/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F201%2Ffd6f3feac245d7b4adde3a798fd171f1.jpg)
23 виставки, які варто побачити в липні та серпні в Києві
Коли реальність надто гучна, виставкові зали стають просторами для сповільнення та перезавантаження.
В архівах творчого тандему Володимира і Людмили Лободів у «Я Галерея» — відчуття літньої безтурботності, спогади й інтимність. У Київській картинній галереї — буремне море Айвазовського. У Музеї Ханенків — унікальна виставка про музейну бібліотеку. У Мистецькому арсеналі — документальний проєкт про Херсонщину. А в галереї «Лавра» — сюрреалістичні твори, що проростають із підсвідомості.
Спеціально для ELLE.UA Леся Пахарина зібрала гід із 23 виставок, які варто побачити в Києві цього літа тим, хто шукає красу, тишу, сенси або просто мистецтво поруч.
«Мистецтво після 2000-го. Глосарій»
Де: Український Дім
Коли: 18 липня — 24 серпня
Виставка «Мистецтво після 2000-го. Глосарій» — це спроба окреслити мислення першої чверті XXI століття. Проєкт пропонує поглянути на сучасне українське мистецтво як на форму реакції на суспільні, політичні й культурні зміни. Учасники виставки представляють різні покоління, техніки та художні стратегії, об’єднані досвідом життя після 2000 року.
Експозиція вибудувана як візуальний словник: сім термінів — від «Дифузії ідентичності» до «Війни написів» — функціонують як концептуальні вузли, через які організатори пропонують прочитати новітню історію. Ці поняття сформовані на основі робіт понад 70 українських митців і мисткинь, серед яких Дана Кавеліна, Стас Волязловський, Катерина Лисовенко, Даніїл Ревковський, Андрій Рачинський, Марія Куліковська та інші.
«Спека»
Де: Я Галерея
Коли: 26 липня — 28 вересня
Виставка демонструє архіви творчої пари Володимира і Людмили Лободів, створені у 1970–1990-х роках. Їхні живопис, графіка, фотографії та архівні матеріали свого часу стали противагою сірим будням і стриманим поглядам радянського життя.
Подружжя впродовж багатьох років документували свою щоденність, перетворюючи її на мистецтво: купання, сонце, оголені тіла, моменти абсолютної розкутості. Виставка демонструє рідкісні роботи родини й розкриває атмосферу часу через особисту оптику митців, зокрема й завдяки інтерв’ю з Людмилою Лободою.
«ВІЧ-НА-ВІЧ з Іваном Айвазовським»
Де: Національний музей «Київська картинна галерея»
Коли: 26 липня — 26 жовтня
Наступна виставка з циклу «ВІЧ-НА-ВІЧ», яка проходить в стінах «Київської картинної галереї», присвячена Івану Айвазовському, митцю, чия постать і творчість залишаються предметом дискусій. В експозиції представлено знаковий морський пейзаж «Буря», а також три краєвиди Криму й степу.
Поряд з пейзажами демонструються чорно-білі світлини втрачених під час Другої світової війни творів із музейної колекції. Доповнюють виставку предмети українського, кримськотатарського та вірменського декоративно-ужиткового мистецтва з фондів Національного музею декоративного мистецтва України та приватних зібрань.
«Маленькі кістки великих тварин. Великі кістки маленьких тварин»
Де: Eye Sea Gallery
Коли: 18 — 31 липня
Виставковий проєкт Софії Горбачевської народився зі стану знемоги. У цьому виснаженні матеріал став для неї порятунком, а сам процес роботи — спробою втриматися й не зникнути.
«Коли почуваєшся як викинуте чи витиснуте морем сміття, кістки — оголена структура, зайві, покручені, непридатні — і єдине, що тримає, це сам процес», — ділиться мисткиня.
На виставці представлені керамічні об’єкти, ніби зібрані на березі внутрішньої катастрофи. Софія Горбачевська називає їх «тілами без одягу» — такими, якими вони є: без захисту й маскування.
