Український степ восени не менш красивий, ніж навесні
Український степ восени не менш красивий, ніж навесні

Український степ восени не менш красивий, ніж навесні

Тільки краса ця вже зовсім інша, медитативна й меланхолійна:

Чи то в ранковому тумані
Чи то в ранковому тумані
Чи коли того ж дня розвидниться
Чи коли того ж дня розвидниться
Дивіться, як потріскалася й заросла закинута дорога: впоперек поклали залізничну лінію, тож тепер транспорту тут не проїхати.
Дивіться, як потріскалася й заросла закинута дорога: впоперек поклали залізничну лінію, тож тепер транспорту тут не проїхати.

Власне, після походу приблизно в ці самі степові краї я придумав для себе термін "сковородування" як бродіння нетуристичними селами, передусім пішки. Відтоді за кілька років було багато такого "сковородування" в різні частини України, але хотілося повернутися сюди. Адже:

Український степ навесні несамовито красивий (ФОТО)

Взагалі-то, і це "сковородування" планувалося приблизно вздовж Південного Бугу з півночі на південь рано навесні, і розповідь про нього, я навіть придумав, мала називатися "назустріч весні", адже в попередньому поході мені розповіли, ніби навіть у Вознесенську весна настає "на два тижні раніше", ніж у Первомайську. Це визначається посівами та дозріванням аграрних культур.

Утім, через малесеньку обставину – світову пандемію – дітей до бабусь навесні не завезли, тож і похід відклався на пів року й дуже змінив форму. Тепер це вже "назустріч осені". Втім, осінь у степу виявилася по-своєму не гіршою. А за суб'єктивним настроєм – навіть кращою.

Я починав від Миколаєва і йшов угору течією, щоб подивитися, як лиман вужчає, перетворюючись на річку (ще біля Ольшанського, кажуть рибалки, висота води й навіть напрямок течії Південного Бугу сильно залежать від того, з якого боку дме вітер – від моря чи, навпаки, з півночі).

Український степ восени не менш красивий, ніж навесні - Фото 4
Український степ восени не менш красивий, ніж навесні - Фото 5

Не менш цікаво під час пішого повільного походу встигати спостерігти, як міська зона поступово перетворюється на "дачну", а вже там, куди не ходять маршрутки з "міськими" номерами – на справжні села.

Український степ восени не менш красивий, ніж навесні - Фото 6
Український степ восени не менш красивий, ніж навесні - Фото 7

А коли в кінці довгого, майже на 50 кілометрів, денного переходу починаєш переживати, що дороги зараз закінчаться (бо часом на maps.me вони позначені, а вживу трактор розорав) – посеред степу наштовхуєшся на просто-таки архетипне смт: триста на п'ятсот метрів п'ятиповерхівок. І міського вигляду люди середнього віку виходять парочками прогулятись у вечірній степ.

Масштаб видно внизу скріншота
Масштаб видно внизу скріншота

Це вже потім виявиться, що неподалік і окремо від самого селища, також посеред степу, розташований цементний завод. І навіть виправна колонія.

Спершу я планував ночувати в наметі, однак на ніч виявилося, що поряд є, як мені сказали, "рибацький стан". І тут настрій різко міняється. Починається таке собі айнане.

Власник рибацького стану, Андрій, чомусь сприймає мене за дуже бідного, бо я прийшов пішки, і спершу веде мене у вагончик, де є вільні місця, а вже тоді співчутливо питає, скільки я можу заплатити. "Взагалі-то місце коштує 150 гривень, але дай, скільки можеш". Коли ж я даю стільки ж, як рибалки, він з якимось сумнівом дивиться на ці гроші:

"Та-а-ак, він заплати-и-ив", – ніби забрав у сироти останні, й кличе дружину постелити мені.

Так вийшло, що через мою присутність (вони помилково сприймають мою незвичну їм галицьку міську вимову за літературну) спершу розмова закрутилася навколо мови:

"Ми тут теж українці, хоч і не балакаємо по-українськи", – каже він українською.

І нічний сторож, який за цілий вечір і потім ранок слова російською не сказав, теж каже:

"У нас тут по-українськи ніхто особо не говорить".

