Антропологічне та поетичне кіно про карпатське село
На самому початку Максим Мельник зауважує, що він просто хотів подивитися, що за люди живуть у закарпатському селі під назвою Стужиця. Спочатку познайомився з біологинею Нелею Коваль, потім із поштаркою Марією Псяйкою і зрештою з фермеркою Ганною Вудмаською — вони й стали трьома героїнями. «Три жінки» — це дипломна робота Максима в кіноуніверситеті Бабельсберг імені Конрада Вольфа в Німеччині.
Зазвичай, якщо локацією зйомок указано Закарпаття, це звучить радше як пересторога. Мальовнича фактура спотворює сприйняття: знай собі фільмуй ритуали, гори, колоритні костюми — і отримаєш чергове туристичне відео, в якого хоч пара глядачів та й знайдеться.
![]()
Максим Мельник
Гори в «Трьох жінках», звісно, є, зняті з потрібною часткою святобливості оператором Флоріаном Баумгартеном (лагідно охрещеного Ганною як Німець). Зрештою, Стужиця розташована в глухому куті прямо на стику кордонів між Україною, Словаччиною та Польщею. Але пейзажних зйомок рівно стільки, скільки треба. Хоча країною виробництва фільму вказана Німеччина, Мельник — уродженець Ужгорода, працював журналістом на регіональній телестудії, він не чужий тут, навіть розмовляє місцевим діалектом, легко вимовляючи всі ці «паця» та «вусімто». Саме таке перебування в матеріалі дозволяє йому не дивитися на Стужицю та її жительок із відстороненістю етнографа чи антрополога. Вже після першої третини фільму, побудованої більш-менш як традиційне спостереження, він максимально скорочує дистанцію: не просто розмовляє з селянами, а фактично живе їхнім життям. Читає їм гороскопи, п’є з ними червонястий самогон, прибирає сніг перед хатою, розкидає гній по полю, купує Ганні оте паця (тобто порося).
Власне, ці три жінки — соціальний мінімум, необхідний і достатній для розуміння того, як тут живеться.
Для Ганни земля — її робота й доля; вона сама — частина цього ландшафту. Коли Максим захоплено каже про краєвид: «Краса!», Ганна знизує плечима: «Гори та гори».
![]()
Неля — це раціональний погляд. Вона працює в Національному парку, розташованому неподалік, намагається дослідити це місце на мікрорівні, копирсаючись в екскрементах тварин чи вистежуючи кажанів: вона знаходить те приховане, непомітне, з якого починаються довжелезні харчові ланцюги всього краю.
Марія — це зв’язок Стужиці із зовнішнім світом, вона посланець держави, який несе благу звістку у вигляді пенсій, і хоча ця звістка геть невелика, сама вісниця має бути весела. В Марії безжурний характер, вона хвацько перекидає стаканчик-другий самогонки зі своїми клієнт(к)ами і для будь-якої ситуації знаходить влучне слівце.
І в кожної з них своя драма. Ганна пережила обох синів і чоловіка. Неля мучиться з вічно зламаною машиною та веде наукову роботу здебільшого на власному ентузіазмі. Марія виїздить на заробітки в Словаччину — пошту закривають.
Звісно, цими трьома справа не обмежується. Максим спраглий до цікавих облич і характерів, намагається прописати коротенькі сюжети навіть випадковим перехожим. Дитина, зустрінута по дорозі, п’яниці-лісоруби, хвацькі продавці поросят, жіноцтво на гулянці з танцями — всі ці персонажі захоплені камерою з неореалістичним гумором і любов’ю до деталей. Мельник так само вдало вловлює кумедні ситуації на кшталт акту освячення автомобіля, радості Нелі від виявлення ведмежого посліду чи метких балачок із Ганною Василівною. Не упускає тварин і навіть комах — зазирає на всі поверхи життя, на всі рівні буття. Не приховує ані злидні, ані горе, ані веселощі.
![]()
Отак, почавши із суто студентської цікавості, крок за кроком досліджуючи Стужицю, Мельник зрештою витворює максимально об’ємну картину реальності, в якій опинився. В підсумку виходить достоту поетичне кіно, і це поетика сучасна, витворена без обридлих буколічних штампів, але з любов’ю. =
В останньому кадрі долина ховається в тумані, зв’язок між Ганною і Максимом губиться. Чи це туман забуття, що колись наснився Ганні перед весіллям, чи молоко її «щасливої корови»: в цієї землі своя правда та своя загадка.