3 серпня в галереї планується відкриття нового групового проєкту «Там, де торкається тиша: Ідентичність у процесі змін».
«”7” — це “Мистецтво”: бібліотека Музею Ханенків»
Де: Музей Ханенків
Коли: 27 червня — 14 вересня
У 1920-х роках бібліотека Музею Ханенків запровадила універсальну десяткову класифікацію, за якою переважна більшість мистецької літератури отримувала шифр, що починався з цифри «7». Саме вона й лягла в основу назви виставки присвяченої історії унікальної музейної книгозбірні, її розвитку, викликам і змінам упродовж XX століття.
У чотирьох залах представлені унікальні мистецькі видання, дарчі написи, іменні примірники, архівні документи, листівки, репродукції, а також зразки друкованої продукції з різних періодів. Виставка показує, як змінювався доступ до знань і що відбувалося з книгою в різні епохи.
Також до 14 вересня в музеї триває виставка «Бентежні роки. Митці з України в École de Paris», що демонструє твори українських художників і художниць — представників міжнародної спільноти першої половини ХХ століття, відомої як «Паризька школа».
«Херсон. Степ тримає»
Де: Мистецький арсенал
Коли: 27 червня — 28 вересня
Документальна виставка присвячена Херсонщині та побудована навколо трьох фільмів режисера Романа Бондарчука та продюсерки й сценаристки Дар’ї Аверченко: «Українські шерифи», «Редакція» та «Вулкан». Усі три стрічки зняті до повномасштабного вторгнення. Їхні герої — непрофесійні актори та місцеві мешканці, їхні сюжети — реальні історії.
Проєкт складається з п’яти залів, у яких представлено фрагменти з фільмів, довоєнні фото- і відеоматеріали з Херсонщини, інсталяції, створені спеціально для цієї виставки, а також роботи фотокореспондента Андрія Матросова й матеріали з «Архіву війни» про воєнні злочини Росії.
«Мене тут земля тримає. Вода тримає. Степ тримає. Дім… Якщо довго живеш і любиш, то і земля тебе любить. І силу дає. А якщо є сила — ти щасливий».
З фільму «Вулкан»
«Погляд крізь реальність»
Де: Київська міська галерея мистецтв «Лавра»
Коли: 10 червня — 10 серпня
У галереї «Лавра» триває групова виставка сучасного сюрреалізму та символізму в українському мистецтві, що проходить за підтримки Legacy of War Foundation. Проєкт об’єднує живопис і скульптуру художників і художниць з різних регіонів України, серед них Ірина Максимова, Валентин Метик, Ліза Жданова, Володимир Манжос, Настя Свобода, брати Грех та інші. Митці та мисткині використовують сновидні сцени й метафоричну мову, щоб поділитися образами, що виникають на перетині особистого досвіду, культурної пам’яті та сприйняття світу.
9 серпня, напередодні завершення виставки, організатори планують провести відкриту зустріч — artist talk у стінах галереї, щоб поговорити про образи та почуття, що народжуються в турбулентні часи, про те, як світ сьогодні бачить Україну та як ми розмовляємо з ним через мистецтво.
«Зшивати небо»
Де: The Naked Room
Коли: 27 червня — 10 серпня
Виставка Дарії Кузьмич створена у співпраці з її мамою, художницею й майстринею з текстилю Світланою Селезньовою. Ключовим елементом експозиції є мозаїка, яку Дарія створила під час навчання у 2015 році. Це вільна інтерпретація радянського панно Александра Дейнеки, де образ червоного літака набуває нового, тривожного значення в контексті війни.
У 2024 році Дарія та Світлана завершили роботу над спільною інсталяцією, що перегукується з мозаїкою, але пропонує інше її прочитання. Поєднуючи важкість смальти з м’якістю тканин, вона створює «образ посіченого й наново скроєного, але таки вільного простору неба».
