У травні 2017 року набув чинності указ Президента «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)», що зокрема включав блокування «ВКонтакте» та «Одноклассники», що були одними з найбільш популярних соціальних медіа в Україні.
Того ж місяця дані інтернет-панелі Kantar TNS CMeter показали зниження популярності цих двох платформ та зростання відвідуваності facebook.
У міжнародному дослідженні «DIGITAL 2019» компанії Hootsuite facebook.
com є першим у «соціальний» та четвертим серед усіх веб-сайтів за показниками щомісячного трафіку по Україні.
Сам Фейсбук визначає, що українська аудиторія, для якої можна щось рекламувати, складає 13 мільйонів.
Охоплення Фейсбуку в Україні станом на квітень 2019 становить 15,6 млн.
Соціологічні опитування показують, що для українців Інтернет-ЗМІ та соціальні мережі є найпопулярнішими джерелами отримання інформації після телебачення.
А серед соціальних мереж найпопулярнішою є Facebook (дані за лютий 2019).
Наші партнери компанія Artellence відібрали для нас 100 Фейсбук сторінок, які є найбільш популярними серед українських користувачів.
Серед них вручну було виділено 30 сторінок, які можна визначити як новинні, тобто вони публікують новинний контент та/або категорія їхньої сторінки визначена як «новини та медіа».
До них ми додали 30 фб-сторінок найпопулярніших сайтів за версією Інтернет-Асоціації України (ІнАУ) станом на січень 2019 року.
Оскільки вісім медіа в обох вибірках співпали, загалом ми досліджували 52 ФБ-сторінки.
Наші дані включають всі пости, опубліковані цими ФБ-сторінками з листопада 2018 по березень 2019 включно.
За даними всеукраїнського соціологічного опитування «Джерела інформації, медіаграмотність і російська пропаганда», що проводилося Київським міжнародним інститутом соціології (КМІС) у лютому 2019 року на замовлення ГО «Детектор медіа», найбільше українці читають та довіряють таким інтернет-ЗМІ: «Обозреватель», «Корреспондент», «Сегодня» та УНІАН.
Ці медіа також потрапили до нашої вибірки фейсбук-сторінок.
Терміни та категорії, використані під час аналізу:.
вподобачі – кількість користувачів, які вподобали сторінку (цей показник не включає тих, хто підписався на сторінку, але не поставив їй «лайк»);.
українці – кількість українських користувачів, які вподобали сторінку.
Це такі особисті сторінки користувачів, для яких можна встановити географічну приналежність їхнього профілю, і це Україна;.
боти – такі особисті сторінки, які публікують однакові коментарі під різними публікаціями, що виглядають заготовленими наперед, а також ті, які під час візуального аналізу профілю не схожі на справжніх людей;.
неактивні користувачі – профілі без обличчя на аватарці, без публікацій з листопада 2018 та з кількістю друзів менше 20;.
загальна кількість дописів (публікацій або постів) на сторінці ЗМІ протягом досліджуваного періоду;.
кількість текстових публікацій – це публікації, які містять щонайменше п’ять значущих слів.
Тобто якщо пост складався із фрази, наприклад, «Счастлив не тот, у кого нет проблем, а тот кто, умеет их решать» /Н.
Значущі слова: счастлив, проблем, решать, Пезешкиан – менше п’яти, а відповідно подібні пости до вибірки не входили.
Кількість лайків, поширень, коментарів та коментаторів стосуються лише текстових публікацій.
Які онлайн-ЗМІ читають українці та чи читають вони їх на фейсбуці?.
На рис.
1 показані всі 52 сторінки, які ми досліджували, за загальною кількістю вподобань.
Умовно графік ділиться на дві частини.
Перша включає медіа до видання «Комсомольская правда» – це всі сторінки, що потрапили до топ-100 найпопулярніших сторінок на Фейсбуці.
Друга після КП (включно) – це сторінки, які не найбільш популярні на ФБ, але є серед топ-30, які мають найбільше охоплення за версією ІнАУ.
За кількістю вподобань на сторінці на першій позиції Знай.
ua, на другій – Politeka.
Ці видання також фігурували в опитуванні КМІСу.
