/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F39%2F5c150918fef0a72c32b6ac119eb705c0.jpg)
Росія веде масштабну інформаційну кампанію проти західних вакцин – NYT
КИЇВ. 7 лютого. УНН. Російські ЗМІ, пов'язані з передвиборчими дезінформаційними кампаніями в США, поставили перед собою нову мету: переконати іспаномовні країни в тому, що російська коронавірусна вакцина працює краще, ніж її американські конкуренти, пише New York Times із посиланням на дослідників у сфері дезінформації та чиновників Держдепартаменту, передає УНН.
Цитата
“Російська компанія сфокусована на латиноамериканських країнах, включаючи Мексику, яка на цьому тижні підписала угоду про придбання мільйонів доз російської вакцини, і Аргентину, яка минулого місяця почала вакцинацію своїх громадян за допомогою цієї вакцини.
Проведена в соціальних мережах іспанською мовою і підкріплена офіційним аккаунтом російського посольства в Мехіко в Twitter, кампанія ознаменувала собою нове зміщення акцентів в діяльності російського впливу, сприяючи просуванню російської промисловості і наукової інформації над своїми конкурентами в той час, як уряди по всьому світу женуться за вакцинацією свого населення”, — пише видання.
Дослідники про дезінформацію з боку РФ
Російська вакцина “Супутник V” була названа в честь першого супутника на орбіту Землі, запущеного Радянським Союзом в 1957 році. Супутник V вважається дешевше і легше в транспортуванні, ніж вакцини американських компаній Pfizer і Moderna. Але деякі дослідники стверджують, що критика в російських виданнях західних вакцин вводить в оману.
“Майже всі, про що вони говорять про вакцину, маніпулюється і випадає з контексту”, — сказав Брет Шафер, член “Альянсу за забезпечення демократії”, правозахисної групи, яка відстежує російську дезінформацію. “Кожна негативна історія або питання, пов’язане з американської вакциною, посилюється, в той час як вони наповнюють зону будь-яким позитивним повідомленням про російську вакцину”.
ЗМІ за підтримки російського уряду розмістили на Facebook і Twitter сотні посилань на новинні повідомлення, в яких повідомлялося про можливі зв’язки, які вказують на те, що американські вакцини, можливо, зіграли роль в смертях, заявили дослідники. В акаунтах опущені наступні повідомлення, в яких йдеться про те, що вакцини, швидше за все, не зіграли ніякої ролі в смертях.
“Це були скоординовані зусилля, які були частиною PR кампанії і частиною дезінформації. Це одна з найбільших операцій, яку ми бачили, по просуванню наративу про вакцину в Латинській Америці, і, схоже, це дало свій вплив”, — сказав Джеймі Лонгорія, дослідник в області дезінформації. “Росія неухильно сіяла наратив, який виріс і був, в деякій мірі, прийнятий”.
Дослідники відстежують аналогічні зусилля Росії в країнах Східної Європи, які все ще ведуть переговори з Росією про покупку вакцини. Дослідники в області дезінформації також стежили за тим, як Росія поширювала подібні наративи на півдюжини мов, орієнтуючись на країни Центральної і Західної Африки.
Роль КНР
Китай також приєднався до боротьби, вразивши аналогічний антиамериканський тон вакцини, спрямованої на внутрішню аудиторію, за словами дослідників дезінформації. У той час як Росія і Китай, схоже, не працюють разом, їх загальні інтереси привели до загального наративного викладу фактів. Минулого місяця один з акаунтів в Twitter, присвячений Супутник V, опублікував китайський репортаж, в якому помилково стверджувалося, що американські ЗМІ зберігали мовчання з приводу смертей, пов’язаних з вакциною Pfizer.
Влада США про дезінформацію з боку РФ
Представники спецслужб США помітили перший сплеск активності в Росії, спрямований проти іспаномовних громад, в серпні, коли президент Володимир Путін оголосив про те, що він схвалив Супутник V. З тих пір російська кампанія активізувалася, заявили два співробітника спецслужб, які розмовляли з The New York Times на умовах анонімності, тому що їм не було дозволено спілкуватися з репортерами.
