Без журі та переможців. Для чого Terrarium і Dreamcast створили власний пітчинг талантів
Без журі та переможців. Для чого Terrarium і Dreamcast створили власний пітчинг талантів

Без журі та переможців. Для чого Terrarium і Dreamcast створили власний пітчинг талантів

Без журі та переможців. Для чого Terrarium і Dreamcast створили власний пітчинг талантів

Торік освітня платформа для сценаристів-початківців Terrarium та кастинг-платформа для акторів Dreamcast запровадили пітчинг для сценаристів і акторів Script&Cast pitch. Наприкінці серпня цього року він відбувся вже вдруге. На відміну від інших українських пітчингів (Держкіно, УКФ або приватних продакшенів), тут немає переможців або переможених. Основна мета — показати колегам із кіноіндустрії талановитих сценаристів і акторів, познайомити їх із продюсерами та режисерами, створивши таким чином ще один професійний кінонетворкінг.

Про те, як пройшов цьогорічний пітчинг, «Детектор медіа» розпитав у співзасновників Script&Cast pitch — продюсерки платформи Terrarium, програмної менеджерки Олександри Сорохан та засновника платформи Terrarium, режисера і сценариста Дмитра Сухолиткого-Собчука.

Олександро, Дмитре, Script&Cast pitch — по суті, єдина в Україні платформа, де презентують одразу сценарії та акторів. Розкажіть про ідею й мету проєкту.

Олександра Сорохан: Мета Script&Cast pitch — представити професійній аудиторії нові обличчя, дати можливість сценаристам чи акторам нагадати про себе, про свої ідеї та кейси. А також спілкування та обмін досвідом, знайомства та пошук проєктів, команд, роботи. Це чудова можливість знайти нові партнерства, а також просто поспілкуватися з людьми, які працюють у кіноіндустрії.

Те, що в освітньої платформи Terrarium виникла ідея проводити пітчинг сценаріїв, — цілком логічно, адже ви вже багато років навчаєте писати сценарії. Але чому вирішили долучити до пітчингу ще й акторів, співпрацювати з Dreamcast?

О.С.: Ідея виникла у Дмитра ще в 2015 році, коли він зрозумів, що в Україні мало є воркшопів та колаборацій між людьми, які працюють над сценаріями та потребують їхнього вдосконалення. І так він вирішив створити платформу для українських авторів. Ми знаємо, наскільки це висококонкурентний вид діяльності. Для того, щоб вийти і заявити про себе та свій текст усім навколо, треба мати дозу протиотрути до будь-яких коментарів і бути готовим до гострої критики. Так, до речі, і з’явилась назва Terrarium — місце, де ми готуємо наших сценаристів до виходу в жорстке середовище.

Дмитро Сухолиткий-Собчук: Платформа Terrarium орієнтована в основному на людей, які тільки починають свою діяльність, хочуть щось написати і для цього їм потрібен теоретичний і практичний пласт знань. У програми «Інтенсив» і «Резиденція» ми беремо людей, які працюють саме над конкретним проєктом і, виходячи з потреб, залучаємо досвідчених лекторів, які діляться своїми знаннями та вміннями. А також на курсі «Інтенсив» ми практикуємо менторство, коли є людина, яка постійно працює з учасниками і допомагає вносити правки в їхні тексти. Це відбувається у формі скрипт-докторингу. І дуже приємно, коли через декілька років люди, які навчалися в Terrarium, здобувають фінансування на свої проєкти, перемагають на різних фестивалях. Наприклад, проєкт «Спас» Максима Наконечного, «Вакуум» Лізи Сміт, «Чачо» Віталій Гавура, «І це правильна відповідь» Марії Пономарьової та інші.

Коли ми обговорювали з кастинг-директоркою Олею Любаровою співпрацю на читках проєкту «Інтенсив», вона запропонувала формат пітчингу, де можна об’єднати сценаристів з іншими кінопрофесіями і зробити big нетворкінг для індустрії. Мені ця ідея здалася досить цікавою і спершу ми вирішили долучити до пітчингу саме акторів.

