Викривлена реальність українського фейсбуку: які онлайн-ЗМІ читають українці на фейсбуці?

main image main image

Викривлена реальність українського фейсбуку: які онлайн-ЗМІ читають українці на фейсбуці?

У травні 2017 року набув чинності указ Президента «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)», що зокрема включав блокування «ВКонтакте» та «Одноклассники», що були одними з найбільш популярних соціальних медіа в Україні.

Того ж місяця дані інтернет-панелі Kantar TNS CMeter показали зниження популярності цих двох платформ та зростання відвідуваності facebook.com.

У міжнародному дослідженні «DIGITAL 2019» компанії Hootsuite facebook.com є першим у «соціальний» та четвертим серед усіх веб-сайтів за показниками щомісячного трафіку по Україні.

Сам Фейсбук визначає, що українська аудиторія, для якої можна щось рекламувати, складає 13 мільйонів.

Охоплення Фейсбуку в Україні станом на квітень 2019 становить 15,6 млн.

Соціологічні опитування показують, що для українців Інтернет-ЗМІ та соціальні мережі є найпопулярнішими джерелами отримання інформації після телебачення.

А серед соціальних мереж найпопулярнішою є Facebook (дані за лютий 2019).

Методологія.

Наші партнери компанія Artellence відібрали для нас 100 Фейсбук сторінок, які є найбільш популярними серед українських користувачів.

Серед них вручну було виділено 30 сторінок, які можна визначити як новинні, тобто вони публікують новинний контент та/або категорія їхньої сторінки визначена як «новини та медіа».

До них ми додали 30 фб-сторінок найпопулярніших сайтів за версією Інтернет-Асоціації України (ІнАУ) станом на січень 2019 року.

Оскільки вісім медіа в обох вибірках співпали, загалом ми досліджували 52 ФБ-сторінки.

Наші дані включають всі пости, опубліковані цими ФБ-сторінками з листопада 2018 по березень 2019 включно.

За даними всеукраїнського соціологічного опитування «Джерела інформації, медіаграмотність і російська пропаганда», що проводилося Київським міжнародним інститутом соціології (КМІС) у лютому 2019 року на замовлення ГО «Детектор медіа», найбільше українці читають та довіряють таким інтернет-ЗМІ: «Обозреватель», «Корреспондент», «Сегодня» та УНІАН.

Ці медіа також потрапили до нашої вибірки фейсбук-сторінок.

Терміни та категорії, використані під час аналізу:.

вподобачі – кількість користувачів, які вподобали сторінку (цей показник не включає тих, хто підписався на сторінку, але не поставив їй «лайк»);.

українці – кількість українських користувачів, які вподобали сторінку.

Це такі особисті сторінки користувачів, для яких можна встановити географічну приналежність їхнього профілю, і це Україна;.

боти – такі особисті сторінки, які публікують однакові коментарі під різними публікаціями, що виглядають заготовленими наперед, а також ті, які під час візуального аналізу профілю не схожі на справжніх людей;.

неактивні користувачі – профілі без обличчя на аватарці, без публікацій з листопада 2018 та з кількістю друзів менше 20;.

загальна кількість дописів (публікацій або постів) на сторінці ЗМІ протягом досліджуваного періоду; кількість текстових публікацій – це публікації, які містять щонайменше п’ять значущих слів.

Тобто якщо пост складався із фрази, наприклад, «Счастлив не тот, у кого нет проблем, а тот кто, умеет их решать» /Н.

Пезешкиан/.

Значущі слова: счастлив, проблем, решать, Пезешкиан – менше п’яти, а відповідно подібні пости до вибірки не входили. Кількість лайків, поширень, коментарів та коментаторів стосуються лише текстових публікацій.

Які онлайн-ЗМІ читають українці та чи читають вони їх на фейсбуці? На рис.

1 показані всі 52 сторінки, які ми досліджували, за загальною кількістю вподобань.

Умовно графік ділиться на дві частини.

Перша включає медіа до видання «Комсомольская правда» – це всі сторінки, що потрапили до топ-100 найпопулярніших сторінок на Фейсбуці.

Друга після КП (включно) – це сторінки, які не найбільш популярні на ФБ, але є серед топ-30, які мають найбільше охоплення за версією ІнАУ.

