З початку квітня з посади головної редакторки видання «Букви» пішла Тетяна Ніколаєнко. Вона повідомила, що в редакції наразі бракує коштів, тому видання залишило лише відділ новин.
Співзасновниця «Букв» Катерина Рошук заперечили кардинальні зміни в редакції та уточнила, що, окрім Ніколаєнко, видання залишають двоє журналістів. Кадрові зміни вона пояснила реорганізацією роботи видання та зміною бізнес-моделі. «Букви» вирішили співпрацювати з журналістами на засадах фрілансу, вимірюючи ключові показники ефективності.
Ці зміни, за її словами, не вплинуть на рекламодавців та трафік, адже, за підсумками року, 90% відвідуваності забезпечують новини, фото-, відеорепортажі та контент SMM-департамент.
Катерина Рошук зізнається, що через коронакризу на 30% зменшилися рекламні доходи «Букв». Натомість видання вже розробило дорожню карту, зокрема – незабаром запускатиме Patreon. Однак paywall співзасновниця не розглядає як додатковий дохід. Продавати видання вона теж не планує.
Водночас редакція буде розширювати свою роботу за темами про права жінок, боротьбу з расизмом, расовими забобонами та кліматичними змінами. «Букви» вже подалися на декілька грантів зі своїми ідеями. Разом з тим, редакція запускає спецпроєкт про порушення закону президентом Володимиром Зеленським, готується до запуску англомовної версії сайту та відмовляється від російськомовної.
У бліц-інтерв’ю «Детектору медіа» Катерина Рошук розповіла про ситуацію з фінансуванням «Букв», кадрові змінив у редакції, реорганізацію роботи та трансформації, що чекають видання найближчим часом.
– Катерино, розкажіть, чому з видання пішла головна редакторка Тетяна Ніколаєнко?
«Букви» дійсно закінчили співпрацю з Тетяною Ніколаєнко, яка більше року працювала на позиції головної редакторки. Це сталося тому, що «Букви» оптимізували бізнес-модель видання. Ми вдячні Тетяні за цікавий та цінний досвід співпраці.
На посаду головного редактора повертається Данило Романчук, який з «Буквами» з 2015 року.
– Ніколаєнко розповіла, що пішла з «Букв», бо в редакції бракує коштів. Які ви маєте проблеми з фінансуванням видання? Яку роль у цьому зіграла пандемія коронавірусної інфекції? Який річний бюджет видання?
Через коронавірусну кризу рекламні доходи «Букв» зменшилися на 30%. Ми втратили рекламодавців малого та середнього бізнесу. Особливо постраждав сегмент розваг, подій, ресторанного бізнесу та подорожей.
З безпекових міркувань інформація щодо бюджету видання наразі не є публічною. «Букви» – опозиційне видання, на адресу якого з трибуни ВР лунали погрози від «слуги народу» Яременка після того, як фотокор «Букв» зафіксував, як депутат під час засідання ВР домовляється з повією. Яременко погрожував «Буквам» тюремним ув’язненням строком від 3 до 7 років. Були чисельні спроби з боку влади дізнатися, хто саме з фотокорів «Букв» сфотографував листування Яременка, можливо, з метою чинення тиску.
Другий рік у суді лежить позов Віктора Медведчука проти «Букв» та їхніх власників – мене та Петра Терентьєва щодо справи Василя Стуса.
Тому ми дуже ретельно оберігаємо конфіденційність та приватність нашої команди, зокрема фінансову.
Також дуже гострим є питання інтелектуальної безпеки. За роки свого існування «Букви» стикалися з плагіатом. Деякі ЗМІ копіювали або намагалися скопіювати архітектуру, дизайн і технічні елементи сайту. Наприклад, нескінченну стрічку новин, яку винайшли та реалізували технічні спеціалісти «Букв».
– Коли вам довелося реорганізувати роботу? Як це рішення вплинуло на відвідуваність та рекламодавців?
Рішення щодо реорганізації було прийняте в березні. Рішення не вплинуло на відвідуваність та рекламодавців, тому що за підсумками року 90% відвідуваності забезпечували та забезпечують новини, фото-, відеорепортажі та контент, які робить SMM-департамент «Букв». Команда, яка цим займається, продовжує свою роботу.
Роботу з авторами та журналістами ми вирішили будувати на засадах фрілансу, постійно вимірюючи KPI (ключові показники ефективності).
KPI «Букв», які ми ставимо для всього контенту сайту: відповідність інформаційному запиту суспільства, якість контенту, задоволеність клієнтів, тобто нашої авдиторії. KPI вимірюється трафіком на сайт і зворотнім зв’язком від авдиторії в соцмережах.
Ми постійно аналізуємо суспільні інформаційні запити та прийняли рішення залучати до співпраці авторів та журналістів, які здатні оперативно та компетентно їх задовольнити. Інформаційні запити суспільства ми досліджуємо, аналізуючи інтернет-трафік, дані з пошукових систем і соцмереж, а також дослідження суспільної думки.
Дуже важливою для нас є можливість висвітлювати теми прав жінок, боротьби з расизмом, расовими забобонами та кліматичними змінами. Тому що ми бачимо низький рівень інформованості суспільства в цих темах.
«Букви» подали заявку на отримання грантів, які б дозволили нам реалізувати ці важливі теми у спецпроєктах.
– Чи напрацювали вже дорожню карту щодо роботи «Букв»? Яких змін зазнає видання?
Дорожня карта вже готова. Сьогодні (крайній строк – завтра) ми її презентуємо окремим пресрелізом. Там також буде інформація щодо «Патреону», відмови від російськомовної версії сайту й запуску англомовної, та щодо спецпроєкту, присвяченому фіксації порушень закону чинним президентом Зеленським.
– Розглядаєте можливість продажу видання чи його частини?
Ні
– Плануєте переходити на платний контент?
Ні, це неефективно.
– Скільки нині лишилося в редакції працівників?
Кількість працівників не змінилася, за винятком Тетяни Ніколаєнко й двох журналістів – Ганни Чабарай та Стаса Козлюка (він ще квітень допрацьовує, потім будемо обговорювати умови окремо).
Фото: Катерина Рошук