Без журі та переможців. Для чого Terrarium і Dreamcast створили власний пітчинг талантів - Фото 2

5-6 років тому, коли держава почала активно виділяти кошти на кіновиробництво, в індустрії обговорювалося, що головними проблемам сучасного українського кінематографа є саме слабкі сценарії та слабкі актори, які більше заточені на російський ринок і деколи навіть не вміють органічно говорити українською в кадрі. Чи згодні ви з цим? На вашу думку, ситуація змінюється? Як саме?

Д.С-С: Тенденція з україномовним кіно продовжує зростати. Мені подобається, як різноголосо зараз звучать фільми, де можна почути і чисту українську мову, і діалект. Наприклад, як у серіалі «Кайдашева сім’я». Мені подобається, коли на екрані можна ідентифікувати не тільки національну, але й регіональну приналежність. І коли я бачу такі картини, то щиро радію цьому українському багатоголоссю.

Ви вже вдруге проводите Script&Cast pitch. Які відгуки чули від учасників індустрії про перший захід? Якими результатами можете похвалитися?

О.С.: Можу сказати, що цей захід отримав десятки схвальних фідбеків від попередніх учасників, адже хтось зміг знайти собі актора, хтось продюсера, а комусь просто подобається щороку слухати наших випускників та шукати нових талановитих авторів.

Чим другий пітчинг відрізнявся від першого?

О.С.: Не можу сказати, що ми брали собі за мету щороку робити захід кардинально іншим, проте цього разу в мене виникла ідея зробити перед заходом дискусію із представниками кіноіндустрії про те, як новим іменам увійти у професію та заявити себе професіоналами в кіно. Ми запросили представника кінодепартаменту Family Production Станіслава Притулу, режисера Дмитра Сухолиткого-Собчука, сценариста Сергія Касторних, кастинг-директорку Ольгу Любарову. Кожен розповів про свій досвід та порадив новачкам, як точно не варто поводитися на початку кар’єри.

Цікаво також те, що торік ми робили конкурс серед усіх сценаристів, які хотіли публічно представити свою ідею, і обрали 12 заявок. Цього року в пітчингу взяли участь саме наші випускники-сценаристи, які навчалися на курсі впродовж чотирьох місяців. І це було дуже відчутно за підготовкою до пітчингу, якістю історій, концентрацією уваги глядачів. Все було досить лаконічно, чітко, зрозуміло — і структура, і сюжети.

Без журі та переможців. Для чого Terrarium і Dreamcast створили власний пітчинг талантів - Фото 3

Скільки проєктів і акторів взяли участь у пітчингу цього року?

О.С.: Цього року представляли свої сценарії 9 наших випускників, прямо під час пітчингу вони отримали сертифікати про закінчення 4-місячного курсу з написання сценаріїв. Також у пітчингу взяли участь 15 професійних акторів.

Минулого року переможниця Ольга Жижко за свій проєкт «Блиск» отримала в нагороду сертифікат на скрипт-докторинг сценарію. Хто займається скрипт-докторингом? Розкажіть про цей процес.

О.С.: Так, до речі, Оля Жижко ще не використала свій сертифікат! І нагадаю, що ми чекаємо її для консультації, бо нам дуже сподобалася її ідея, хочеться обговорити її детальніше. А ще краще — нехай приходить на цьогорічний 6-місячний «Інтенсив» із написання сценарію, який ми запустимо вже в жовтні цього року.

Щодо скрипт-докторингу, то ми співпрацюємо як з українськими, так і з міжнародними консультантами-професіоналами. У нас є можливість отримати фідбек від фахівців з Франції (Антуан Ле Бос), Греції (Бабіс Макрідіс), Румунії (Каталін Мітулеску), Польщі (Моніка Франчак), Данії (Патрісія Драті), України (Дмитро Сухолиткий-Собчук).

Наші викладачі, справжні професіонали у сфері кіно — українські та європейські скрипт-доктори, режисери, сценаристи, актори, юристи з авторського права, продюсери, сейлз-агенти, піар-менеджери. Фактично всі ці люди не просто самі знімають кіно чи працюють із відомими європейськими стрічками на етапі девелопменту, а й блискуче знаються на драматургії, мають потужний досвід у сфері консультування сценаріїв. До нас щороку звертаються українські сценаристи, які подаються на різні гранти (переважно УКФ) та прагнуть отримати через нашу платформу таку послугу як скрипт-докторинг. Це говорить про рівень довіри до нашої платформи.