Також в офісі галереї можна побачити графіку Дарії та текстильну роботу Світлани «Рання весна на Поліссі».
«Абстракт»
Де: Бізнес-центр Heritage
Коли: 12 липня — 9 серпня
В експозиції нової виставки, організованої фондом The Collectyv, презентовані роботи 17 сучасних українських художників. Проєкт досліджує абстрактне мистецтво як інструмент для передачі досвіду, думок і спостережень поза фігуративним зображенням. Учасники працюють із кольором, формою, ритмом і композицією як самодостатніми елементами. Серед авторів — Руслан Тремба, Антон Саєнко, Іван Грабко, Данік Манжос та інші.
«У наш час, коли штучний інтелект здатний генерувати будь-яку імітацію, в час, коли світ переповнений наративами та візуальним контентом, а документальне свідчення може травмувати, мистецтво продовжує говорити про наші думки, реалії та переживання різними шляхами», — зазначила кураторка виставки Тетяна Лисун.
«УКRАЇNKИ»
Де: Музей української діаспори
Коли: 10 липня — 28 вересня
Понад сто років жіночого лідерства, культурної дипломатії та мистецької присутності — таким є масштаб виставки УКRАЇNKИ, створеної до 100-річчя Союзу Українок Америки (СУА). Проєкт об`єднує два пласти: історичний та мистецький.
Перший розповідає про діяльність Ukrainian National Women’s League of America — організації, що протягом століття підтримувала Україну, зберігала національну ідентичність в еміграції та формувала середовище для українського жіноцтва за кордоном. Тяглість цієї роботи відображають представлені світлини, документи й друковані матеріали. Другий розділ експозиції знайомить із творами шістнадцяти українсько-американських мисткинь різних поколінь, створеними у США.
«Був час, і більше його немає»
Де: Мала Галерея Мистецького арсеналу
Коли: 3 липня — 3 серпня
Виставка Олі Єрємєєвої побудована навколо кімнати — архіву пам’яті про життя під час війни.
«Це ніби кімната, загублена в часі, де після війни чи загалом у якомусь майбутньому, коли дуже сумні і болючі події закінчилися, ми бачимо своєрідний відблиск того часу, який був», — пояснює мисткиня.
В основі експозиції особисті фотоархіви, зроблені протягом останніх років. Вони фіксують друзів, коханих, квір-спільноту, побут і життя в умовах загрози. Перші сторінки фотоальбому «Наша сім’я» передають ілюзію захищеності, коли здавалось війна от-от закінчиться. Однак з кожною сторінкою ілюзія розсіюється, війна заходить у дім, а люди символічно й буквально починають зникати з фотографій. У другій кімнаті, залі з живописом, втрата набуває іншої форми, смерть стає частиною повсякденного життя.
«Спогади про майбутнє»
Де: Avangarden Gallery
Коли: 10 липня — 3 серпня
Виставка артбуків «Спогади про майбутнє» досліджує книгу як «форму, тіло та процес» і є частиною European International Book Art Biennale (EIBAB). Євгенія Григорʼян та Dr. Dorothea Fleiss, кураторки проєкту, пропонують поглянути на книжкову форму, як на простір творчого дослідження, відкритий до інтерпретацій і переосмислення того, як ми зберігаємо та передаємо досвід. Через книжкові об’єкти митці з різних країн осмислюють памʼять, ідентичність та особисті історії, що впливають на уявлення про майбутнє.
У виставці представлені артбуки, які дихають, розкладаються, втрачають обʼєм або, навпаки, розростаються в простір. Деякі з них не мають ані початку, ані кінця, інші — взагалі без сторінок. Тканина, дерево, метал, папір трансформують об`єкт із носія тексту на засіб досвіду. В експозиції можна побачити роботи Євгенії Григор’ян, Марії Куліковської, Максима Мазура, Радислава Дзюби, Костянтина Зоркіна, Олени Коногорової, Євгенії Купчан та інших.