2,3% опитуваних зазначили, що читають Знай.
ua (9 місце), а 3,3% – Politeka (6 місце).
При цьому рівень довіри до цих ЗМІ складає 1,5% та 1,6% відповідно (для порівняння: лідера опитування КМІС – Обозреватель – читають 7,6% опитаних, довіряють – 4,1%).
Найцікавіша, на нашу думку, знахідка у топ-10 найпопулярніших сторінок – «канал RT» на 4 місці.
Крім великої кількості підписників, рупор російської пропаганди також згенерував найбільшу кількість постів (2846) за аналізований період.
Втім, лише 14% з них є текстовими, тобто значущими відповідно до описаної методології дослідження.
Фб-сторінка газети «Сегодня» має найбільший серед розглянутих 52 сторінок відсоток українських профілів від загальної кількості вподобачів сторінки – 97%.
Частка українців для Обозреватель та УНІАН становить 70%, а у Кореспондента – 64%.
Аудиторія RT, «Комсомольская правда», «Аргументы и факты» – переважно неукраїнська.
Тим не менш, ці сторінки є помітними в українському сегменті ФБ.
За відсотком «українськості» аудиторії фб-сторінок, після «Сегодня» йдуть: Abomus – Украина, Новини України та світу, Вєсті-UA, UA1.com.
ua, Dubinsky.
Найменше українців на фб-сторінках видань «Аргументы и Факты» та «Комсомольская правда».
Хоча пости з останнього ЗМІ мають найвищий показник поширень та лайків, імовірно, лайкають та поширюють з-поза меж не українці.
Чи багато на ФБ сторінках ЗМІ ботів?.
Компанія Artellence розробила алгоритм для визначення, чи є профіль ботом.
Крім візуального аналізу сторінки (заповнена інформація в профілі, наявність світлин, активність на сторінці тощо) також враховувалась активність цього профілю.
Зокрема відслідковувалось, що та як коментує цей профіль.
Якщо текст коментаря під фб-сторінками різних медіа видань повторювався і було зрозуміло, що це заготовлені тексти, такі профілі класифікували як ботів.
Графік 2 – частка ботів серед уподобачів і коментаторів ботів (коментарі стосуються лише текстових постів).
Завдяки цьому алгоритму вдалося з’ясувати відсоток таких підозрілих профілів серед уподобачів сторінки.
Для сторінок Знай.
ua та Politeka цей показник становить 0,1% та 0,2% від загальної кількості вподобань сторінки відповідно (рис.
Загалом боти не активно підписуються на сторінки (частки ботів серед вподобачів не перевищують 2%), але активно їх коментують (на деяких сторінках частка коментарів від ботів сягає 20%).
Особливо велика кількість бото-коментарів є на сторінках відомих українських ЗМІ, які є у рейтингу ІнАУ.
У цьому досліджені ми відстежуємо лише коментарі, які стосуються текстових постів.
У відомих ЗМІ більше текстових постів – це може пояснювати, чому в наших даних більше коментарів ботів саме у якісних медіа.
Які новинні ЗМІ найбільше пишуть та як їх коментують.
Коментарі постів та боти-коментатори.
3 демонструє, що ЗМІ значно відрізняються як за кількістю постів, які вони опублікували за розглянуті 5 місяців, так і за часткою текстових постів.
Якщо проаналізувати всі 52 сторінки за кількісними показниками текстових постів, перші 7 медіа будуть саме з рейтингу ІнАУ: УНІАН, ТСН, Цензор.
Це означає, що маловідомі медіа пишуть переважно коротші та незначущі з точки зору ваги слів пости – які можуть бути підводками до відео чи фотографій.
За часткою текстових постів у загальній кількості текстових постів до всієї кількості, лідером є Фейсбук-сторінка hromadske.
ua з показником 100%.
На другому місці – UA1.com.
ua з 99%.
Третє місце з 97% розділяють між собою сторінки Dmitriy Gordon, Українська правда та УНІАН.
Для порівняння – у найпопулярніших фб-сторінок значущих текстових публікацій 16% (у Знай.
ua) та 14% (у Politeka) – це найнижчі показники за цим параметром серед 30 онлайн-ЗМІ зі списку ІнАУ.
