/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F278%2Ffedb5baac03efeac6876e5a0346a0aab.jpg)
«Підрядник постійно вигадує нові причини, щоб уникнути роботи» – чому затягується будівництво Львівського сміттєпереробного заводу?
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F278%2Ffedb5baac03efeac6876e5a0346a0aab.jpg)
Видання «Твоє місто» розбиралося, чому у Львові вже майже десять років не можуть добудувати сміттєпереробний завод.
Будівництво триває з 2021 року, і за цей час вартість зросла з 35 до близько 50 мільйонів євро.
Запуск львівського сміттєпереробного заводу кілька разів переносили, спочатку його обіцяли відкрити наприкінці 2023 року, потім у лютому 2025-го, а згодом у серпні. Та підприємство досі не працює, хоча на початку року його готовність оцінювали у 80%.
Сьомого жовтня 2025 року на території заводу сталася пожежа. Поліція відкрила кримінальне провадження, під підозрою опинилась польська компанія-підрядник Control Process S.A. та посадовці Львівської міськради. За даними слідства, вони могли бути причетними до розтрати коштів. Також перевіряють, чи не отримала компанія оплату за дорогі матеріали, які замінила дешевшими.
Нагадаємо, що раніше, восени 2024 року, міська рада планувала розірвати контракт із Control Process, звинувачуючи її у порушенні умов договору через відсутність банківської гарантії на майже чотири мільйони євро. Підрядник відповів, що всі гарантії були подані вчасно, а роботи тривають у звичному режимі.
Історія будівництва заводу почалася ще у 2016 році, після пожежі на сміттєзвалищі у Великих Грибовичах, де загинули рятувальники. Полігон закрили, а територію вирішили рекультивувати. Тоді ж місто почало планувати новий сучасний завод.
У 2017 році Львів підписав угоду з французькою компанією Egis, яка розробила проєкт. Уже в 2018 році французи представили готову концепцію заводу на вул. Пластовій, 13. Він мав переробляти до 250 тисяч тонн відходів на рік – приблизно стільки ж місто продукує. Завод задумували як екологічний і сучасний зі сортувальними лініями, цехом для виробництва палива з відходів (RDF) і мінімальними залишками сміття.
Поруч запланували біогазову станцію, яку планують запустити до 2027 року. На реконструкцію очисних споруд і спорудження станції виділили понад 70 млн євро від міжнародних донорів, серед яких NEFCO, SIDA, EBRD, E5P, Impact Fund Denmark та уряд Словенії. Львів додав ще майже сім мільйонів євро власних коштів. У липні 2025 року місто також отримало 22,2 мільйони євро гранту на оновлення очисних споруд і насосного обладнання.
Кредит на будівництво заводу надав Європейський банк реконструкції та розвитку (ЄБРР), який і проводив міжнародний тендер, і проблеми почались вже на його етапі. Спочатку перемогли WTT Netherlands BV (Нідерланди) і Axis Industries (Литва), але після скарги Control Process ЄБРР провів новий конкурс, де перемогла саме польська компанія.
За даними ЗМІ, Control Process уже мала проблеми на інших об’єктах: у серпні 2024 року місто Страховіце розірвало з нею контракт через затримки, борги й технічні помилки. Видання Fonda.pl повідомляло про можливі зловживання під час будівництва систем очищення стічних вод у Цельці, а Gazeta Polska про порушення на проєктах у містах Ловіч, Коло та Яроцін.
Контракт із польською компанією Control Process S.A. на будівництво сміттєпереробного заводу у Львові підписали в травні 2021 року. Початкова вартість проєкту становила 34,8 мільйонів євро.
Окремо місто витратило ще 41 мільйон гривень на підготовчі роботи у 2020 році. Їх виконувало рівненське ТОВ «НВП Шляхбуд», яке вже двічі вигравало тендери від «Зеленого міста». Та вияивлося, що ця компанія раніше фігурувала в журналістських розслідуваннях і навіть потрапляла до «Чорного списку» Антимонопольного комітету за спотворення результатів торгів.
Через повномаштаюне вторгнення та додаткові роботи місто у вересні 2024 року взяло ще один кредит на майже 12 мільйнів євро, де частина коштів пішла на індексацію цін, а частина на додаткові роботи: будівництво електропідстанції, захисної споруди, очисних систем і мереж водопостачання та каналізації.
Окрім описаного вище конфлікта про відсутність гарантійних коштів між Львовом та підрядником сталася ще одна суперечка у серпні 2025 року. Так на початку серпня Львівська міська рада звернулася до прем’єр-міністра Польщі Дональда Туска з проханням вплинути на підрядника, якого мер Андрій Садовий назвав «найскладнішим за весь час». Голова тимчасової контрольної комісії ЛКП «Зелене місто» Назарій Бербека повідомив, що ще в травні 2025 року підрядники обіцяли, що роботи закінчяться вчасно, але по факту це не так.
У Control Process S.A. у відповідь заявили, що винне комунальне підприємство, яке не підготувало об’єкт належним чином, не підключивши трансформаторну станцію і не завершивши будівництва доріг, паркінгів, допоміжних споруд та мереж водопостачання й каналізації.
Водночас у міськраді стверджують, що підрядник постійно «вигадує нові причини, щоб уникнути роботи».
Журналісти «Твого міста» зазначають, що завод, навіть після завершення, вирішить лише частину проблеми – побутові відходи. Інше сміття, як меблі, техніка чи будматеріали, досі утилізують різні компанії без єдиної системи. Також після пожежі, кримінального провадження й конфлікту з підрядником ніхто не знає, коли завод нарешті запрацює.
- #завод
- #Львів
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті
