Чим живе Малярка Львівської опери, або унікальна цінність Львова
Чим живе Малярка Львівської опери, або унікальна цінність Львова

Чим живе Малярка Львівської опери, або унікальна цінність Львова

Національний академічний театр опери та балету ім. Соломії Крушельницької

Малярка (розташована на вулиці П. Куліша) Львівського національного академічного театру опери та балету ім. С. Крушельницької – це важлива, але часто непомітна фігура у створенні сценічної магії. Її завдання полягає не лише в оздобленні декорацій, але й у забезпеченні гармонії між художнім баченням режисера, дизайнера декорацій і самим театральним простором. У цьому процесі малярка є невід’ємною частиною команди, яка працює за лаштунками, і її майстерність формує візуальний аспект вистави.

Євген Лисик
Євген Лисик

Львівський оперний театр славиться своїми вишуканими декораціями, і частково цей успіх можна віднести до рук талановитих майстрів-малярів, які використовують свої художні навички для створення справжніх витворів мистецтва. Одним із знакових сценографів був – народний художник України, лауреат Національної премії України імені Т. Шевченка Євген Микитович Лисик, а в подальшому його школу продовжили учні брати: Тадей Риндзак – український театральний художник, народний художник України (2002), лауреат Премії ім. А. Ф. Шекери у галузі хореографічного мистецтва (2015), лауреат Премії імені Федора Нірода (2010) [1] та Михайло Риндзак (1947-2023 рр) – український театральний художник, народний художник України (2010), лауреат Премії ім. А. Ф. Шекери у галузі хореографічного мистецтва (2015) [2]. Вони працюють з різними матеріалами – від полотна до дерева, використовуючи пензлі, фарби, текстури, щоб оживити сцени, на яких актори розкривають сюжетні лінії.

Тадей Йосипович Риндзак
Тадей Йосипович Риндзак

Робота малярки в театрі – це не лише технічний процес, але й творче завдання. Вона мусить глибоко розуміти стиль епохи, в якій відбувається дія вистави, передавати атмосферу та емоційне наповнення кожної сцени. Це вимагає високого рівня художньої чутливості та знань, адже сценічне мистецтво вимагає точного балансування між реальністю та фантазією.

Євген Лисик із макетом для балету «Лускунчик», Мінськ, 1982 р. Фото з сайту https://zbruc.eu/. Колоризація Богдана Зятика
Євген Лисик із макетом для балету «Лускунчик», Мінськ, 1982 р. Фото з сайту https://zbruc.eu/. Колоризація Богдана Зятика

У Львівському оперному театрі особливу увагу приділяють деталям, і це значною мірою заслуга малярів, які ретельно підходять до своєї роботи. Вони часто працюють у тісній співпраці з іншими сценографами, дизайнерами костюмів і навіть світловиками, щоб забезпечити єдиний візуальний стиль, який підсилює драматичний ефект на сцені.

Тадей Риндзак. Сценографія до опери "Лис Микита"
Тадей Риндзак. Сценографія до опери “Лис Микита”

Малярка в оперному театрі – це люди, які створюють візуальну «поезію», перетворюючи сцени на живі картини. Її робота допомагає глядачам зануритися в сюжет, пережити події разом з акторами і відчути справжню театральну магію оперного та балетного мистецтва.

Денис ГУГНИН
театрознавець, викладач

Список використаних джерел:

  1. Тадей Риндзак. Вікіпедія [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A0%D0%B8%D0%BD%D0%B4%D0%B7%D0%B0%D0%BA_%D0%A2%D0%B0%D0%B4%D0%B5%D0%B9_%D0%99%D0%BE%D1%81%D0%B8%D1%84%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87
  2. Михайло Риндзак. Вікіпедія [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A0%D0%B8%D0%BD%D0%B4%D0%B7%D0%B0%D0%BA_%D0%9C%D0%B8%D1%85%D0%B0%D0%B9%D0%BB%D0%BE_%D0%99%D0%BE%D1%81%D0%B8%D1%84%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87
Источник материала
loader