2 липня в межах резиденції Radius відбудеться презентація скульптури Олексія Золотарьова "Геометрична архаїка" та перформанс данського художника Александра Холма Gennem et specielt glas ("Через спеціальну склянку"). Проєкт покликаний продемонструвати інсталяцію звуку, перформансу та скульптури.
Робота Холма стала відсилкою до першого в Данії чат-руму, який мав назву Højhuset ("Хмарочос"), розробленого в 1997 році. Як і для багатьох інших датських дітей, "Хмарочос" став першим місцем онлайн-спілкуванням для художника. "Геометрична архаїка" Золотарьова — про переосмислення архаїчної пластики прадавніх народів, що населяли Україну, а також скіфських та половецьких баб. Працюючи з цим спадком, трансформуючи фігури мовою геометрії в об‘єкт, робота стала етапною точкою відліку в практиці автора.
Настя Калита поговорила з Олексієм Золотарьовим та Александром Холмом про витоки їхньої співпраці, основні теми перформансу та значення події в контексті сучасної культури.
Александр Холм. Про початок співпраці
Ми зустрілися з Олексієм ще до початку першого локдауну у світі — це був лютий 2020 року в Берліні. Я робив перформанс в просторі "Тамаго" Антона Пітерсена та Марти Дяченко, та він був одним з гостей події. Після цього він запропонував зробити щось разом у Києві. Так я опинився тут, хоча не відразу розумів, як ми можемо поєднати мій напрямок роботи зі скульптурою Олексія.
Про проєкт Gennem et specielt glas ("Через спеціальну склянку")
Проєкт складається з тексту, який я читатиму, та звуків — це все створює певний абстрактний всесвіт. Ти наче проходиш крізь словесний опис та певний пейзаж.
Я хотів зробити щось, що також матиме зв'язок з місцем, де я працюю, тому частково надихався українськими фольклором, а саме казкою — "Голова корови". В ній ідеться про маленьку дівчинку, яка йде до лісу та засинає там, а уві сні до неї приходить дух у вигляді голови корови.
Про текст
Текст розповідає про групу людей, яка відшукує пейзаж, йде крізь нього, та так само зустрічає дух, як дівчина в казці. Ще одним джерелом натхнення для тексту став перший датський чат-рум "Хмарочос". Люди також блукаються таким хмарочосом, буквально, можливо, й не можна назвати його хмарочосом, але це певна вертикальна будівля або всесвіт. Вони стоять навколо нього та дивляться крізь певну склянку всередину. Хмарочос — це символ інтернету, епохи діджиталізації, в якій ми зараз усі живемо.
Про вплив твору на аудиторію
Мені подобається використовувати звук як інструмент, щоб змінювати досвід слухачів моїх перформансів. Ми можемо створювати образи за допомогою звуків та слів. Роблячи це, я би хотів, щоб слухач змінив певним чином свою реальність або хоча б зрозумів, що він точно може її змінити.
Проєкт — експеримент щодо зміни власного середовища з критикою соціальних медіа. Ми колекціонуємо гроші, віртуальну присутність та інші матеріалістичні блага - на мою думку, це негативні цінності, тому я пропоную альтернативний хмарочос (посміхається).
Олексій Золотарьов. Про співпрацю
Мене захопив перформанс Александра в Берліні. Я закінчував як раз "Геометричну архаїку" та подумав, що було б класно скомпанувати звуки та скульптуру й зробити щось разом у Києві в межах резиденції Radius. Александру не відразу сподобалася ця ідея, бо він не розумів, як саме це все можна поєднати.
Про проєкт
Усі сенси цього проєкту народилася в інтернеті: ми зідзвонювалися, комунікували, я йому показував, що робив, і дуже довго ми шукали, як комбінувати звуки та скульптуру. Побачивши завершену скульптуру, він уже розвивав ту ідею, яку ми бачимо зараз у фіналі.
У нашій з ним співпраці мені важливий, перш за все, культурний обмін, до якого Холм ставиться до речі доволі критично: чи доречно взагалі говорити про нашарування смислів на інших територіях. Також у межах резиденції Radius у мене дуже чітка позиція — автор має працювати з об'ємом, у випадку Александра — це звук.
Про "Геометричну архаїку"
Скульптура створена на основі пластики половецьких і скіфських баб, які виступали захисним символом та охоронцями народів. Я взяв форми їхніх тіл та архаїку тих епох, які впливають на все мистецтво так чи інакше, та передав це у своїй роботі. Мистецтво тих часів можна назвати де в чому примітивним, але дуже потужним.
Пластика моїх робіт зараз відсилає саме до архаїчних та прадавніх тем, я їх знайшов та поки що працюю з ними. Тому "Геометрична архаїка" — важлива етапна робота для мене. В ній присутня чоловіча та жіноча фігура і третя, з якої можна додумати все що завгодно.
Про вплив та значимість співпраці
Будь-яке мистецтво так чи інакше впливає на людей та чіпляє. Проєкт з Александром Холмом — про поєднання різних медіумів, спроба кросмедіальної вправи та можливість показати результат тут. Хочеться розворушити скульптуру в Україні і самого себе.
Кожен персональний проєкт це діалог із самим собою, а коли присутній інший художник чи той, хто працює з іншими медіа, відбувається сильний вплив на розуміння того, в якому контексті ти знаходишся. Також це важливо і для локальної спільноти, навіть якщо поки що впливає лише на одного.
Дивіться також: "ХХ-ХХІ: від двадцятих до двадцятих": Одеський художній музей представив оновлену експозицію сучасного мистецтва.