/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F207%2F0b62b3454b2d8379fa6b79c5a6871c48.jpg)
Вуличні баталії. Історія кримінального Львова часів СРСР
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F207%2F0b62b3454b2d8379fa6b79c5a6871c48.jpg)
Хлопці, члени вуличних тусовок Львова 1970-х і 1980-х років, відзначалися неабияким локальним патріотизмом – були патріотами своїх районів до такої міри, що, наприклад, хрестовики з вулиці Київської робили собі на руках татуювання хреста, а члени угруповання Двєнка з Коперника виколювали на пальцях дванадцятий номер.
Ворожнеча між різними районами Львова була звичним явищем, і цілі райони ходили «стінка на стінку», коли сотні хлопчаків з’ясовували стосунки у кривавих баталіях. Пам’ятаю, як ми, хлопці зі Святого Саду, залізли на горище гуртожитку кінотехнікуму, де були складені десятки ліжок, і повиривали для бійки металеві прути – тоді ми, здається, «підписалися» за Замок.
Такі битви між ворогуючими хуліганськими районами Львова тривали аж до середини 1980-х. Велике враження на львівських хлопців справив бразильський художній фільм «Генерали піщаних кар’єрів» (вийшов на екрани 1971 року), де були показані схожі бійки.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F207%2F75ad01aa1b9bfec0928e0132ba5c55c7.jpg)
Майже постійно ворогували між собою два найбільш впливові хуліганські райони – Рокс, вкупі з Привокзальною, і Центр, бо хлопці з танців у Клубі міліції на теперішній вулиці Січових Стрільців також ходили на танці в палац культури «Рокс», а роксівці полюбляли ходити до Клубу міліції, і між ними завжди виникали сутички. Коли були танці в Клубі міліції, то праворуч сидів Центр, а зліва – Привокзальна. Танцюючи, ніхто не мав права зайти на чужу територію, а якщо вже таке траплялося, то порушника били не в залі, а після танців. Або ж коли цей порушник виходив до туалету, за ним ішли двоє-троє і могли добряче відлупцювати, аби показати, хто тут господар. Танці в «Міліції» досить часто завершувалися такими сутичками.
Бійки між районами починалися здебільшого тоді, якщо когось образили на чужій території. Тоді хлопці заходили в район, не давали противнику зібратись докупи і били всіх, хто потрапляв під руку. У кожному районі були місця, де завжди стояли місцеві хлопці. Тому, коли йшли «гнати» район, то намагалися зненацька захопити ці ключові точки, влупити і швидко відійти. У ті часи на розбірки рідко брали ножі, але використовували так звані свинчатки для додаткової ваги під час бійки і кастети.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F207%2Ff2864c4de442675c1347dcea6e5c53bf.jpg)
Часом бувало, що коли збиралися на розбірки два угруповання, то вперед виходили їхні лідери і билися між собою, а потім, незалежно від того, хто вигравав, усі йшли пити кріплене вино («чорнило»), його брали декілька ящиків. Серйозні бійки між районами завжди мали вагому причину, і цією причиною здебільшого було встановлення справедливості. Одна із найбільших таких сутичок сталася наприкінці сімдесятих років, коли на танцях образили двох дівчат з дев’ятої школи на вулиці Коперника.
Тоді у районі цирку і церкви Юра зібралося близько тисячі хлопців із Привокзальної і Гробу, та й представників Центру було не менше. Народу було так багато, неначе на стадіоні, тож годі було розібратися, хто свій, а хто чужий. Коли приїхали міліцейські уазики, їх просто поскидали з гори. Бійки вдалося уникнути, все вирішили мирно, потім узяли приблизно сотню ящиків вина і відсвяткували залагодження проблеми.
Був ще один дуже гучний випадок, пов’язаний із танцями, відомий багатьом львів’янам – коли на початку сімдесятих на танцях у Газі (Будинок культури будівельників на вулиці Стефаника) один із перших чорношкірих студентів у Львові загасив недопалок сигарети об голову дівчини, яка не хотіла йти з ним танцювати. Розповідали, що за це його вбили, а згодом його тіло знайшли повішеним на Високому Замку.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F207%2F1780c6d4e52cee1b8d91d47ab8110ad3.jpg)
Ще одна з найбільших хлоп’ячих баталій відбулася у Львові 1976 року поблизу вулиці Окружної під клубом заводу Львівсільмаш. Тоді на Окружну пішли райони ДОКу і кінотеатру імені Чкалова на Городоцькій. Бійка кількох сотень молодих хлопців була жорстокою: Рівеліно, пацану з Окружної, проламали голову.
