Рекламу подалі від доріг
Рекламу подалі від доріг

Рекламу подалі від доріг

Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 55 днів. За цей час ми опублікували 24469 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
Підтримати | Хто ми такі?

Читайте нас в Telegram, Twitter, Instagram, Viber та Google Новинах

Автор колонки:

Костянтин Щербаченко

Голова ГО "Українська асоціація аудиторів безпеки автомобільних доріг"

Восьмого серпня 2024 року, Державне агентство відновлення і розвитку інфраструктури України на своїй сторінці розмістили повідомлення про проведення публічного громадського обговорення проєкту ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони розміщення рекламоносіїв у межах смуги відведення автомобільних доріг загального користування та над нею».

Цим законопроектом пропонується внести зміни до двох Законів України – «Про рекламу» та «Про автомобільні дороги». У випадку прийняття даного законопроекту, буде заборонено розміщення реклами в межах смуги відведення автомобільних доріг та над ними, при проходженні цих доріг за межами населених пунктів. 

Реклама відволікає водіїв від керування транспортними засобами, що в свою чергу може призвести до дорожньо-транспортних пригод. А у випадку втрати контролю над автомобілем та виїзду за межі проїзної частини, саме рекламні конструкції при зіткненні з ними можуть стати тим останнім фактором, який призведе до загибелі учасників руху. Також вони несуть загрозу безпеці руху, у випадку помилки при проектуванні. Тоді сильний вітер гне білборди додолу і зриває з них металеві листи, як листя з дерев. 

Рекламу подалі від доріг - Фото 1

фото з власного архіву

Безумовно це правильний крок обмежити розміщення реклами вздовж доріг. Проте це лише маленький перший крок, а дистанція достатньо велика. І на тому шляху доведеться розібратися з наступними проблемами.          

  1. Відсутність оформлених земельних ділянок. 

Припускаю, що станом на сьогодні далеко не для всіх автомобільних доріг  визначена смуга відведення і закінчено оформлення земельних ділянок у власність балансоутримувачів доріг. При цьому це стосується як доріг місцевого значення, які передані обласним адміністраціям, і доріг державного значення, які залишаються в розпорядженні Державного агентства відновлення і розвитку інфраструктури. І хоча Закон України «Про автомобільні дороги» в статті 9 перелічує складові автомобільної дороги в межах смуги відведення, у визначенні смуги відведення зазначається, що смуга відведення – земельні ділянки, що надаються в установленому порядку для розміщення автомобільної дороги. Таким чином, доведеться ще доводити, що та чи інша рекламна конструкція розміщена в межах смуги відведення і має бути демонтована.    

  1. Малі ширини смуг відведення. 

Вимога щодо розміщення рекламоносіїв за межами смуги відведення може вирішити проблему лише за умови, що ширина смуги відведення буде достатньо широкою. Але смуга відведення автомобільної дороги часто може закінчуватися підошвою земляного полотна. В кращому випадку ще додатково з кожного боку відводиться смуга шириною 5-10 м. Це нормально –  більше не потрібно, та й ніхто не дасть. Нащо дорожникам широкі смуги відведення, за винятком випадків відведення земель під майбутню реконструкцію дороги і її поширення? Але в результаті, особливо у випадку малих насипів, рекламоносії будуть розміщуватися безпосередньо в підошві насипу, в полі зору водія і на небезпечній відстані для його життя. 

В якості прикладу розглянемо ділянку з кадастровим номером 8000000000:63:560:0001, автомобільна дорога М-03 Київ – Харків – Довжанський, Київська область. 

Рекламу подалі від доріг - Фото 2

Ділянка має рівномірну ширину, загальна площа – 5,5725 га. Орієнтовна довжина ділянки визначена за допомогою Google Earth складає    1300 м. Таким чином, середня ширина смуги відведення автомобільної дороги на зазначеній ділянці складає – 42,87 м. 

В той же час, ширина земляного полотна на даній ділянці складає  (1,5+2,5 +4*3,75+1,5)*2=43,0 м. 

Рекламу подалі від доріг - Фото 3

Тобто смуга відведення на даній ділянці закінчується на бровці земляного полотна, і навіть укоси насипу вже знаходяться за межами відведення і на них формально можуть встановлюватися рекламоносії.

В результаті, ніщо не заважатиме розмістити на сусідній земельній ділянці впритул до автомобільної дороги і вже звичні білборди, і менш звичні стенди на огорожі сусідньої приватної власності, як це було, наприклад в с. Мила, Київської області вздовж міжнародної автомобільної дороги загального користування державного значення М-06 Київ – Чоп. 

