Тиша. Як Прага цілеспрямовано знижує шум у місті
Тиша. Як Прага цілеспрямовано знижує шум у місті

Тиша. Як Прага цілеспрямовано знижує шум у місті

"Щось тут не так", — несвідомо розумієш, коли потрапляєш у житлові квартали європейських міст. Ти бачиш і розумієш, що тут застосовують різні урбаністичні штучки, але є ще щось, що спочатку не усвідомлюєш. Потім в якийсь момент доходить: "Тут тихо!"

Чому в українських містах шумно, а у європейських тихо і як влада цілеспрямовано зменшує рівень шуму розбираємося на прикладі Праги. Цей досвід може перейняти і київська влада, нехай не ця, а якась наступна, аби зробити життя в українській столиці більш комфортним і здоровішим.

Шум проти здоров’я

Чехія керується відповідною Директивою Європейського Парламенту і Ради ЄС, яка спрямована на захист населення від шуму.

Згідно з цією директивою, починаючи з 2012 року і кожних пʼять років усі держави-члени ЄС повинні вимірювати рівень шумового забруднення в міській забудові, у громадських парках, поблизу шкіл та лікарень, а також біля основних автомобільних і залізничних шляхів країни.

Результати вимірювання шумового забруднення Міністерство охорони здоров’я Чехії оприлюднює у шумових мапах. На них зображується рівень і джерела шумового забруднення та де влада встановлює бар’єри проти шуму.

Шумова мапа

Останню шумову мапу з даними за 2022 рік Міністерство охорони здоров’я Чехії опублікувало 6 листопада 2023 року.

Мапа шуму

Для вимірювання рівня шуму країни-члени ЄС використовують спільні індикатори, але граничні значення для них кожна держава встановлює індивідуально.

Чехія використовує два основні індикатори для оцінки рівня шумового забруднення: денний Ldvn та нічний Ln.

Ldvn — це сумарний показник шумового навантаження протягом цілого дня: за день, вечір і ніч. А нічний Ln зосереджується окремо на шумовому забрудненні, яке впливає на якість сну.

Для Чехії граничними показниками шуму є:

  • 70 Дб протягом цілого дня та 60 Дб вночі для автомобільного транспорту;
  • 70 Дб протягом дня та 65 Дб вночі для залізничного транспорту;
  • 60 Дб протягом дня і 50 Дб вночі для повітряного транспорту:
  • 50 Дб протягом дня та 40 Дб вночі для джерел промислового шуму.

Якщо ці граничні показники перевищуються, держава шукає способи захистити населення від шуму.

Прага у цифрах

Завдяки зібраним даним чеська влада знає місця найбільшого шумового забруднення та точну кількість людей, які живуть під його впливом.

Станом на 2022 рік у понад 6% загальної кількості населення Праги і околиць, перебували під впливом рівня шуму вище 70 дБ протягом дня за даними Міністерства охорони здоров’я Чехії.

70 дБ ‒ це гранична норма шуму для автомобільного транспорту, однак дані від Міністерства охорони здоров’я Чехії показують про вплив на мешканців шуму з усіх джерел. Ми взяли за основу норми для автомобільного транспорту, адже це основне джерело шуму у великих містах.

82% мешканців чують шум в межах норми для автомобільного транспорту протягом дня (тобто менше 70 дБ). Ще для 12% жителів даних про вплив шуму немає.

З шумовим забрудненням уночі, ситуація схожа. У 8% шум понаднормовий.

Зменшення шуму

На основі мап відповідні міністерства (транспорту, регіонального розвитку, екології) разом з місцевою владою розробляють план зниження рівня шуму там де це потрібно та збереження місць, де шум не перевищує норму.

Останній план дій для Праги було оприлюднено у 2019 році після попереднього циклу вимірювань. Наступний, з урахуванням показників 2022 року, зараз перебуває на стадії підготовки.

План працює з шумовим забрудненням на трьох рівнях:

  • з джерелом шуму (наприклад, за допомогою регуляції руху автотранспорту);
  • зі шляхами розповсюдження (наприклад, завдяки встановленню звукоізоляційних панелей уздовж доріг);
  • з приймаючою стороною (наприклад, покращуючи шумоізоляцію житла).

Для підготовки конкретних рішень міська адміністрація Праги виділяє “проблемні” категорії місць з високим рівнем шумового забруднення від автомобільного і трамвайного транспорту. Показник нічного рівня шуму у цих локаціях перевищує гранично допустиме значення у розмірі 60 Дб.

При цьому, в залежності від густоти населення, такі ділянки ділять на дві категорії. Перший пріоритет отримують ті локації, у яких проживають від 10 і більше мешканців на 1000 квадратних метрів, а другий пріоритет ‒ менш густонаселені локації, де проживає від 1 до 10 мешканців на 1000 квадратних метрів. Потім, в залежності від пріоритетності ділянки, влада встановлює крайні терміни реалізації необхідних змін.

План для конкретної ділянки може виглядати так: визначення проблемного місця, опис причин та можливих рішень.

На ілюстрації нижче місцева влада пропонує реконструювати трамвайні шляхи на одній з ділянок на вулиці Komunardů, і передбачає, що це допоможе знизити шумове забруднення для двохсот мешканців.

image2

Один з методів, які використовує Прага для того щоб мешканці жили у приємній тиші це блочна забудова житлових кварталів з утворенням тихих зон у внутрішніх двориках.

Новобудови зводять на достатній відстані від доріг, а також міська влада використовує будівлі, які не потребують звукоізоляції, як барʼєр для захисту від шумового забруднення.

Основні траси міжміського сполучення Прага проводить повз житлові райони, а також обмежує інтенсивний рух транспорту у місцях де живуть люди. Там, де рух транспорту обмежити неможливо, використовують засоби звукоізоляції ‒ наприклад, спеціальні огорожі.

image1

Огорожі, які встановлює влада біля доріг для шумоізоляції будинків

Для зниження шуму міська влада популяризує використання міського транспорту та створює необхідні умови для того, щоби менше містян використовували приватні автівки.

Наскільки це ефективно?

План дій для Празької агломерації передбачає, що за рахунок коректного розміщення транспортних і залізничних шляхів можна досягти зниження рівня шумового забруднення у конкретному місці аж на 10 Дб. А якщо враховувати рівень шумового забруднення під час первинної розробки планів забудови, можна досягти зниження шуму для населення аж на 20 Дб.

Також вплинути на шум може озеленення міста ‒ це знизить загальний рівень шумового забруднення довкілля на 3 Дб. Міська влада у плані дій зазначає, що озеленення матиме скоріше “психологічний, аніж акустичний ефект”.

Источник материала
loader