Один із способів переробки фруктів – їх сушка. Наскільки це прибутковий бізнес, дізнавався Agravery.com.
Фруктові чіпси в Україні почали виробляти не так давно. У квітні 2003 року кооператив «Агродвір» (село Зіболки, Жовківський р-н, Львівська обл.) отримав грант від Агентства США з міжнародного розвитку. За його рахунок було закуплено 4 машини потужністю 70 кг за зміну та 4 вентиляційних пристроїв фірми «Ферузи», загальною вартістю 84 тис. грн. Тоді голова кооперативу Петро Федина на офіційному відкриттю сушильного виробництва заявив, що господарство планує отримувати щорічний прибуток на суму 500 тис. грн.
На початку ХХІ ст українці, за словами Петра Федина, були ще не готові до такого продукту як фруктові чіпси. По-перше, вони дорожчі за звичайні картопляні чіпси, по-друге, на той час не сформувалась культура їх споживання. Існує ще один аспект виробництва фруктових чіпсів — його затратна частина. На жаль, встановлення потужностей для переробки фруктів чи ягід потребує суттєвих затрат, яких у садівничих господарств не вистачає.
В залежності від потужностей виробництва, сушильня може коштувати 1 млн грн, а є й такі, що продаються за 20 млн грн — все залежить від фірми, виробника, її потужності тощо. Слід зазначити, що сьогодні фрукти переробляють у соки.
Амбіційні плани
Найбільш перспективним шляхом розвитку переробної інфраструктури є об'єднання у кооперативи. Про це свідчить досвід «Файних ябків». На Івано-Франківщині, у селищі міського типу Обертин, Тлуматського району розташувався кооператив «Файні ябка». Організували його у січні 2017 року і спеціалізується кооператив на переробці фруктів, ягід, овочів та грибів. Цей кооператив є яскравим прикладом того, що українці таки вміють домовлятися.
Яблучні з додаванням кориці та цукру і полуничні чіпси від кооперативу «Файні ябка». фото: facebook Файні ябка
Яблучні чіпси у нас з’явилися минулого року. Також, ми виробляємо полуничні, грушеві, цитрусові чіпси. За моїми спостереженнями, споживачі все більше уваги приділяють здоровому харчуванню, тому зацікавлення фруктовими чіпсами зростає", — розповідає Інна Ткачук, керівниця кооперативу «Файні ябка».
Продукти «Файні ябка» реалізують через інтернет ресурси, зокрема, на сайті чи через соціальні мережі та у невеликих магазинах в регіоні.
З власного досвіду
Початок бізнес-історії Оксани Тімченко та Іллі Третнікова здивував багатьох. Молоді люди відмовилися від життя у столиці та переїхали у село Шевченкове Черкаської області, де почали сушити не тільки ягоди, овочі, фрукти, а навіть дині та кавуни. Сушіння проводили при температурі до +40°С без використання оксиду сірки (Е220). Саме у таких сухофруктах концентрація корисних вітамінів і ферментів як мінімум в 10 разів більше. Основний принцип їх господарювання — мінімальне втручання в природу і, звичайно, ніякої хімії. На початку на еко-фермі було 45 соток малини, 6 соток суниці, кущі чорної смородини та яблуневий сад. Agravery.com поцікавився, як розвивається їх бізнес сьогодні.
Незважаючи на те, що нам подобалась наша справа, ми вирішили здійснити свою мрію, а саме відправитись у подорож. Тому еко-ферму вирішили продати", — каже Оксана Тімченко.
Інтернет-магазин SHANTI FRUITS Оксана Тімченко та Ілля Третніков закрили.
У рітейлі та інтернеті
На полицях магазинів фруктові чіпси уже не екзотика, вони асоціюються у споживачів зі здоровим способом життя. Але, що цікаво у переважній більшості у рітейлі представлена імпортна продукція, зокрема у великому ТЦ «МЕТРО Кеш енд Кері Україна».
«В асортименті METRO представлена категорія фруктових чіпсів — поки що бананові і кокосові, а також яблучні слайси. Наразі співпрацюємо з двома імпортними постачальниками.
Станом на сьогодні, ми на етапі підписання контракту з вітчизняним виробником, який поставлятиме яблучні, грушеві та інші фруктові чіпси, а також з імпортним постачальником, який поставлятиме овочеві чіпси", — зазначає Еліна Мяло, менеджер категорії «Кондитерські вироби» компанії «МЕТРО Кеш енд Кері Україна».
За останні роки, відзначають у торговому центрі, попит на фруктові та чіпси дійсно виріс. Це може бути пов’язане з поширенням в Україні тренду на здорове харчування.
Однак, більшість вітчизняних споживачів замовляють дієтичні снеки — овочеві та фруктові чіпси або фріпси через інтернет-магазини виробників чи соціальні мережі. Їх вартість досить різниться, споживачу важливо не забувати, що «безкоштовний сир буває тільки у мишоловці».
«Необхідно було швидко нарощувати асортимент і обсяги. Паралельно із цим шукати постачальників овочів та фруктів, займатися підбором відповідного пакування та збутом продукції», — додає Олексій Руденко.