Щороку ми випускаємо майже дві сотні студентів із різних програм та напрямків. Ми створюємо на платформі сприятливу атмосферу для творчості, підтримуємо нові ідеї, розвиток чудових талановитих людей. Переглянути всіх наших учасників та лекторів платформи можна на офіційному сайті.

Що отримав переможець цьогорічного пітчингу? Script&Cast pitch — зовсім молодий пітчинг. Чи не планували ви залучити партнерів-інвесторів до проєкту, щоби збільшити бюджет на подарунок для переможця, зробити кілька переможців або просто збільшити масштаби події тощо?

О.С.: Ми спеціально вирішили цього року дещо змінити правила й не залучати журі, яке б оцінювало окремо пітчинги проєктів учасників нашого курсу, адже хотілося відзначити за інтенсивну і злагоджену працю всіх 9 сценаристів. Вони справді проробили велику роботу і еволюціонували з тими ідеями, з якими прийшли, до тих, із якими випустилися.

А ще скажу по секрету, наразі у планах нашої команди Terrarium є ідея проводити пітчинг сценаристів наступного року в дещо зміненому, оновленому форматі. Після цьогорічного Script & Cast Pitch у мене з’явилася чудова ідея, як саме можна виділити проєкти, які найбільше сподобалися ментору курсу. Тож, можливо, наступний пітчинг буде з одним або двома переможцями та крутими подарунками від проєкту Terrarium. Тож нехай це вважається анонсом для наступного набору учасників, який  розпочнеться із середини вересня.

Відгуки учасників пітчингу:

Без журі та переможців. Для чого Terrarium і Dreamcast створили власний пітчинг талантів - Фото 4

Катерина Молчанова, акторка:

— Такі івенти надають можливість акторам презентувати себе великій авдиторії. І кастинг-директори, і режисери будуть ідентифікувати тебе краще, ніж коли вони бачать твій headshot чи інші матеріали. Також це ще одна з мільйонів інших можливостей проявити себе, заявити про себе і допомогти сформувати думку про тебе тим, хто шукає акторів, а актору дати собі відповідь на запитання: «Хто я є і що я несу».

Без журі та переможців. Для чого Terrarium і Dreamcast створили власний пітчинг талантів - Фото 5

Юлія Тамтура, учасниця цьогорічного курсу з написання сценаріїв «Інтенсив 2021», учасниця Script&Cast pitch:

— Після 4-місячного сценарного курсу, який пройшов напрочуд насичено та інформативно, нас чекав пітчинг. Коротко, але змістовно розказати свою історію, зацікавити аудиторію — ще той виклик. Але глядачі прийняли нас тепло, хвилювання потроху переросло в азарт. Найважче було впоратися з емоціями, оскільки мій сценарій достатньо дотичний до мого дитячого досвіду, мені важко було виокремити найголовніше. Але завдяки порадам продюсерки Саші Костіної я змогла виділити основне та змістовно розказати свою історію. Особисто я отримала бажаний фідбек — зацікавлені очі аудиторії, доречні питання та врешті розмова з потенційним продюсером. Після пітчингу я повірила, що моя історія хвилює, я зрозуміла її мінуси та плюси, а отже знаю, над чим працювати надалі. Чим більше пишу, тим більше переписую. І це нормальний для мене процес.

Без журі та переможців. Для чого Terrarium і Dreamcast створили власний пітчинг талантів - Фото 6

Веіс Усманов, учасник цьогорічного курсу «Інтенсив 2021», учасник Script&Cast pitch:

Для мене Terrarium став трампліном, який навчив багато чого. Це був дуже складний, але водночас дуже цінний час. Я дуже вдячний усім лекторам, ментору, які мене хвалили і в той же час критикували. Основне правильно сприймати слова і конвертувати їх у потрібний напрям. Я вважаю, що кожному, хто хоче пов’язати своє життя із драматургією, потрібно пройти курс «Інтенсив». Незважаючи на те, що це був мій перший виступ перед такою аудиторією, я почув багато гарних побажань і коментарів, бо моя історія виявилася близькою для багатьох.

На головному фото – Олександр Сорхан, Дмитро Сухолтикий-Собчук, Ольга Любарова

Фото надані Terrarium

Теги по теме
Кино Рынок украинское кино кинопроизводство
Источник материала
loader
loader