Чиновники Держдепартаменту охарактеризували кампанію з надання впливу Росією як поєднання підтримуваних державою засобів масової інформації, що виділяють повідомлення, які попереджали про небезпеку американських вакцин, в той же час просуваючи будь-які повідомлення, які були з ентузіазмом сприйняті щодо російської вакцини.
У Держдепартаменті минулого місяця був поширений доповідь з описом зусиль Росії, за словами офіційних осіб. Прес-секретар Держдепартаменту тоді заявив, що Росія намагалася просувати свою власну вакцину, “прагнучи посіяти недовіру” в США до західних вакцин. Аналізуючи більше 1 тис. російськомовних акаунтів на Twitter, Центр глобального взаємодії Держдепартаменту виявив, що іспаномовні акаунти демонструють найбільшу активність. Російська компанія, за словами прес-секретаря, “підриває колективні глобальні зусилля, спрямовані на припинення глобальної пандемії”.
Соцмережі та дезінформація РФ
Twitter відмовився коментувати будь-які російські операції, орієнтовані на іспаномовну аудиторію, але заявив, що продовжує розслідування.
За словами дослідників, російська кампанія ґрунтується на повідомленнях, обраних на принципах “вишенька на торті”. Так, видання наводить приклади російської пропаганди, коли 17 січня Russia Today Espanol написала в Twitter, що Норвегія має намір розслідувати, чому 23 літніх людей померли після отримання вакцини Pfizer. За три тижні до цього той же самий аккаунт написав в Twitter кілька повідомлень про шість людей, які померли під час випробування вакцини компанії Pfizer. У повідомленнях не був наявний контекст від медичних експертів, які стверджували, що смерть, швидше за все, не мала ніякого відношення до вакцини.
Акаунти ділилися схожими описами на Facebook. 5 січня іспаномовних сторінка Russia Today на Facebook поділилася з 17 мільйонами своїх послідовників історією про те, що через два дні після отримання вакцини Pfizer померла португальська медсестра. Історія мала на увазі, що за це відповідала вакцина, хоча лікарі і розтин прийшли до висновку, що вакцина, швидше за все, не зіграла ніякої ролі в її смерті.
Дипломатичний корпус Росії також використовував свої акаунти в соціальних мережах для просування іміджу, що російська вакцина піддавалася несправедливому контролю.
За словами Лонгорія і інших осіб, які вивчають операції російського впливу, обсяг повідомлень був значним. На CrowdTangle, що належить Facebook інструменті, який аналізує взаємодію на сайті, вони виявили, що сторінки Russia Today і Sputnik, орієнтовані на іспаномовну аудиторію, викликали більше 1000 повідомлень, при цьому за останній рік було опубліковано більше шести мільйонів повідомлень зі словом “vacuna”, що по-іспанськи означає “вакцина”.
Спочатку бізнес, потім дезінформація
Дослідники відзначили, що раніше зусилля Росії були зосереджені на інших цілях, наприклад, на вакцину Оксфорд-AstraZeneca. Спроби Росії підірвати довіру до цієї вакцини, включаючи меми та повідомлення в Facebook, Twitter та інших місцях, в яких вона зображувалася як небезпечна, досягли свого піку влітку і на початку осені, вважають дослідники.
В ході кампанії були висловлені припущення про те, що вакцина перетворить людей в мавп, оскільки вона була розроблена з використанням вірусу шимпанзе. Згідно з попереднім звітом в лондонській газеті The Times, кампанія в основному була орієнтована на країни, які обговорювали покупку британських або російських вакцин.
Ця кампанія різко припинилася в середині грудня, після того як фармацевти оголосили про те, що російська вакцина “Супутник V” і вакцина “Оксфорд-AstraZeneca” досягли домовленості про випробування комбінації їх вакцин разом.
“Можна побачити чітку переломну точку, коли історії про AstraZeneca раптом переходять з повністю негативною в повністю позитивну”, — сказав Лонгорія. “Це дуже різко, і дуже ясно, що коли змінилися ділові інтереси, змінилися і цілі їх діяльності щодо впливу”.

