/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F69%2Ffe9a9574b85ca159244a6701707e8549.jpg)
Елеваторний бізнес України потребує повної автоматизації для збереження конкурентоспроможності
Переживши кризу 2022-2023 років, елеватори та зернові термінали України зіткнулися з новими проблемами, одним із шляхів вирішення яких стала автоматизація. Про нюанси впровадження автоматизації в роботу портових терміналів розповів начальник відділу маркетингу компанії «Арт Порт» Олександр Тодуров у коментарі АПК-Інформ.
За його словами, український елеваторний бізнес успішно після кризи 2022–2023 років, що пов’язана з блокуванням морських портів і критичним скупченням транспорту на західному кордоні, стикається із системними проблемами, які поки що залишаються поза ефективним державним регулюванням.
Наразі експерт виділив сім найгостріших проблем, які залишаються актуальними для елеваторів у 2025 році, а саме: зниження врожаю та неповне завантаження потужностей, кадровий дефіцит, енергетична нестабільність та енергоефективність, високі зовнішні логістичні витрати, внутрішня та зовнішня логістика та цифровізація автотранспорту, воєнні ризики, а також низька маржинальність.
«Сучасні системи дозволяють оптимізувати роботу персоналу, роблячи робочі місця мультифункціональними: один оператор може дистанційно працювати з кількома ваговими комплексами, а мобільні застосунки знижують вимоги до кваліфікації працівників. Інтеграція вагового та лабораторного обладнання з обліковими системами мінімізує помилки та пришвидшує операції. Окрему увагу слід приділити наскрізній автоматизації логістики. Інтеграція зовнішньої електронної черги з внутрішніми процесами забезпечує повну прозорість руху транспорту. Логіст може контролювати виклики машин, відвантаження та документообіг навіть дистанційно, що допомагає суттєво скоротити OPEX і вирішити проблему кадрового дефіциту. Разом з цим електронна черга також дозволила підприємствам скоротити нічні зміни, зменшити витрати на енергоресурси та фонд оплати праці, знизити потребу у великих парковках і усунути конфлікти з водіями та громадами. Вона забезпечує рівномірну роботу ланцюга «комбайн – машина – елеватор» і раціональне використання потужностей», - констатував О. Тодуров.
Експерт наголошує, що автоматизація остаточно утвердилася не просто як інструмент оптимізації, а як один із ключових шляхів для зниження операційних витрат і збереження конкурентоспроможності. Без впровадження комплексних автоматизованих систем, що охоплюють управління, облік та логістику, елеватори ризикують втратити конкурентоспроможність і фактично вийти з ринку.
«Автоматизація — не вибір, а питання виживання. Тільки ті елеватори, які здатні ефективно управляти ресурсами та мінімізувати витрати за допомогою цифрових інструментів, зможуть конкурувати та розвиватися в сучасних українських реаліях», — підсумував експерт.