Рекламу подалі від доріг - Фото 4
  1. Імпровізовані рекламоносії. 

На дорогах України трапляються випадки, коли для реклами застосовуються причепи або автівки в неробочому стані. В такому випадку вони розміщуються на узбіччі автомобільної дороги, в межах майданчиків відпочинку або взагалі в межах напрямних острівців на примиканні, виконаних розміткою.

Рекламу подалі від доріг - Фото 5

В результаті, такі імпровізовані рекламоносії стають перешкодами для дорожнього руху і несуть загрозу безпеці, обмежуючи видимість або погіршуючи наслідки ДТП у випадку зіткнення з ними.

Таким чином, заборона на встановлення реклами в межах смуги відведення автомобільних доріг не панацея. В більшості випадків, скоріше це взагалі буде плацебо. 

Що насправді буде більш ефективним. 

  1. Впровадження охоронних зон автомобільних доріг. 

Для реального вирішення проблеми необхідно введення охоронних зон. Станом на сьогодні, автомобільні дороги чи не єдині інфраструктурні об’єкти України, які не мають своїх охоронних зон, які є у залізниць, нафто-, газо- та інших трубопроводів, поівтряних і кабельних ліній електромереж, кабельних ліній звязку. Свої охоронні зони і площини обмеження перешкод є у аеропортів. Такі охоронні зони мають розмір від 0,5 м до сотень метрів, і в їх межах забороняються або обмежуються певні види діяльності без дозволу балансоутримувачів дороги, незалежно від права власності ділянок, які потраплять в такі зони.

Охоронні зони автомобільних доріг присутні в законодавстві інших країн, тож нам не потрібно буде винаходити велосипед. Наприклад, охоронні зони передбачені законодавствами Сербії, Естонії, Литви. Відповідно до параграфу 72 Будівельного кодексу Естонії, в охоронних зонах автомобільних доріг забороняється встановлення рекламних засобів. Відповідно до Закону Литовської республіки «Про дороги», забороняється розміщення зовнішньої реклами на дорогах та їх охоронних смугах, а також на вулицях і поблизу них, якщо вона може перешкоджати об’єктам технічного регулювання дорожнього руху, дорожнім знакам, погіршувати видимість, засліплювати учасників дорожнього руху, відволікати їхню увагу, створюючи тим самим небезпеку для учасників дорожнього руху; також забороняється використовувати рекламу, що імітує дорожні знаки. У разі розміщення зовнішньої реклами з порушенням зазначених вимог вона підлягає зняттю, знесенню або демонтажу в порядку, встановленому Законом про будівництво та іншими нормативно-правовими актами.   

  1. Визначення чітких відступів від кромки проїзної частини в законопроекті про заборону розміщення рекламоносіїв в смузі відведення автомобільних доріг.  

Впровадження охоронних зон для автомобільних доріг потребує окремого законопроекту, в якому будуть грунтовно враховані нюанси пов’язані з тим, що дозволяється і що забороняється робити в охоронних зонах, як і ким це буде контролюватися, а також що робити з усім тим, що вже набудовано і розташовано впритул до проїзної частини доріг, навіть найвіищих категорій з найбільшою інтенсивністю руху. Це серйозна робота, яка потребуватиме часу, зусиль і координації різних відомств. Але принаймні вирішити питання з рекламою можна і зараз.    

В 2016 році CEDR (Conference of European Directors of roads – «Організація Європейських дорожніх адміністрацій») запустив проект під назвою ADVERTS. Назва проекту одночасно в перекладі на українську означає «реклами» і є абревіатурою від Assessing Distraction of Vehicle drivers in Europe from Roadside Technology-based Signage (в перекладі приблизно як «Оцінка відволікання водіїв транспортних засобів у Європі придорожніми технологічними рекламами»). До проекту були залучені провідні дослідницькі інститути. Відповідно до звіту проекту, вивчений досвід майже усіх країн щодо наявності у них захисних зон, де забороняється розміщення рекламних конструкцій. Розміри зон залежать від країни і категорії автомобільних доріг, і коливаються від 30 м у Фландрії, до 100 м у Австрії.  