Тому що вони не сприймають за "українську" свій, як вони кажуть, "суржик". Довели людей! До речі, насправді тут мова значно чистіша, ніж, скажімо, в Прилуках.

Оскільки це питання цікавить мене з професійного погляду, зазначу: в Ольшанському і справді молоді люди відповідають, а діти між собою розмовляють російською. А от старі говорять українською. Але вже в сусідніх Трихатах, за кілька кілометрів, виключно українська. І, що для мене було несподівано, потім у значно більшій за те-таки Ольшанське Новій Одесі люди, навпаки, перші звертатимуться навіть до незнайомих українською, і взагалі російської практично не чути. Припущення: Нова Одеса виросла з аграрного населеного пункту (там домінують приватні садиби), тоді як Ольшанське від початку будувалося як промислове (виключно п'ятиповерхівки з датами 1980-х років будівництва на стінах).

Недодекомунізований плюралізм, Нова Одеса
Недодекомунізований плюралізм, Нова Одеса

А потім веселі рибалки, з якими мене поселили (одеські моряки – один старенький дідусь, інший досі ходить у море) розповідають одне одному свої рибальські та морські історії. До речі, всупереч моїм уявленням, п'ють доволі мало. І, чи то я вийшов з віку, чи то це вийшло з моди, після "употребляешь – ні", не припрошують. Зате зараз виникає специфічне питання етикету: через ковід сидиш в альтанці надворі в куточку, якомога далі, непомітно тримаєш власну пляшку з мінералкою на лавочці біля себе, а якщо хтось тебе бездумно торкнувся, виходиш ніби в туалет, а сам потай пшикаєш на руки антисептиком.

А от історії більш-менш відповідають (моїм) стереотипам.

***

Рибальські зводяться до того, хто, де і скільки риби наловив. А от зараз не ловиться – це видно вже й по тому, що пригощають шашликом зі свинини, купленої на базарі в Ольшанському.

Морські історії теж виправдовують очікування: вони зводяться до борделів. І здаються більш-менш правдоподібними хоча б тому, що переважно самоіронічні.

"У мене ж ніколи грошей нема. А то в Південній Африці якось виявилося зразу сто доларів, але однією купюрою. Питаю у неї: скільки? Вона: двадцять", – розповідає молодший (якому зараз під шістдесят).

"А здачі ж тобі ніхто не дасть!" – весело, старший (йому за сімдесят).

"Ясне діло".

"І що?"

"Та що. Бігав по нашим, питав, хто хоче на здачу. А мені потім віддати. Так нічого й не вийшло".

"А от у нас було. Це, напевно, році в сімдесятому. Чи то Роттердам, чи то Амстердам. Нас же відпускали групами по четверо, щоб одні за одними дивилися. І я старший групи, бо ж комуняра. Ідемо, публічний дом. Давай зайдемо чисто подивитися? Ну давай, тільки начальству не кажіть. Зайшли ми, а за нами двері хоп, і зсередини не відкриваються. А до нас уже спускаються, дві з одного боку, дві з іншого... Ну, ти розумієш, нас же четверо. А у нас – по п'ятдесят центів на брата. І по-англійськи тільки один шпрехає. Вони до нас:

"Полак?"

"Ноу, ноу полак. Рашен!" – маючи на увазі, звісно, "радянський".

"Оу, рашен. Ноу мані?"

Вони такі, ну давай, що у вас є. Годинник? А я думаю, як то сказати "русо турісто обліко моралє", щоб зрозуміли. Думаю, як тепер вибратись, я ж старший групи. Мені перед начальством відповідати".

***

Правда, ще радянські морські історії зводяться до того, щоб на всю валюту, яка є на руках, набрати колгот або тканини, щоб вигідно перепродати в Одесі.

Дідусь каже, що перестав ходити в море, коли народився син, "Русічка", як він його називає.

Цей Русічка сидить зараз поряд поряд. Неголений здоровий дядько.

"Я забрав його з роддому й пішов у рейс. А коли повернувся, дивлюся, жінка йому дала кусок м'яса з борщу, і він ним по яснах водить. Зубки ріжуться. Я тоді сказав: все, я зав'язав із морем".