У цьому дослідженні ми також проаналізували дані щодо коментарів та коментаторів для текстових (значущих) публікацій.
Адже наявність коментарів під постами – це свідчення залученості аудиторії.
Для самої сторінки – це індикатор зворотного зв’язку, тобто чи він взагалі присутній, що подобається читачам, і які форми взаємодії є найбільш актуальними для цієї аудиторії.
Це також важливий показник, що впливає на видачу постів цієї сторінки у загальну стрічку новин на Фейсбуці.
Сторінка ТСН має найбільшу кількість коментарів та коментаторів, що є показником активності їхньої аудиторії.
Тобто контент, який публікується, викликає у людей бажання реагувати та обговорювати його.
Водночас на сторінці ТСН – один з найбільших показників неактивних користувачів – 8,1%, але судячи з активності на сторінці, наявність такого неактивного «баласту» серед підписників не впливає на інтерес до сторінки решти її вподобачів.
«Content is a king» (контент – король), – як писав у своєму есеї Білл Гейтс ще у 1996 році.
Після ТСН у категорії топ фб-сторінок за Artellence, найбільше коментаторів на сторінках Zvistka – сторінка новин, Dubinsky.
pro та hromadske.
Найбільше коментарів на сторінках UA1.com.
ua, Dubinsky.
pro та hromadske.
НЕТ) коментарів на цих сторінках – це коментарі ботів.
Але найцікавіше те, що у цих двох сторінок боти коментують найбільше – в середньому 12,7 коментарів від одного профілю.
Можливо деякі текстові матеріали були занадто резонансні та/або висловлювали певну позицію, яку прийшли коментувати боти.
НЕТ, Українська правда, РБК-Украина, BBC News Ukrainian, 24 Канал, та три, які не входять до списку ІнАУ: Dubinsky.
pro, UA1.com.
ua та hromadske.
Це може означати, що онлайн-ЗМІ досить впливові, й тому знаходяться під пильною увагою тих, хто може використовувати ботів для власних цілей.
У середньому, найбільше лайкають текстові дописи на сторінках Dubinsky.
pro, Zvistka – сторінка новин та Новини(news247.com.
При цьому у сторінки Новини було лише 5 текстових публікацій з середньою кількістю лайків 824 у кожної.
Поширюють дописи найбільше зі сторінок Dubinsky.
pro – в середньому 1219 поширень, Народ (novosti.
ua) – 764, та Zvistka – сторінка новин – 591.
Як бачимо, онлайн-ресурси, що не входять до списку ІнАУ, в середньому мають більше вподобань і поширень, ніж решта ЗМІ.
Лише 8 із 30 найбільш популярних онлайн-ЗМІ за версією Інтернет Асоціації України потрапили до топ-100 фб-сторінок за версією Artellence.
У загальному рейтингу за кількістю підписників ці 8 онлайн-ЗМІ потрапляють у перші 30 з 52 проаналізованих фб-сторінок.
З цих 8 медіа в опитуванні КМІСу фігурують лише 5.
Тобто Інтернет-користувачі, які читають безпосередньо сам ресурс, не обов’язково читають його на Фейсбуці, бо тоді пропорція мала б зберігатися.
Таким чином споживання інформації в Інтернеті (на сайтах ЗМІ) відрізняється від споживання інформації у Фейсбуці.
Наявність великої кількості уподобань на фб-сторінці ніяк не корелює з якістю публікацій на цих сторінках.
Так само немає залежності між уподобаннями та кількістю коментарів та коментаторів.
Тобто сторінка може мати багато вподобань, але низьку включеність своєї аудиторії (мало коментарів) і навпаки.
Фейсбук-сторінки онлайн-ЗМІ, які є у списку ІнАУ, роблять більше якісних текстових публікацій у порівнянні з іншими сторінками, які мають велику ФБ-аудиторію.
При цьому ці текстові дописи не завжди впливають на високу включеність аудиторії.
Боти найбільше коментують сторінки саме онлайн-ЗМІ, а не сумнівні видання.
Це можна трактувати як те, що справжні ЗМІ під пильною увагою тих, хто має ресурс для використання такої онлайн інформаційної атаки.
Ukraine — унікальний контент, який варто читати.
Марія Крючок, Vox Ukraine.