Про свій рідний район Окружної розповідає басист «Супер Вуйків» Джубокс (Володимир Михалик): «Чоловіче населення Богданівки, а так за Польщі називався район Окружної, від радянських часів деградувало стрімкими темпами, бо круговерть життя тут була незмінною: завод, горілка і бійки. Багатьох молодих чоловіків і хлопців убивали в жорстоких різанинах. Навпроти клубу заводу Сільмаш через дорогу був скверик, і ось після танців серед п’яних хлопців була традиція тут битися, і часто у хід пускали фінки, виготовлені на тому ж Сільмаші. Великою атракцією були бійки місцевих хлопців із Левандівкою, Привокзальною, Терешковою, район на район. Чи не щотижня у скверику когось підрізали.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F207%2Fb1ef3a41f8bb07789d270594c37c725e.jpg)
У сімдесяті й вісімдесяті роки до повального хуліганства та пияцтва в районі додалися ще й наркотики. Чоловіча популяція Богданівки вимирала прогресуючими темпами. Коли мій знайомий, хлопець на прізвисько Дикий, який, проживши п’ятнадцять років у Німеччині, на початку 2000-х років приїхав до Львова відвідати рідну вулицю, він не застав жодного зі своїх шести друзів: усі померли від бухла і наркоти, не доживши до сорокарічного віку…»
Відповідний «кодекс честі», або, як тоді казали, «понятія», існував у львівському кримінальному середовищі від 1950-х і до початку 1980-х. Кидалося у вічі те, що хулігани і навіть рецидивісти поважали старих людей, поступалися їм місцем у транспорті, а до дівчат зверталися не інакше, як «сестричка» або «сонечко». Ті самі «понятія», які принаймні існували ще у 1970-х роках, не дозволяли чіплятися до хлопця, який ішов із дівчиною. Це вже пізніше, з 1980-х, хлопець, який ходив до дівчини в інший район міста, для безпечної рандки зі своєю пасією мусив «прописуватися» у місцевих хуліганів, нерідко «виставляючи» декілька пляшок чи навіть ящик «чорнила». Інколи такі домагання межували зі справжнім деспотизмом.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F207%2F6e5562b91987d295099628d5754705db.jpg)
З 1980-х років у спальних районах Львова поширилася практика «прописування кавалерів», характерна для підльвівських сіл. Наприклад, на Науковій, коли хлопець проводжав дівчину, його не чіпали. А от коли він повертався назад, його зупиняли і «по базару» визначали, що він за один, кого знає на районі, чи хтось «підпишеться» за нього. Зазвичай, коли дівчина зі спального району заводила собі хлопця з якогось іншого району, місцеві пацани через неї переказували кавалеру, що треба «прописатись», тобто виставити якусь певну кількість пляшок вина.
Бувало навіть, що хлопці з якогось району стояли в себе на вулиці і словесно вправлялися у тому, як правильно поводитися в районі чужому. Коли ти «по базару» нормально «відбивався», все закінчувалося спокійно, можна було залагодити ситуацію, купивши декілька пляшок «чорнила». Тоді ніхто надто жорстоко не бив, могли вдарити, пустити кров, принизити – «зашпіцувати», але жорстокі бійки, вже з використанням металевих кульок, биток, ланцюгів, почалися пізніше.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F207%2Ffb9dbbca3331a3abf051daebfa9c57a1.jpg)
До речі, схожі суворі традиції існували у Львові ще за часів Польщі і навіть Австрії. Письменник Адам Краєвський розповідає, що у другій половині XIX століття, «коли міський “кабан” (парубок зі Середмістя – І. Л.), зважившись сам-один з’явитися “на піски” (на територію Личакова), не був певен, що повернеться без ґулі на чолі чи підбитого ока. І це траплялося з міськими паничами доволі часто, і власне тому, що личаківському парубкові не подобалася чиясь “фаціята” (пика).
Це було ніби протестом проти вдирання “міста” на територію Личакова. Люд цей був дуже забіякуватий. Перехожого, вбраного по-міському, навіть із жінкою, зачепить без найменшого приводу: на кожний клич готовий до розправи, аби тільки когось побити. І вже буде біда блідолицьому молодикові з міста, якщо той на Мазурівці захоче підійти ближче до передміської кралі, що повертається з роботи. “Білі каптани” б’ють немилосердно за амури на своїй підцвинтарній території».
Про інші цікаві історії львівського хуліганського середовища 1970–1980-х років – наступного разу.
Ілько ЛЕМКО
Джерело: ZBRUC.eu