При не можливості на даному етапі впровадити охоронні зони автомобільних доріг, необхідно у законопроекті «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони розміщення рекламоносіїв у межах смуги відведення автомобільних доріг загального користування та над нею» вже зараз встановити чіткі відстані в межах яких буде заборонено розміщення зовнішньої реклами вздовж автомобільних доріг. За орієнтир можна прийняти розміри охоронних зон в законодавстві інших країн. Так в Естонії розміри охоронних зон складають 50 м для доріг, які входять до європейської мережі, до 30 м – для інших доріг, до 10 м – для вулиць.

Варто відзначити, що законодавства Італії та Північної Ірландії взагалі забороняють рекламу, видиму з швидкісних магістралей і головних доріг. Уявіть собі без реклами нашу єдину автомагістраль від Києва до Борисполя. Красота! 

  1. Імпровізована реклама. 

Необхідно за допомогою того ж законопроекту «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони розміщення рекламоносіїв у межах смуги відведення автомобільних доріг загального користування та над нею», уточнити визначення «рекламоносія» в Законі України «Про рекламу», для того щоб унеможливити обхід норм закону встановленням рекламних конструкцій на транспортних засобах із розташуванням їх на узбіччі або інших елементах автомобільних доріг. Так, наприклад згідно вже згаданого звіту проекту ADVERTS, в законадавстві деяких країн окремо згадується мобільна реклама. В Ірландії «випадкове паркування рекламних причепів вантажівок, видимих ​​з дороги, слід розглядати як форму несанкціонованої реклами». 

Окремо варто згадати 10 рекомендацій проекту ADVERTS щодо реклами вздовж доріг, коли її розміщення буде визнано можливим. Згаданий законопроект залишає можливість розміщення реклами в межах населених пунктів, та й як ми з’ясували, в окремих випадках реклама все одно може опинитися ледь не на узбіччі доріг. Тож не завадило б ці рекомендації, або принаймні деякі з них, також додати до законопроекту. 

  1. Реклама не повинна бути схожа на дорожні знаки. (Передбачено законом України «Про рекламу»)
Рекламу подалі від доріг - Фото 6
  1. Реклама не повинна блокувати огляд користувачам дороги. (Передбачено законом України «Про рекламу»)
  2. Треба уникати складних локацій, наприклад – не розташовуватися в межах транспортних розв’язок
  3. Не повинні використовуватися рухомі зображення
  4. Реклама не повинна заохочувати до дій, які не сумісні з керуванням автомобілем, наприклад відсиланням СМС. 
  5. Реклама має бути простою – лаконічною, розбірливою, легкою для сприйняття. 
  6. Призматрони можуть дозволятися, але період демонстрації має бути максимальним, для зменшення переходів.  (Призматро́н — рекламний носій, візуальна поверхня якого, завдяки тому, що складається з тригранних призм, що обертаються, може змінюватись)
  7. Реклама не повинна засліплювати користувачів дороги. (Передбачено законом України «Про рекламу»)
  8. Рекламні щити з миготливими, переривчастими, модулюючими або рухомими вогнями або рухомими частинами не повинні застосовуватися.
  9. Необхідно уникати використання занадто великих білбордів, де сам розмір привертатиме увагу. 

Наостанок зазначу, що одна з рекомендацій наданих проектом ADVERTS безпосередньо дорожнім адміністраціям  – додати рекламоносії до переліку об’єктів, які мають перевірятися при проведенні перевірок безпеки автомобільних доріг. 

Перевірки безпеки автомобільних доріг – відносно нова процедура для України, передбачена Законом України «Про автомобільні дороги», яка має проподитися для всіх доріг загального користування один раз на 3 роки. Фактично, з часу введення перевірок в цикл життя наших автомобільних доріг, всі вони вже мали б проходити другу перевірку. Але на жаль, поки це відбувається в поодиноких випадках, в основному для місць та ділянок концентрації ДТП. Тому є об’єктивні причини – відсутність фінансування, мала кількість сертифікованих аудиторів та інженерів з перевірки безпеки автомобільних доріг. Але процес розпочався, є перші звіти з перевірок автомобільних доріг. А тому балансоутримувачам і аудиторам (інженерам з перевірки) безпеки автомобільних доріг пропоную використовувати наведені вище 10 рекомендацій  як критерії для оцінки впливу рекламоносіїв на безпеку автомобільних доріг. Бажано щоб звіти не пилися в архівах, а стали поштовхом для мікрозмін в процесі експлуатації і основою для розроблення проектної документації більш глобальних змін при капітальних ремонтах та реконструкціях. 

Безпечних доріг всім нам. 

  • #Зовнішня реклама
  • #Реклама

Цей матеріал є авторською колонкою та може не збігатись з позицією редакції

Источник материала
loader