна збільшити увагу до героїні в нетиповому для неї сегменті аудиторії.
Тестування сильних сценарних ходів на п’яти найцікавіших героїнях дозволило для кожної з них підібрати такий варіант, який сприятиме зростанню їхнього потенціалу втримання глядацької уваги до проєкту. Розглянемо на прикладі фаворитки синтетичної панелі — Софії Шамія.
- Сильні сторони: її візуальна привабливість, поєднання «краса + місія», високий диджитал-ефект.
- Потенційні ризики: ідеалізація образу — менше емпатії у старших, потребує сцен із людяністю.
Рекомендовано для неї використати сценарний хід «Епізод розвінчання ідеалу».
Прецедент: Сезон 8 (Нікіта Добринін × Даша Квіткова) — коли героїня з «ідеальною маскою» показала людяність і вразливість → пікове зростання уваги у Digital Shifters (+18%).
Як адаптувати:
- короткий епізод, де Софія потрапляє у «некомфортне середовище» — наприклад, без макіяжу, з дітьми або у волонтерському контексті;
- момент, коли вона не контролює ситуацію, але проявляє щирість;
- додати сцену реакції Тараса («Ти не мусиш бути ідеальною»).
Очікуваний ефект: підвищення емпатії в Classic TV Core на +7%, Digital Shifters +5%.
Для тестування обох гіпотез ми використали доступні нам дані та дані з відкритих джерел. Продакшн проєкту, звісно, може оперувати більшим обсягом даних для налаштування власної синтетичної панелі й отримати точніші результати тестування гіпотез.
Для обох гіпотез тестування на синтетичній ТБ-панелі може бути ефективним для розрахунку потенціалу рішень, оскільки вони від початку належали до типів задач, розв’язуваних за допомогою АІ-інструментів. Проте не варто чекати, що синтетичні персони, наприклад, згенерують замість людини нові гіпотези й запропонують абсолютно нові проривні сценарні ходи.
Наприклад, наша спроба знайти за допомогою синтетичної панелі абсолютно новий сценарний хід, який не використовувався в попередніх сезонах, завершився доволі шаблонними відповідями, які потребують залучення спеціаліста для перетворення у справжній проривний сюжетний хід.
Тож рекомендуємо використовувати коректно налаштовані синтетичні персони для швидких і недорогих тестувань готових гіпотез і матеріалів. Проте для пошуку абсолютно нових рішень є сенс залучати профільних спеціалістів і користуватися можливостями класичного дослідження.
Ольга Тарасова, Research & Insights Director Carat Ukraine
Фото: freepik.com
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.
Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.