Дід і зараз до свого давно дорослого сина ставиться з такою ж ніжністю.

А побував дідусь "на всіх континентах, крім Австралії". А що він туди возив? Еге ж. Переважно зброю. В усі країни, які заявляли про підтримку СРСР. На початку сімдесятих навіть отримав учасника бойових дій: "Тоді була чергова заворушка між Єгиптом і Ізраїлем, ми привезли в Александрію зброю й потрапили під бомбардування. Нам, одеським, правда, нічого – а ленінградцям дісталося".

Український степ восени не менш красивий, ніж навесні - Фото 10

О четвертій ранку 64-літній сторож, який каже, що по-українськи ніхто особо не говорить, увірвався в вагончик буквально з таким-от, із панічними нотками в голосі:

"Хлопці! Ви сьогодні рибу ловити будете?!!"

"Ага-а-а", – простогнали рибалки.

"То вставайте!!! Бо тут ночью понаїхали, щас всі лодки розберуть!"

(Човни переважно прокатні, чому сюди й приїжджають)

Український степ восени не менш красивий, ніж навесні - Фото 11

А потім сторож повільно перевіз мене плоскодонкою, пристосованою до плавнів, із пласкими веслами явно з дошки, в густому тумані, через Південний Буг.

Romantique.

Берегів не видно, тільки над рікою тихо пролетів лебідь.

А потім, уже біля каналу, де можна висадитися – фазан.

Український степ восени не менш красивий, ніж навесні - Фото 12

Туман уранці тримався на диво довго, години три-чотири. Ото вже нагулявся в ньому досхочу.

Український степ восени не менш красивий, ніж навесні - Фото 13

А вдень знову сонце, вогко і тепло, як у тропіках. І знову з-під ніг вилітають, лякаючи тебе, куріпки.

Птахів на мобільний телефон не "наловиш", а от таку красуню можна встигнути:

Український степ восени не менш красивий, ніж навесні - Фото 14

Лише на другий день я усвідомив, що відтворюю власного персонажа, неандертальця Стьопу Вовка, який добру чверть книжки блукав степом, слухав історії недосконалих добродушних людей, і час від часу чув далекі поїзди:

"Раз або два, здалеку-предалеку, вітер доносив дивний звук, який сунувся за горизонтом: "тада-дада, тада-дада...", тихий гуркіт плив десь там, і наче не з одного місця, а потроху-поволі пересуваючись із одного краю степу в інший, а я зупинявся, щоб не шаруділо під ногами, завмирав і крізь "сюрсюр-сюрсюр" заворожено слухав "тада-дада", поки воно аж не згасало і я більше не міг чути. Я думав, що це звук самого степу."

Український степ восени не менш красивий, ніж навесні - Фото 15

Ці залізничні лінії посеред степу, якими тягнуться довжелезні товарні потяги, заворожують. Іноді вони закінчуються саме тут, як-от біля Ольшанського – чи біля місць із назвами на кшталт Довга Пристань. Я б іще додав "пересипні станції" на річці (вони належать, якщо вірити карті, "Нібулону" і стали частиною економічної екосистеми).

До речі, про те, наскільки різноманітним є насправді осінній "степ", можна зрозуміти, скажімо, порівнявши фотографії з цього походу з чудовими фото Сергія Лиманського, який працює в заповіднику, що так і називається: Український степовий заповідник. Але там краєвиди зовсім інакші, яких на Миколаївщині я не бачив (скажімо, червоні дерева).

Підсумовуючи: Україна клином не зійшлася на відомих туристичних місцях. Давайте сковородуватиclass="highlight">.

А спеціально для любителів map porn, ось записані телефоном gps-треки, вже у вигляді інтерактивної карти:

Дивіться також:

Кононівські поля та залізна рука города. Яке сьогодні те, що описував Коцюбинський в Intermezzo? (ФОТО)

Піші мандри письменника Чапая. Понад Россю: як сьогодні виглядають місця з «Кайдашевої сім'ї» (ФОТО)

чапай степ миколаївщина

Джерело матеріала
loader