Агентки змін: фотографка Дар’я Свертілова — про рефлексії минулого і портрет сучасної української молоді
Агентки змін: фотографка Дар’я Свертілова — про рефлексії минулого і портрет сучасної української молоді

Агентки змін: фотографка Дар’я Свертілова — про рефлексії минулого і портрет сучасної української молоді

У спецпроєкті "Агентки змін " український Vogue публікує інтерв'ю з талановитими й завзятими українками, які щодня прославляють нашу країну. Це лише дрібка з тисяч і тисяч молодих, амбіційних українців та українок, які рухають світ вперед. Усім їм ми присвячуємо це число.

Школяркою одеситка Дар’я Свертілова натрапила на дідову плівкову камеру "Зеніт" — і почала фотографувати буденні сюжети за участі свого собаки, друзів та однокласників. У червні цього року 27-річна фотографка отримала диплом магістерки мистецтв у паризькій École National des Arts Décoratifs. Дар’я потрапила туди у 2017-му — з двох тисяч аплікантів прийняли 80 студентів. Вступне портфоліо Свертілової містило світлини, зроблені на узбережжі Куяльницького лиману, та портрети одеських boys next door.

Бавовняний топ, Romantic Collections

Працюючи у Франції, фотографка часто звертається до свого досвіду життя в постперебудовній Україні. Герої її найпронизливіших робіт — молодь на громадських пляжах і напівзанедбаних футбольних полях, покоління кінця 1990-х і початку нульових, що намагається бути щасливим у лабіринті панельних багатоповерхівок.

"Тридцать років незалежності — замало, тому ми не можемо повністю відхреститися від минулого, та й не потрібно, — каже Свертілова. — Я відчуваю певну ностальгію за декораціями дитинства — коли ростеш у такому середовищі, воно не здається дивним чи страшним. Ти бачиш у ньому певну романтику і навіть красу".

Саша, фото з серії "Тимчасовий дім", 2019-2023

У 2019-му, вже в Парижі, Дар’я розпочала фотопроєкт про мешканців студентських гуртожитків: "Я вперше опинилася так далеко від дому, і ця серія стала моєю рефлексією". На літніх канікулах в Одесі вона познайомилась зі студентом філософського факультету Сашею — в інстаграм-спілкуванні запропонувала зробити його портрет. Так розпочалось антропологічне дослідження Свертілової, яке має оформитись у книгу. Ці світлини — інтимні портрети української молоді в оточенні інколи гротескних і лише їм зрозумілих артефактів. Студентка сценарного відділення на фоні стін, прикрашених лялькою та балетними пуантами. Хлопець із татуюванням на плечі на тлі фотошпалер з тропічним принтом. У маленькій кімнаті обіймається пара, на задньому плані — дорожній знак "Увага! Йдуть ремонтні роботи".

Адже водночас змінилося все, і цей травматичний досвід з нами тепер назавжди

Після початку повномасштабного вторгнення Свертілова записала серію розмов у зумі зі своїми героями — і зробила 10-хвилинне відео про їхні переживання війни. Із цією серією, яку назвала "Тимчасовий дім", вона брала участь у груповому проєкті "Розкажи їм про битви, метеори та кабачкову ікру", що розпочався в Страсбурзі та мандрував Францією цього року. Окрім Дар’ї, кураторка Селін Дюваль додала до нього роботи шістьох українських фотомитців: світлини інтер’єрів місцевих лікарень і натюрморти з м’ясом, овочами та кабачковою ікрою.

Одне з надбань Свертілової — обкладинка M le Monde, кольорового додатку однойменної французької газети, яка побачила світ у роковини російського вторгнення в Україну. З лютого минулого року видання регулярно публікує листування сестер Ольги та Олександри Куровських, які ведуть його з воєнного Києва та жовіального мирного Парижа. Свертілова знімала жінок в обох містах. Їхня історія їй близька — в Києві у Дар’ї теж залишається сестра.

Дипломний проєкт фотографки, серія "Безповоротно змінене", — також про переживання великої війни. Дар’я повернулася в Україну торік улітку. Перше поривання — побачити сліди військової агресії. Тому відразу вирушила в Київську область та навідалася в курортне містечко Затока під Одесою: "Я відчувала, що маю задокументувати і зберегти цю пам’ять". Вона приїздила додому кілька разів, щораз роздивляючись нове повсякдення і досліджуючи зміни в українському суспільстві: фотографувала друзів під час блекаутів та жінок з артистичної тусовки, які доєдналися до лав ЗСУ. "Цей проєкт — віддзеркалення мого власного досвіду, — коментує Свертілова. — Адже водночас змінилося все, і цей травматичний досвід з нами тепер назавжди".

Стиль: Yana Yurevych

Зачіска та макіяж: Nastya Tymoty



Источник материала
loader