За кількістю вподобань на сторінці на першій позиції Знай.ua, на другій – Politeka.

Ці видання також фігурували в опитуванні КМІСу.

2,3% опитуваних зазначили, що читають Знай.ua (9 місце), а 3,3% – Politeka (6 місце).

При цьому рівень довіри до цих ЗМІ складає 1,5% та 1,6% відповідно (для порівняння: лідера опитування КМІС – Обозреватель – читають 7,6% опитаних, довіряють – 4,1%).

Найцікавіша, на нашу думку, знахідка у топ-10 найпопулярніших сторінок – «канал RT» на 4 місці.

Крім великої кількості підписників, рупор російської пропаганди також згенерував найбільшу кількість постів (2846) за аналізований період.

Втім, лише 14% з них є текстовими, тобто значущими відповідно до описаної методології дослідження.

Фб-сторінка газети «Сегодня» має найбільший серед розглянутих 52 сторінок відсоток українських профілів від загальної кількості вподобачів сторінки – 97%.

Частка українців для Обозреватель та УНІАН становить 70%, а у Кореспондента – 64%.

Аудиторія RT, «Комсомольская правда», «Аргументы и факты» – переважно неукраїнська.

Тим не менш, ці сторінки є помітними в українському сегменті ФБ.

За відсотком «українськості» аудиторії фб-сторінок, після «Сегодня» йдуть: Abomus – Украина, Новини України та світу, Вєсті-UA, UA1.com.ua, Dubinsky.pro.

Найменше українців на фб-сторінках видань «Аргументы и Факты» та «Комсомольская правда».

Хоча пости з останнього ЗМІ мають найвищий показник поширень та лайків, імовірно, лайкають та поширюють з-поза меж не українці.

Чи багато на ФБ сторінках ЗМІ ботів? Компанія Artellence розробила алгоритм для визначення, чи є профіль ботом.

Крім візуального аналізу сторінки (заповнена інформація в профілі, наявність світлин, активність на сторінці тощо) також враховувалась активність цього профілю.

Зокрема відслідковувалось, що та як коментує цей профіль.

Якщо текст коментаря під фб-сторінками різних медіа видань повторювався і було зрозуміло, що це заготовлені тексти, такі профілі класифікували як ботів.

Графік 2 – частка ботів серед уподобачів і коментаторів ботів (коментарі стосуються лише текстових постів).

Завдяки цьому алгоритму вдалося з’ясувати відсоток таких підозрілих профілів серед уподобачів сторінки.

Для сторінок Знай.ua та Politeka цей показник становить 0,1% та 0,2% від загальної кількості вподобань сторінки відповідно (рис.

2).

Загалом боти не активно підписуються на сторінки (частки ботів серед вподобачів не перевищують 2%), але активно їх коментують (на деяких сторінках частка коментарів від ботів сягає 20%).

Особливо велика кількість бото-коментарів є на сторінках відомих українських ЗМІ, які є у рейтингу ІнАУ.

У цьому досліджені ми відстежуємо лише коментарі, які стосуються текстових постів.

У відомих ЗМІ більше текстових постів – це може пояснювати, чому в наших даних більше коментарів ботів саме у якісних медіа.

Які новинні ЗМІ найбільше пишуть та як їх коментують.

Рис.

Рис.

Коментарі постів та боти-коментатори.

Рис.

3 демонструє, що ЗМІ значно відрізняються як за кількістю постів, які вони опублікували за розглянуті 5 місяців, так і за часткою текстових постів.

Це означає, що маловідомі медіа пишуть переважно коротші та незначущі з точки зору ваги слів пости – які можуть бути підводками до відео чи фотографій.

За часткою текстових постів у загальній кількості текстових постів до всієї кількості, лідером є Фейсбук-сторінка hromadske.ua з показником 100%.

На другому місці – UA1.com.ua з 99%.

Третє місце з 97% розділяють між собою сторінки Dmitriy Gordon, Українська правда та УНІАН.

Для порівняння – у найпопулярніших фб-сторінок значущих текстових публікацій 16% (у Знай.ua) та 14% (у Politeka) – це найнижчі показники за цим параметром серед 30 онлайн-ЗМІ зі списку ІнАУ.

