Як в Україні відповідають на виклики, спричинені популярністю електросамокатів
Як в Україні відповідають на виклики, спричинені популярністю електросамокатів

Як в Україні відповідають на виклики, спричинені популярністю електросамокатів

Як в Україні відповідають на виклики, спричинені популярністю електросамокатів - Фото 1

Журналісти «Суспільне.Житомир» дослідили, як українські міста шукають баланс між зручністю електросамокатів і безпекою.

Для порівняння стану мікромобільнсті вони взяли міста з приблизно однаковим населенням: Житомир, Хмельницький, Тернопіль, Рівне та Івано-Франківськ.

Журналісти підкреслюють, що електросамокати стали звичними на вулицях українських міст. Для когось це зручний транспорт, а для інших – це проблема безпеки на дорогах і тротуарах. Вони надіслали запити у обрані міста, щоб дізнатися, які правила діють для користувачів електросамокатів і які заходи вже впроваджуються.

У Хмельницькому зазначають, що за перші сім місяців 2025 року у місті сталося дев’ять ДТП за участю електросамокатів.

Чотири з них за участю неповнолітніх. Загиблих не було, але шість людей отримали травми. У п’яти випадках винними були самі водії самокатів.

Офіційно у місті працюють чотири оператори: Bolt Operations Україна, ФОП Кириченко Олександр, ФОП Журавльов Павло та ФОП Льотковський Дмитро. Вони діють на підставі договорів із міським комунальним підприємством і мають визначені місця для паркування.

У 2022 році міська рада ухвалила Порядок використання легких електричних засобів. Документ визначає правила як для власників особистих самокатів, так і для користувачів прокату. Також затверджені ділянки для паркування, нанесено розмітку та визначено режим роботи цих майданчиків. Окремих смуг чи знаків для самокатів у місті немає, але ними можна користуватися існуючою веломережою довжиною майже 23 км.

У сфері безпеки міське управління транспорту проводить для школярів профілактичні бесіди.Також у місті вже розробили проєкти з облаштування нових велодоріжок та велосмуг на шести ділянках вулично-дорожньої мережі.

В Івано-Франківську загальна довжина велошляхів у місті становить близько 20,5 км.

Нагадуємо, шо 12 вересня комісія з безпеки дорожнього руху Івано-Франківська заборонила рух самокатів у центральній частині міста. Так там встановлять спеціальні знаки, а компанії з прокату зобов’яжуть блокувати поїздки в цих зонах та автоматично знижувати швидкість у прилеглих місцях до 15 км/год. Контроль за цим здійснюватиме муніципальна інспекція та патрульна поліція. Також місто планує звернутися до народного депутата, щоб ініціювати зміни в правилах дорожнього руху щодо використання електросамокатів.

У Рівному за перші сім місяців 2025 року сталося вісім ДТП за участю електросамокатів.

У трьох із них постраждали чотири людини, серед них одна дитина. У місті облаштовані велодоріжки на вулицях Кулика і Гудачека, Романа Шухевича та Володимира Чорновола. Загальну протяжність веломережі у відповіді не вказали. Також повідомили, що зараз обговорюється План сталої міської мобільності для всієї громади.

Щодо безпеки, патрульна поліція області проводить профілактичні бесіди та інформаційні заходи. Вони роз’яснюють правила дорожнього руху, наголошують на необхідності захисного спорядження й світловідбивних елементів. Окремо працюють зі школами та іншими навчальними закладами, де дітям і підліткам пояснюють правила для пішоходів, велосипедистів та користувачів електросамокатів.

У Тернопільскій міськраді пояснили, що правила користування електросамокатами, сігвеями та гіроскутерами визначені у Правилах благоустрою громади.

Там передбачені окремі вимоги, так дітям до десяти років можна кататися тільки з дорослими, з десяти до 16 років – лише на тротуарах і з обмеженням швидкості до п’яти км/год. Після 16 років дозволено їздити на велодоріжках чи по правій смузі дороги, але не швидше 20 км/год. На пішохідному переході обов’язково треба злазити й вести самокат поруч.

Також користувачі самоката мають виділяти себе світловідбивними елементами на одязі. Перевозити пасажирів заборонено. У місті також створено інтерактивну карту з позначеними місцями для паркування електросамокатів.

Як в Україні відповідають на виклики, спричинені популярністю електросамокатів - Фото 2

У Житомирі офіційно працюють три оператори прокату.

Тут облаштовано майже п’ять км велосмуг. Міськрада домовилася з компаніями, що ті обмежать швидкість електросамокатів до 20 км/год, а в окремих зонах і до п’яти км/год. Водночас поліція відмовилася надати статистику ДТП, назвавши її «непублічною». Журналісти ж з’ясували, що з початку 2025 року в судах області розглядали 11 справ, пов’язаних із електросамокатами і серед них є випадки нетверезого кермування та навіть наїзди на пішоходів.

Експерт з мікромобільності Богдан Лепявко, який раніше координував ГО U-Cycle з питань безпеки руху, а зараз служить у ЗСУ, вважає, що головна проблема розвитку електросамокатів в Україні — це відсутність державної політики у сфері безпеки дорожнього руху. Зокрема, у правилах досі немає чітких норм, які б визначали, що таке персональний легкий електротранспорт і як ним можна користуватися.

За його словами в плані унормування цих засобів Україна відстає на років десять від найбільш прогресивних країн Західної і Північної Європи, де електросамокати популярні.

Він також каже, що велика проблема для розвитку мікромобільності — це брак зручної та неперервної велоінфраструктури. Так зараз на одній вулиці велодоріжка є, а на сусідній немає. А смуга має бути цілісною, щоб люди могли безпечно та безперервно їхати від дому до місця призначення.

  • #електросамокат
  • #Транспорт

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Источник материала
loader