«Михайло Гуйда і класики»
Де: Національний музей «Київська картинна галерея»
Коли: 16 липня — 31 серпня
Уперше музей презентує виставку творів заслуженого діяча мистецтв Михайла Гуйди — майстра реалістичного живопису. Експозиція зосереджена навколо портрета — жанру, до якого митець звертається протягом усього життя, вдивляючись у людську натуру, характер, стан. Його роботи постають у візуальному та концептуальному діалозі з полотнами класиків із музейної колекції — Іллі Ріпіна, Миколи Ґе, Зінаїди Серебрякової, Тетяни Яблонської.
Ця виставка стала черговим етапом у рамках музейного проєкту «Діалог крізь віки», який дозволяє подивитися на твори минулого й сьогодення у взаємному підсиленні, крізь спільні інтонації, образи та настрої.
Soft pink matter
Де: thesteinstudio
Коли: 10 — 27 липня
У проєкті Soft pink matter мультидисциплінарна художниця Ніна Лагута звертається до досвіду життя в тілі, яке соціум визначає як жіноче. Це вразливе тіло стає об’єктом спостереження і простором самопізнання. Текстиль, скульптура та інсталяція формують середовище, де тілесність вивільняється з підпорядкування. Вона стає гібридною, опірною до спрощень, такою, що поєднує агресію з крихкістю, проникність з автономією.
«Занурення»
Де: KIRISENKO ART CENTER
Коли: 22 липня — 31 серпня
Виставковий проєкт «Занурення» — це подорож у глибини внутрішнього світу п’яти митців, які працюють з кольором, фактурою та ритмом. Живопис Анатолія Варварова, Юрія Денисенкова, Сергія Корнієвського, Едуарда Потапенкова та Ігоря Прокоф’єва стає інструментом емоційного досвіду, а експозиція створює сприятливу атмосферу зосередженості й терапевтичної тиші, де акценти зміщуються з наративу на відчуття.
ONLY AFTER DARK
Де: Бізнес-простір Peremoga
Коли: 28 липня — 2 серпня
Мультимодальний артпроєкт ONLY AFTER DARK виник як реакція на реальність, у якій щодня живуть українці — коли старі сенси розсипались, а нові ще не встигли оформитись. Проєкт зібрано навколо досвіду втрати й спроби жити далі в умовах постійної невизначеності.
«Ця подія для нас — можливість проговорити те, що досі не має чітких формулювань. Ми зібрали митців, чия оптика залишається чутливою до темряви як метафори, як досвіду, як фону для народження нових сенсів» — розповідають кураторки проєкту Анна Аветова та Дар`я Біленко.
Програма проєкту охоплює виставку сучасного українського мистецтва, артвечірку, artist & curatorial talk та освітню лекцію від кураторок. Участь беруть понад двадцять художників і художниць: Анна Кострицька, Альона Шибунова, Євгенія Григор’ян, Владислав Поперека та інші.
«Тиша, яку не почули, на дні сльози»
Де: Культурний простір «Кут»
Коли: 26 липня — 10 серпня
Деякі переживання не мають прямого вираження, вони залишаються в матеріалах, формі, способі роботи з ними. Виставка Лілії Небери та Софії Антонюк — зустріч двох мисткинь, двох окремих проєктів, що виникли в різних контекстах і зійшлися в спільному полі дослідження внутрішнього болю, виснаження, потреби в захисті та спробі бути почутими. Віск, тканина, бісер, скло стали провідниками памʼяті, носіями стану, за допомогою яких художниці висловлюють те, що довго залишалося захованим або було надто крихким для голосу.
«БЖ-АРТ: на правах спільноти»
Де: Нацiональний музей «Київська картинна галерея»
Коли: 10 червня — 10 серпня
У «Київській картинній галереї» триває виставка «БЖ-АРТ: на правах спільноти», присвячена однойменну мистецькому сквоту 1990-х і його трансформаціям. «БЖ-АРТ» виник на Великій Житомирській у Києві як самоврядний простір без фіксованих правил чи ієрархій, де митці формували альтернативну мистецьку екосистему в умовах пострадянського зламу.
