Мурашко, Куїнджі, Костанді: яким було українське візуальне мистецтво на зламі XIX–XX сторіч
Мурашко, Куїнджі, Костанді: яким було українське візуальне мистецтво на зламі XIX–XX сторіч

Мурашко, Куїнджі, Костанді: яким було українське візуальне мистецтво на зламі XIX–XX сторіч

Мистецтво кінця XIX – початку XX сторіччя складно описати одним стилем. Це час змін у Європі, а в Україні — ще й період підпорядкування двом імперіям. 

У XIX столітті вихідці з України вимушено їздили на навчання в Петербурзьку академію мистецтв. Там часто й залишалися, щоб реалізуватись — зважали на сприятливе середовище для замовлень та власного розвитку, розповідає мистецтвознавиця Анна Рибак. Попри вплив академізму та насадження імперських сюжетів, вони зверталися до українських мотивів. Іван Айвазовський писав «Вітряки в українському степу на заході сонця», Архип Куїнджі дивував нічним світлом в «Місячній ночі на Дніпрі», а Ілля Ріпин — створив відоме історичне полотно «Запорожці пишуть листа турецькому султанові». Традиції українського села яскраво втілював Микола Пимоненко — зокрема, на одній з робіт «Не жартуй» він зобразив розлючену матір, яка хоче вберегти дочку від привселюдних залицянь. 

Мурашко, Куїнджі, Костанді: яким було українське візуальне мистецтво на зламі XIX–XX сторіч - Фото 1

«Вітряки в українському степу на заході сонця». Іван Айвазовський

Мурашко, Куїнджі, Костанді: яким було українське візуальне мистецтво на зламі XIX–XX сторіч - Фото 2

«Запорожці пишуть листа турецькому султанові». Ілля Ріпин

Мурашко, Куїнджі, Костанді: яким було українське візуальне мистецтво на зламі XIX–XX сторіч - Фото 3

«Не жартуй». Микола Пимоненко

Щоб протистояти академізму, деякі митці заснували передвижництво — ідеологічне обʼєднання, що працювало в жанрі реалізму та проводило тимчасові виставки. Сонячні пейзажі півдня України створювало Товариство південноросійських художників: Киріяк Костанді, Микола Скадовський, Микола Кузнецов тощо. 

Пізніше за мистецьку освіту відповідала не тільки Петербурзька академія мистецтв — художні навчальні заклади відкривалися і на території України. Микола Мурашко заснував Київську рисувальну школу, де свій шлях розпочинали Казимир Малевич, Михайло Жук та Олександр Мурашко. 

Деякі митці реалізувалися в Європі. Художниця Марія Башкирцева народилася на Полтавщині, проте вивчилася в паризькій Академії Жуліана. Вона померла 25-річною від туберкульозу, проте встигла стати першою жінкою-мисткинею, робота якої потрапила в Лувр, та опублікувати знаменитий для французьких читачів «Щоденник». 

Мурашко, Куїнджі, Костанді: яким було українське візуальне мистецтво на зламі XIX–XX сторіч - Фото 4

«Весна». Марія Башкирцева

Українці розставляли особливі акценти в європейських мотивах, запозичених після поїздок за кордон, каже мистецтвознавиця. У «Благовіщенні» Олександр Мурашко відтворив релігійний сюжет про архангела Гавриїла, що прийшов до Марії з благою звісткою про її вагітність. Проте образ святого видніється в постаті без крил та німба, а саму Марію глядачі бачать за вишиванням та в полотняній сорочці, спущеній на одне плече. 

«Благовіщення». Олександр Мурашко

Олександр Мурашко створив «Благовіщення» уже на початку XX століття. Це період, коли поряд з модерном розвивається і авангардний рух як протест проти традиційного мистецтва. Водночас на території сучасної України відбувається культурне національне відродження: інтелігенція прагне розвиватися самостійно та відходити від впливу імперії, а таланти приїжджають у великі міста, ділиться Анна Рибак. Разом з мистецтвознавицею ELLE розповідає про картини особливих художників, що працювали на зламі XIX–XX сторіч.

Мурашко, Куїнджі, Костанді: яким було українське візуальне мистецтво на зламі XIX–XX сторіч - Фото 5

Нічні сюжети Архипа Куїнджі

Архип Куїнджі писав чимало картин, присвячених рідному Маріуполю та пейзажам України. Він був майстром нічних сюжетів і вмів створювати ілюзію місячного світла. Кажуть, для кращої передачі потрібних відтінків художник навіть використовував бітум та асфальт.

«Ніхто не зображав ніч так, як Архип Куїнджі. Природа на його полотнах — проста, мінімалістична, проте новаторська», — каже мистецтвознавиця.

