Санкції не зупинили: Китай отримав скраплений газ із підсанкційного заводу "Газпрому"
Санкції не зупинили: Китай отримав скраплений газ із підсанкційного заводу "Газпрому"

Санкції не зупинили: Китай отримав скраплений газ із підсанкційного заводу "Газпрому"

Російське підсанкційне судно із скрапленим природним газом здійснило свою першу поставку до Китаю. Цей інцидент є останнім свідченням посилення енергетичного співробітництва між Пекіном та Москвою на тлі геополітичного тиску.

За даними Bloomberg, судно "Valera", яке завантажило СПГ із заводу "Портова" (Gazprom PJSC) у жовтні, прибуло до імпортного терміналу Бейхай на півдні Китаю. Як "Valera", так і сам завод "Портова" були внесені до санкційного списку адміністрацією Джо Байдена з метою обмеження можливостей Росії нарощувати експорт СПГ.

Пекін ігнорує обмеження

Китай, який не визнає односторонніх американських санкцій, в останні місяці активно нарощує закупівлі російського газу із "чорного списку".

Китай також ігнорує загальний заклик, зокрема від президента США Дональда Трампа, про припинення закупівель російської нафти та енергоносіїв.

Загальний обсяг поставок російського СПГ до Китаю, включаючи неподсанкційні об'єкти, зріс приблизно на 14% за період з вересня по листопад порівняно з аналогічним періодом минулого року.

Постачання судна "Valera" стало б 19-м за рахунком танкером СПГ, що прибув до Китаю з підсанкційних російських об'єктів лише з серпня 2025 року. Раніше, наприкінці серпня, до порту Бейхай вже почав постачати паливо інший об'єкт під санкціями — "Арктик СПГ 2" в Сибіру.

У середині жовтня також було зафіксовано, як танкер, завантажений на "Портовій", перекачував паливо на інше судно, зареєстроване на гонконгську компанію, поблизу Малайзії, що свідчить про використання схем "сірого" флоту для обходу обмежень.

"Флот-привид" Росії зріс на 45%

Російська Федерація значно наростила свій так званий тіньовий флот нафтових танкерів, який використовується для масштабного обходу західних санкцій та обмеження цін на нафту. За оцінками аналітиків S&P Global Market Intelligence, на початок 2025 року цей флот складався приблизно з 940 суден, що на 45% більше, ніж роком раніше.

Цей тіньовий флот є критично важливим для Москви, оскільки дозволяє продавати нафту покупцям, які не дотримуються західних цінових обмежень, і маскувати її походження.

Ключові характеристики флоту під санкціями:

Близько 17% світових нафтових танкерів тепер задіяні у перевезенні російської нафти.

Середній вік суден тіньового флоту становить близько 20 років, тоді як у світовому комерційному флоті цей показник — 13 років. Більшість цих старих суден не мають належного страхування, що значно підвищує ризики великих екологічних катастроф.

Судна регулярно змінюють прапори та подають фальшиві дані про місцезнаходження (GPS-спуфінг).

Активно здійснюється перевантаження нафти в морі, що є складним і небезпечним маневром, який допомагає приховати кінцевий пункт призначення.

Окрім порушення санкцій та екологічних ризиків, існує підозра щодо причетності російських танкерів до диверсійної діяльності.

"Російські танкери підозрюються в причетності до диверсій проти підводних інфраструктурних об'єктів — трубопроводів та кабелів," — йдеться в оцінці.

Постійне зростання цього нерегульованого флоту створює серйозний виклик для західних країн, оскільки підриває ефективність санкційних механізмів і підвищує ризики інцидентів у міжнародних водах.

Джерело матеріала
loader
loader