Що треба знати про найбільший транспортний хаб Європи: не лише аеропорт, а й мережа швидкісних залізниць
Що треба знати про найбільший транспортний хаб Європи: не лише аеропорт, а й мережа швидкісних залізниць

Що треба знати про найбільший транспортний хаб Європи: не лише аеропорт, а й мережа швидкісних залізниць

Що треба знати про найбільший транспортний хаб Європи: не лише аеропорт, а й мережа швидкісних залізниць - Фото 1

Наступного року в Польщі планують розпочати будівництво найбільшого транспортного хабу Європи, що має сполучити всі європейські країни, — Centralny Port Komunikacyjny, або CPK.

Хаб складатиметься з величезного аеропорта, залізничного вокзалу й автобусного терміналу. Мегапроєкт передбачає будівництво нової швидкісної залізниці та автодороги, а крім того — фактично двох нових населених пунктів.

Проєкт комплексу розробили Foster + Partners разом із Buro Happold. Вартість будівництва орієнтовно становитиме 30 мільярдів євро, з яких третина припадає на аеропорт. Фінансуватиме проєкт переважно з бюджету Варшави, але також із грантів Євросоюзу.

Що треба знати про найбільший транспортний хаб Європи: не лише аеропорт, а й мережа швидкісних залізниць - Фото 2

Проєкт мегахабу в Польщі бере витоки з проєкту Транс’європейських транспортних мереж (TEN-T), над яким почали працювати з 1990 року: об’єднання в одну мережу безперервних авто-, авіа-, водних і залізничних шляхів усі країни Європи, включно з Україною та Молдовою. А от Росію та Білорусь після початку повномасштабного вторгнення вирішили виключити.

Зараз найбільші європейські аеропорти сконцентровані на заході континенту, а майбутній транспортний вузол — завдяки центральному географічному розташуванню Польщі — має сполучити захід зі Східною Європою.

Ще є внутрішній запит Польщі. Наразі найзавантаженішим летовищем країни є варшавський аеропорт імені Шопена, через який торік пройшли 21 мільйон пасажирів. Його розширення має обмеження, як забудовою навколо, так і забороною на перельоти в певні нічні години. До цього слід додати амбіції найбільшої польської авіакомпанії LOT, яка хоче розширятися. До речі, ірландський лоукостер Ryanair, який є найбільшим перевізником у Польщі, називав ідею збудувати CPK такою ж «безглуздою» ідеєю, як інвестиції у біткойн чи фінансові піраміди.

Що треба знати про найбільший транспортний хаб Європи: не лише аеропорт, а й мережа швидкісних залізниць - Фото 3

Для CPK обрали місце біля села Станіславув, у 37 кілометрах на захід від Варшави. Комплекс займатиме 2,6 тисячі гектарів земель, переважно сільськогосподарського призначення. Площа нового аеропорту вдвічі перевищуватиме територію лондонського Гітроу та на 20% — аеропорт імені Джона Кеннеді в Нью-Йорку.

Більшість навколишніх будинків уже викуплено. Моделювання показало, що шум від CPK торкнеться 20 тисяч людей — для порівняння, шумове забруднення від аеропорту Шопена негативно впливає на 300 тисяч жителів околиць Варшави.

Що треба знати про найбільший транспортний хаб Європи: не лише аеропорт, а й мережа швидкісних залізниць - Фото 4

Проєкт включає будівництво 1600 кілометрів швидкісних залізниць на десяток напрямків, що сполучатимуть фактично всі ключові міста, такі як Варшава, Вроцлав, Познань, Люблін, Гданськ, Краків, Катовіце, Хелм, Жешув тощо. Поїзди курсуватимуть зі швидкістю 250 км/год, а у перспективі її сподіваються підвищити до 350 км/год. Таким чином, час у дорозі з CPK до Варшави становитиме 15 хвилин, а до Лодзі — близько 25 хвилин.

Зокрема, залізниця проходитиме під містом Лодзь, для чого тунелепрохідницький комплекс вириє підземний тунель завдовжки 4,6 кілометра. У перспективі гілки подовжать до Чехії та з’єднають із мережею країн Балтії.


Особливість CPK полягає у відразу закладеному в план максимальному розширенні. Зазвичай аеропорти будують під певний попит і згодом, коли той зростає, комплекс розширюють. Тут же все навпаки. Директор Foster + Partners Ґрант Брукер зазначає, що хаб проєктували на максимальні пасажиропотоки, — а саме 100 мільйонів на рік, — але з можливістю корегувати потенціал відповідно до попиту в певний відрізок часу.

Біля CPK збудують два містечка: вантажне з західного боку та приаеропортове зі східного — там з часом з’явиться комерційний центр.

Перший етап планують завершити у 2032 році, і складність полягає в тому, що низка інфраструктурних гілок має бути готова одночасно.

За матеріалами: B1M

  • #Польща
  • #Транспорт

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Источник материала
loader