Архип Куїнджі грався зі світлом та кольорами на своїх картинах. Для «Місячної ночі на Дніпрі» він організував моновиставку — попросив, щоб денне світло не потрапляло в залу, а на саму роботу спрямував один електричний промінь. Глядачі дивувалися яскравому місяцю, що показує небо та берег Дніпра — здавалося, що картина підсвічується зсередини.

Мурашко, Куїнджі, Костанді: яким було українське візуальне мистецтво на зламі XIX–XX сторіч - Фото 6

«Місячна ніч на Дніпрі». Архип Куїнджі

Киріяк Костанді — яскравий представник передвижників

«Роботи Костанді мають неймовірний колорит, який не зустрічається в інших митців. Його картини сповнені тепла», — ділиться Анна Рибак.

Затишна атмосфера простежується в роботі «Вечір», де сімʼя сидить за столом, чи «Гусях», задля створення якої художник справді придбав гусей. 

Мурашко, Куїнджі, Костанді: яким було українське візуальне мистецтво на зламі XIX–XX сторіч - Фото 7

«Вечір». Киріяк Костанді

Мурашко, Куїнджі, Костанді: яким було українське візуальне мистецтво на зламі XIX–XX сторіч - Фото 8

«Гуси». Киріяк Костанді

Киріяк Костанді передає прості сюжети, проте робить це з особливою чуттєвістю.

Художник часом спілкувався з мешканцями Іверського монастиря, поблизу якого винаймав дачу на одеському Великому Фонтані. Одного з них митець зобразив на картині «Квітне бузок». Головний герой роботи сидить у саду схиливши голову, бо його мучить дилема — служити й далі Богові чи обрати шлях художника. 

Мурашко, Куїнджі, Костанді: яким було українське візуальне мистецтво на зламі XIX–XX сторіч - Фото 9

«Квітне бузок». Киріяк Костанді

«Костанді не пригнічує картину — єдиною чорною фігурою залишається схилений чоловік. Усе інше навколо — світле: і квітучий бузок, і захід сонця. Таке відчуття, ніби головний герой зараз роззирнеться навколо й зрозуміє, що життя продовжується. Та поки він у своїх роздумах, то ніби не бачить краси навколо», — каже мистецтвознавиця.

Автентичний модерн Всеволода Максимовича 

Всеволод Максимович помер зовсім молодим — наклав на себе руки в 20 років. Проте художник залишив автентичний творчий спадок — полотна, сповнені декадансу, еротики, особливого відчуття тілесності, а також переплетених кругів і кілець. 

«У роботах Всеволода Максимовича присутні античні мотиви, проте він відтворює їх у стилі модерн. У художника відчутне натхнення європейським мистецтвом, особливо роботами британця Обрі Бердслі. Проте картини художника обрамлені чуттєвою призмою», — каже мистецтвознавиця. 

Мурашко, Куїнджі, Костанді: яким було українське візуальне мистецтво на зламі XIX–XX сторіч - Фото 10

Автопортрет. Всеволод Максимович

Мурашко, Куїнджі, Костанді: яким було українське візуальне мистецтво на зламі XIX–XX сторіч - Фото 11

«Поцілунок». Всеволод Максимович

Українська ідентичність та європейський вплив у творчості Михайла Жука 

Михайла Жука називають одним з головних представників модерну в українському мистецтві. Він працював у живописі та графіці, відзначився в поезії та драматургії. 

У Чернігівській духовній семінарії художник вчив малювання Павла Тичину — навіть зробив українського письменника героєм полотна «Біле і чорне». У триптиху, виконаному різними техніками, Михайло Жук зобразив свого учня янголом з чорними крилами, а поряд з ним розташував білого янгола. Двох протилежностей оточують символічні українські квіткові мотиви.

«Біле і чорне». Михайло Жук

«Художник ніби передчував, як може скластися доля Павла Тичини. На картині молодий письменник постав у темних кольорах, а вже через роки він підкорився радянській системі», — розповідає Анна Рибак.

Паризький досвід у картинах Олександра Мурашка 

На початку XX століття Олександр Мурашко приїжджає до Парижа: відвідує виставки, знайомиться з творчістю європейських митців та переймає художні стилі — зокрема, імпресіонізм. 

Він фіксує стиль життя мешканців міста — зокрема, на великому полотні «Поблизу кафе» показує невимушену розмову парижанок. Автор не повчає та не намагається навʼязати імперську ідеологію, як це часто ставалося із тодішніми сюжетами.

Мурашко, Куїнджі, Костанді: яким було українське візуальне мистецтво на зламі XIX–XX сторіч - Фото 12

«Поблизу кафе». Олександр Мурашко

«У своїй роботі Олександр Мурашко поступово переходить до імпресіонізму — це можна простежити за широкими, неохайними мазками та зображенням побутової сцени, — каже мистецтвознавиця. — Художник прокладає місток до сучасного мистецтва».


Источник материала
loader