/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F201%2F323e15073edea652cacaf8309677f87b.jpg)
Мурашко, Куїнджі, Костанді: яким було українське візуальне мистецтво на зламі XIX–XX сторіч
Мистецтво кінця XIX – початку XX сторіччя складно описати одним стилем. Це час змін у Європі, а в Україні — ще й період підпорядкування двом імперіям.
У XIX столітті вихідці з України вимушено їздили на навчання в Петербурзьку академію мистецтв. Там часто й залишалися, щоб реалізуватись — зважали на сприятливе середовище для замовлень та власного розвитку, розповідає мистецтвознавиця Анна Рибак. Попри вплив академізму та насадження імперських сюжетів, вони зверталися до українських мотивів. Іван Айвазовський писав «Вітряки в українському степу на заході сонця», Архип Куїнджі дивував нічним світлом в «Місячній ночі на Дніпрі», а Ілля Ріпин — створив відоме історичне полотно «Запорожці пишуть листа турецькому султанові». Традиції українського села яскраво втілював Микола Пимоненко — зокрема, на одній з робіт «Не жартуй» він зобразив розлючену матір, яка хоче вберегти дочку від привселюдних залицянь.
![]()
«Вітряки в українському степу на заході сонця». Іван Айвазовський
![]()
«Запорожці пишуть листа турецькому султанові». Ілля Ріпин
![]()
«Не жартуй». Микола Пимоненко
Щоб протистояти академізму, деякі митці заснували передвижництво — ідеологічне обʼєднання, що працювало в жанрі реалізму та проводило тимчасові виставки. Сонячні пейзажі півдня України створювало Товариство південноросійських художників: Киріяк Костанді, Микола Скадовський, Микола Кузнецов тощо.
Пізніше за мистецьку освіту відповідала не тільки Петербурзька академія мистецтв — художні навчальні заклади відкривалися і на території України. Микола Мурашко заснував Київську рисувальну школу, де свій шлях розпочинали Казимир Малевич, Михайло Жук та Олександр Мурашко.
Деякі митці реалізувалися в Європі. Художниця Марія Башкирцева народилася на Полтавщині, проте вивчилася в паризькій Академії Жуліана. Вона померла 25-річною від туберкульозу, проте встигла стати першою жінкою-мисткинею, робота якої потрапила в Лувр, та опублікувати знаменитий для французьких читачів «Щоденник».
![]()
«Весна». Марія Башкирцева
Українці розставляли особливі акценти в європейських мотивах, запозичених після поїздок за кордон, каже мистецтвознавиця. У «Благовіщенні» Олександр Мурашко відтворив релігійний сюжет про архангела Гавриїла, що прийшов до Марії з благою звісткою про її вагітність. Проте образ святого видніється в постаті без крил та німба, а саму Марію глядачі бачать за вишиванням та в полотняній сорочці, спущеній на одне плече.
«Благовіщення». Олександр Мурашко
Олександр Мурашко створив «Благовіщення» уже на початку XX століття. Це період, коли поряд з модерном розвивається і авангардний рух як протест проти традиційного мистецтва. Водночас на території сучасної України відбувається культурне національне відродження: інтелігенція прагне розвиватися самостійно та відходити від впливу імперії, а таланти приїжджають у великі міста, ділиться Анна Рибак. Разом з мистецтвознавицею ELLE розповідає про картини особливих художників, що працювали на зламі XIX–XX сторіч.
![]()
Нічні сюжети Архипа Куїнджі
Архип Куїнджі писав чимало картин, присвячених рідному Маріуполю та пейзажам України. Він був майстром нічних сюжетів і вмів створювати ілюзію місячного світла. Кажуть, для кращої передачі потрібних відтінків художник навіть використовував бітум та асфальт.
«Ніхто не зображав ніч так, як Архип Куїнджі. Природа на його полотнах — проста, мінімалістична, проте новаторська», — каже мистецтвознавиця.
