«Місто з пташиного лету»: Львів Ірини Гресик – між ностальгією та натурою
«Місто з пташиного лету»: Львів Ірини Гресик – між ностальгією та натурою

«Місто з пташиного лету»: Львів Ірини Гресик – між ностальгією та натурою

Ірина Гресик. Панорама Львова. Акварель
Ірина Гресик. Панорама Львова. Акварель

У кав’ярні-галереї «Штука» до кінця жовтня триває виставка акварелі Ірини Гресик «Місто з пташиного лету». Це серія робіт, створених після повернення художниці до Львова у 2022 році. Про те, як особистий щоденник перетворився на масштабний проєкт, про складнощі роботи на пленері та курйози з поштівками, авторка розповіла в інтерв’ю.

Ірина Гресик – заслужений художник України, багаторічний голова Запорізької організації НСХУ. Хоча художниця народилася у Запоріжжі, вона закінчила Львівський Державний інститут прикладного та декоративного мистецтва (1980). Проте, як зізнається мисткиня, малювати місто вона почала лише нещодавно.

Ірина Гресик
Ірина Гресик

«Як на диво, коли я навчалася в академії, чомусь Львів не малювала. Лише те, що було пов’язано з обов’язковими завданнями. І вже прийшла до того, щоби малювати Львів, може, років десять тому. Але переважно це були графічні начерки», – розповідає Ірина Гресик.

Справжня акварельна серія, яка стала основою для виставки, народилася у 2023 році. Поштовхом до неї став вид із вікна.

«Власне, оця серія виникла, можна сказати, цього року. Вона має такий розмір 18 на 18 см. Я почала такий скетчбук, і першою роботою в січні був краєвид із мого балкона. Я живу на четвертому поверсі. Ось четвертий поверх — це оптимально. Вище то вже все стає дрібним, і такі панорами я взагалі не люблю».

Ірина Гресик. Львів, Вежа Корнякта. Акварель
Ірина Гресик. Львів, Вежа Корнякта. Акварель

Саме цей невеликий формат і можливість працювати в ньому швидко та емоційно, зародили ідею. Художниця підкреслює, що ці роботи мають для неї особливу цінність, як «особистий щоденник».

«Тепер та робота набула зовсім іншої цінності, як спогад, як особистий щоденник, щось таке, власне, емоційне. Ані фотографія, ані графіка цього не дають».

Ірина Гресик. Панорама Львова з Ратуші. Акварель
Ірина Гресик. Панорама Львова з Ратуші. Акварель

В експозиції представлено 34 акварелі, які візуально перегукуються з аерофотозйомками Едмунда Лібанського 1910–20-х років. Хоча більшість робіт зроблено з натури, деякі з них, як-от «Площа Ринок згори», створені по фото: «Бо стати малювати на Ратуші — нереально», – сміється авторка.

Тема Львова виявилася невичерпною, адже художницю цікавить пошук «інакшого ракурсу» — знайти власний, свій погляд навіть на найвідоміші мотиви.

«Не хочеться просто повторювати такі заїжджені мотиви. Мій інтерес у тому, щоб знайти навіть відомі мотиви, але інакший ракурс, якийсь такий свій, щоб він викликав якісь емоції», – зазначає Ірина Гресик.

Ірина Гресик. Верна неділя у Львові. Акварель
Ірина Гресик. Верна неділя у Львові. Акварель

Робота на пленері в сучасному місті — це особливий досвід. Художниця відзначає, що в епоху гаджетів людей вже важко здивувати:

«Коли малюєш на пленері, то на тебе не реагують, як на нормальну людину. Тебе або сприймають вже як якийсь там аксесуар, малоархітектурну форму».

Попри це, трапляються історії, які надихають. Мисткиня розповідає про випадок на вулиці Галицькій, де до неї підійшла дівчина з Вінниці, яка виявилася флористом.

«Ми поспілкувалися, вона пішла і через пару хвилин повертається з таким шикарним букетом троянд. Вона мені залишає, то каже, що це “з поваги до вашого таланту”… У мене були великі плани, щоб щось помалювати, а я з тим букетом вже ходжу по Львову. Ну,  вона мене вразила, безумовно».

Ірина Гресик. Панорама Львова з Ратуші. Акварель
Ірина Гресик. Панорама Львова з Ратуші. Акварель

Спілкування з публікою під час роботи на пленері іноді приносить і матеріальну користь. Художниця згадує випадок у Польщі, коли картину хотіли купити до того, як вона була закінчена. У Львові ж траплялося, що роботу «виривали» з майже незакінченого стану: «Вже все мене влаштовує, таке».

Виставка «Місто з пташиного лету» триває в атмосферному просторі кав’ярні-галереї «Штука» (вул. Котлярська, 8). Роботи оформлені в білі рами, що стало спеціальним рішенням, щоб надати акцент невеликим форматам і органічно вписати їх у насичений деталями інтер’єр кав’ярні.

Ірина Гресик. Львів, вулиця Лесі Українки, Великдень. Акварель
Ірина Гресик. Львів, вулиця Лесі Українки, Великдень. Акварель

Наразі Ірина Гресик має в цій серії вже близько 40 акварелей. Художниця зазначає, що планує продовжувати тему, а також розглядає пропозицію виставити свої роботи у Києві:

«Я думаю, що ця тема невичерпна. Наразі ще точно не знаю, куди вона поїде далі, але щось може бути з якимись доповненнями, щось може бути інакше, бо кожен простір вимагає свого».

Виставка триває до кінця жовтня. Вхід вільний.

Роман МЕТЕЛЬСЬКИЙ

Источник материала
loader