Проєкт охоплює живопис, скульптуру, інсталяцію, ленд-арт, відео, перформанс і левкас, а також реконструкцію виставки 1998 року. До участі долучилися 44 художники: як ті, хто стояв біля витоків, так і ті, хто приєднався згодом.
«48 кроків вздовж»
Де: ЦСМ «Білий Світ»
Коли: 24 липня — 10 серпня
Кількість кроків не завжди дорівнює відстані. Іноді вони вимірюють внутрішній рух: думки, досвід, зміни. Виставка Ахри Аджинджала та Всеволода Шарка пропонує подивитися на пейзаж не як на зображення зовнішнього світу, а як на мову, якою можна описати внутрішній. У проєкті поєднані живопис, графіка та об’єкти, що працюють із темою пейзажу як метафізичного простору. Від урбаністичних контурів до умовних краєвидів — художники досліджують, як візуальні ландшафти можуть ставати проєкцією свідомості.
«Вразливість»
Де: Dymchuk Gallery
Коли: 4 липня — 23 серпня
Виставковий проєкт «Вразливість» обʼєднує живопис, обʼєкти та графіку Анастасії Буднікової, Марини Талютто та Альбіни Ялози. Це продовження діалогу, розпочатого в попередньому проєкті Fractured Tomorrows, цього разу з фокусом на досвід життя під час війни. У проєкті йдеться про крихкість буденного, памʼять, що зникає уривками, і спробу зберегти зв’язок із реальністю через знайомі форми та матеріали.
«ПЕРЕТИНИ»
Де: Галерея Imagine Point
Коли: 18 липня — 16 серпня
Часом просторової близькості недостатньо для зустрічі. Виставка «Перетини» об’єднує роботи Святослава Крутикова та Олексія Малих — митців, які довгий час жили поруч, але не були знайомі. Їхня перша спільна поява в межах виставкового простору стала нагодою для діалогу між двома різними художніми практиками, що досліджують схожі теми: ритм, тишу, відчуття простору, стан присутності.
Святослав Крутиков — композитор і живописець, учасник неформального мистецького середовища 1960-х років, відомого як «Київський авангард». Його абстрактні полотна зосереджені на роботі з кольором, фактурою та рухом композиції. Олексій Малих створює ready-made об’єкти з фрагментів фортепіано, використовуючи левкасну техніку. Його роботи — це речі, що зберігають матеріальну пам’ять звуку.
Familiar ground
Де: MLYN design hub
Коли: 27 липня — 10 серпня
Є відчуття, яке важко пояснити словами, але легко впізнати тілом. Це коли стоїш босоніж на землі після дощу і нарешті згадуєш, де ти є. Виставка Альони Кузнєцової — саме про такі моменти: коли поверхня під ногами стає ґрунтом для внутрішньої стійкості.
У просторі зібрані твори з однойменної серії безпредметного живопису, а також кераміка з циклу «Фантастичні гриби». Це роботи, народжені з потреби уповільнитись, зупинитися, доторкнутися до кольору, фактури, структури матеріалу. Пласт живопису нашаровується, як земляні породи, створюючи баланс, у якому хочеться залишитися.
«Коли руйнується світ»
Де: Виставковий центр «Жива пам’ять»
Коли: 29 травня — 31 липня
Виставка розповідає про проєкт, який так і не був реалізований, але залишився важливою сторінкою в історії українського мистецтва пам’яті. У 1965 році художники Ада Рибачук та Володимир Мельніченко створили проєкт меморіалу трагедії Бабиного Яру — сміливу візію, яка не набула матеріального втілення через цензуру.
В експозиції можна побачити архівні матеріали з колекції Фонду збереження культурної спадщини АРВМ: авторські ескізи, графіку, макет, що допомагають зануритись у процес роботи над меморіалом.
