/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F3%2F5e061b3761f768c521e72c31a8192597.png)
Як російський карбамід перетворюється на “оманський” і заходить в Україну: ЗМІ опублікували розслідування
Сайт Ненька опублікував розслідування про схеми з карбамідом. Публікуємо текст без правок та коментарів.
Як повідомляє екс-нардеп Ігор Мосійчук, на початку листопада 2025 року до України зайшла велика морська партія карбаміду, задекларована як така, що походить з Оману. Однак документи, логістика і сам маршрут вантажу показують зовсім іншу історію — історію реекспорту, який почався у порту Дукм і завершився у Чорноморську, а між цими точками пролягли тисячі кілометрів, кілька юрисдикцій і компанія, що з’явилася на ринку лише рік тому.
Ключовою характеристикою цієї поставки стала точка завантаження. 17 вересня 2025 року судно m/v King M під прапором Панами вийшло із порту Duqm (Oман). Цей порт у ринковому середовищі мінеральних добрив давно відомий як транзитний майданчик для вантажів, що походять не з самого Оману, а з Росії. Саме там оформлюють документи, після яких російський карбамід отримує нове позначення — «Oman».
Судно King M має такі характеристики: тип Bulk Carrier (балкер), IMO 9614282, прапор Панама, позивний сигнал – 3ENT6, MMSI – 374560000.
Згідно з даними системи відстеження морських суден, King M покинуло Дукм 17 вересня о 14:53. Після виходу з Оману судно не прямувало одразу до України. Воно взяло курс на узбережжя Румунії та 26 жовтня о 20:00 зайшло до порту Суліна (Sulina, Румунія). Це був технічний захід перед переходом до Чорного моря. Звідти судно продовжило рух у напрямку України та прибуло до порту Чорноморськ, де вантаж був розвантажений і оформлений на українській митниці.
Партія містила 25 000 тонн карбаміду, що була заявлена у вантажній митній декларації під номером 25UA50009001298000 від 6 листопада 2025 року. У графах документа зазначено: походження Оман, пункт завантаження порт Duqm, ціна 350 доларів США за тонну, умови поставки CFR Чорноморськ.
Офіційним імпортером цієї партії у документах значиться компанія ТОВ “Імпорт Сіті Хаб”. Фірма створена нещодавно, близько року тому – і задекларувала основним видом діяльності торгівлю автомобілями, а не мінеральними добривами чи хімічними продуктами. Співробітники та гравці ринку добрив повідомляють, що назва цієї компанії була невідомою українським трейдерам до появи цієї поставки.
Попри нібито відсутність досвіду на ринку добрив, компанія пов’язана з низкою інших юридичних осіб, таких як: ТОВ «Грейн Бридж Україна», ТОВ «Агровера», ТОВ «В Агро» та інші.
Бенефіціаром цих компаній вказаний Михайло Михайлович Вороніч. Основний КВЕД пов’язаних структур – 46.21 (оптова торгівля зерном, насінням, кормами, необробленим тютюном). Задекларований вантаж карбамід марки Б, який формально відноситься до продукції хімічної промисловості й переважно використовується в агросекторі.
За документами товар був куплений за ціною 350 доларів за тонну, що зазначено у графі “Invoice value” митної декларації. Поставка була здійснена на умовах CFR, тобто доставкою до порту Чорноморськ займався продавець.
По суті, дані про маршрут, ціну й імпортера дозволяють зробити обґрунтований висновок: поставка 25 тисяч тонн «оманського» карбаміду не відповідає критеріям легального походження та має ознаки схеми з імпортом російського товару через Оман.
І поки українська митниця та контролюючі органи не приділятимуть уваги таким вантажам, ринок добрив залишатиметься доступним для «сірих» схем, які використовують морські хаби Оману та «одноразові» українські компанії для маскування справжнього походження продукції.