Архип Куїнджі грався зі світлом та кольорами на своїх картинах. Для «Місячної ночі на Дніпрі» він організував моновиставку — попросив, щоб денне світло не потрапляло в залу, а на саму роботу спрямував один електричний промінь. Глядачі дивувалися яскравому місяцю, що показує небо та берег Дніпра — здавалося, що картина підсвічується зсередини.
![]()
«Місячна ніч на Дніпрі». Архип Куїнджі
Киріяк Костанді — яскравий представник передвижників
«Роботи Костанді мають неймовірний колорит, який не зустрічається в інших митців. Його картини сповнені тепла», — ділиться Анна Рибак.
Затишна атмосфера простежується в роботі «Вечір», де сімʼя сидить за столом, чи «Гусях», задля створення якої художник справді придбав гусей.
![]()
«Вечір». Киріяк Костанді
![]()
«Гуси». Киріяк Костанді
Киріяк Костанді передає прості сюжети, проте робить це з особливою чуттєвістю.
Художник часом спілкувався з мешканцями Іверського монастиря, поблизу якого винаймав дачу на одеському Великому Фонтані. Одного з них митець зобразив на картині «Квітне бузок». Головний герой роботи сидить у саду схиливши голову, бо його мучить дилема — служити й далі Богові чи обрати шлях художника.
![]()
«Квітне бузок». Киріяк Костанді
«Костанді не пригнічує картину — єдиною чорною фігурою залишається схилений чоловік. Усе інше навколо — світле: і квітучий бузок, і захід сонця. Таке відчуття, ніби головний герой зараз роззирнеться навколо й зрозуміє, що життя продовжується. Та поки він у своїх роздумах, то ніби не бачить краси навколо», — каже мистецтвознавиця.
Автентичний модерн Всеволода Максимовича
Всеволод Максимович помер зовсім молодим — наклав на себе руки в 20 років. Проте художник залишив автентичний творчий спадок — полотна, сповнені декадансу, еротики, особливого відчуття тілесності, а також переплетених кругів і кілець.
«У роботах Всеволода Максимовича присутні античні мотиви, проте він відтворює їх у стилі модерн. У художника відчутне натхнення європейським мистецтвом, особливо роботами британця Обрі Бердслі. Проте картини художника обрамлені чуттєвою призмою», — каже мистецтвознавиця.
![]()
Автопортрет. Всеволод Максимович
![]()
«Поцілунок». Всеволод Максимович
Українська ідентичність та європейський вплив у творчості Михайла Жука
Михайла Жука називають одним з головних представників модерну в українському мистецтві. Він працював у живописі та графіці, відзначився в поезії та драматургії.
У Чернігівській духовній семінарії художник вчив малювання Павла Тичину — навіть зробив українського письменника героєм полотна «Біле і чорне». У триптиху, виконаному різними техніками, Михайло Жук зобразив свого учня янголом з чорними крилами, а поряд з ним розташував білого янгола. Двох протилежностей оточують символічні українські квіткові мотиви.
«Біле і чорне». Михайло Жук
«Художник ніби передчував, як може скластися доля Павла Тичини. На картині молодий письменник постав у темних кольорах, а вже через роки він підкорився радянській системі», — розповідає Анна Рибак.
Паризький досвід у картинах Олександра Мурашка
На початку XX століття Олександр Мурашко приїжджає до Парижа: відвідує виставки, знайомиться з творчістю європейських митців та переймає художні стилі — зокрема, імпресіонізм.
Він фіксує стиль життя мешканців міста — зокрема, на великому полотні «Поблизу кафе» показує невимушену розмову парижанок. Автор не повчає та не намагається навʼязати імперську ідеологію, як це часто ставалося із тодішніми сюжетами.
![]()
«Поблизу кафе». Олександр Мурашко
«У своїй роботі Олександр Мурашко поступово переходить до імпресіонізму — це можна простежити за широкими, неохайними мазками та зображенням побутової сцени, — каже мистецтвознавиця. — Художник прокладає місток до сучасного мистецтва».