У цьому дослідженні ми також проаналізували дані щодо коментарів та коментаторів для текстових (значущих) публікацій.

Адже наявність коментарів під постами – це свідчення залученості аудиторії.

Для самої сторінки – це індикатор зворотного зв’язку, тобто чи він взагалі присутній, що подобається читачам, і які форми взаємодії є найбільш актуальними для цієї аудиторії.

Це також важливий показник, що впливає на видачу постів цієї сторінки у загальну стрічку новин на Фейсбуці.

Сторінка ТСН має найбільшу кількість коментарів та коментаторів, що є показником активності їхньої аудиторії.

Тобто контент, який публікується, викликає у людей бажання реагувати та обговорювати його.

Водночас на сторінці ТСН – один з найбільших показників неактивних користувачів – 8,1%, але судячи з активності на сторінці, наявність такого неактивного «баласту» серед підписників не впливає на інтерес до сторінки решти її вподобачів.

«Content is a king» (контент – король), – як писав у своєму есеї Білл Гейтс ще у 1996 році.

Після ТСН у категорії топ фб-сторінок за Artellence, найбільше коментаторів на сторінках Zvistka – сторінка новин, Dubinsky.pro та hromadske.ua.

Найбільше коментарів на сторінках UA1.com.ua, Dubinsky.pro та hromadske.ua.

Але найцікавіше те, що у цих двох сторінок боти коментують найбільше – в середньому 12,7 коментарів від одного профілю.

Можливо деякі текстові матеріали були занадто резонансні та/або висловлювали певну позицію, яку прийшли коментувати боти.

Це може означати, що онлайн-ЗМІ досить впливові, й тому знаходяться під пильною увагою тих, хто може використовувати ботів для власних цілей.

У середньому, найбільше лайкають текстові дописи на сторінках Dubinsky.pro, Zvistka – сторінка новин та Новини(news247.com.ua).

При цьому у сторінки Новини було лише 5 текстових публікацій з середньою кількістю лайків 824 у кожної.

Поширюють дописи найбільше зі сторінок Dubinsky.pro – в середньому 1219 поширень, Народ (novosti.in.ua) – 764, та Zvistka – сторінка новин – 591.

Як бачимо, онлайн-ресурси, що не входять до списку ІнАУ, в середньому мають більше вподобань і поширень, ніж решта ЗМІ.

Висновки.

Лише 8 із 30 найбільш популярних онлайн-ЗМІ за версією Інтернет Асоціації України потрапили до топ-100 фб-сторінок за версією Artellence.

У загальному рейтингу за кількістю підписників ці 8 онлайн-ЗМІ потрапляють у перші 30 з 52 проаналізованих фб-сторінок. З цих 8 медіа в опитуванні КМІСу фігурують лише 5.

Тобто Інтернет-користувачі, які читають безпосередньо сам ресурс, не обов’язково читають його на Фейсбуці, бо тоді пропорція мала б зберігатися.

Таким чином споживання інформації в Інтернеті (на сайтах ЗМІ) відрізняється від споживання інформації у Фейсбуці. Наявність великої кількості уподобань на фб-сторінці ніяк не корелює з якістю публікацій на цих сторінках.

Так само немає залежності між уподобаннями та кількістю коментарів та коментаторів.

Тобто сторінка може мати багато вподобань, але низьку включеність своєї аудиторії (мало коментарів) і навпаки. Фейсбук-сторінки онлайн-ЗМІ, які є у списку ІнАУ, роблять більше якісних текстових публікацій у порівнянні з іншими сторінками, які мають велику ФБ-аудиторію.

При цьому ці текстові дописи не завжди впливають на високу включеність аудиторії. Боти найбільше коментують сторінки саме онлайн-ЗМІ, а не сумнівні видання.

Це можна трактувати як те, що справжні ЗМІ під пильною увагою тих, хто має ресурс для використання такої онлайн інформаційної атаки.

VoxUkraine — унікальний контент, який варто читати.

Підписуйтесь на нашу e-mailрозсилку, читайте нас в Facebook і Twitter, дивіться актуальні відео на YouTube.

Марія Крючок, Vox Ukraine.

Фото и видео