Уряд ухвалив постанову, яка змінює правила ввезення та обліку гуманітарної допомоги в Україні.
Як зазначив екс-начальник Львівської митниці ДФС Левко Прокіпчук, майже непомітно і без будь-якого медійного оголошення 5 вересня КМ України було прийнято постанову 953 «Деякі питання пропуску та обліку гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану».
Ця постанова суттєво змінює як порядок декларування, так і звітування про її розподіл.
“Перевагою цього акта є те, що основні зміни набирають чинності з 1 грудня, а це дає час волонтерам і всім, хто займається гуманітарною допомомгою підготуватись до них”, – додав Прокіпчук.
Зокрема, він пояснив моменти, на які потрібно звернути увагу:
- Перед початком декларування товарів, що визнаються гуманітарною допомогою, отримувач повинен буде внести інформацію про такі товари до автоматизованої системи шляхом заповнення електронних форм в електронному кабінеті та/або завантаження в нього документів у порядку, визначеному Положенням про автоматизовану систему.
“Тобто фактично підтвердити, що така допомога ним очікується”, – зазначив Прокіпчук.
- Перелік товарів, заявлений у декларації, повинен відповідати переліку товарів, інформацію, про який внесено до автоматизованої системи під відповідним унікальним кодом гуманітарної допомоги за категоріями та найменуваннями товарів, кількістю місць, кількістю штук та вагою/ об’ємом.
У разі невідповідності даних, заявлених у декларації, даним автоматизованої системи посадова особа митниці відмовляє у пропуску вантажу гуманітарної допомоги на територію України.
- Отримувач, який є підприємством, установою чи організацією, що утримується за рахунок бюджетів, уповноваженою ними державною установою або органом місцевого самоврядування, крім закладів, уповноважених МОЗ на отримання лікарських засобів, медичних виробів, витратних матеріалів, медичного обладнання, засобів індивідуального захисту та інших товарів, необхідних для належного забезпечення сфери охорони здоров’я в умовах воєнного стану (далі — отримувач медичної гуманітарної допомоги), не пізніше ніж через 15 календарних днів з дати внесення інформації про оформлену гуманітарну допомогу до інформаційно-комунікаційних систем митних органів, яка автоматично передається до автоматизованої системи, веде облік гуманітарної допомоги, яка фактично отримана, шляхом формування інвентаризаційного опису в електронному кабінеті автоматизованої системи.
- Отримувач, крім отримувачів медичної гуманітарної допомоги, до 15 числа місяця, що настає за місяцем, в якому зазначено дату внесення інформації про митне оформлення гуманітарної допомоги за декларацією, формує та подає в електронному кабінеті автоматизованої системи звіт або завантажує копію паперового звіту, підписаного керівником або особою, відповідальною за ведення бухгалтерського обліку, або копію звіту в електронній формі з накладенням кваліфікованого електронного підпису керівника або особи, відповідальної за ведення бухгалтерського обліку.
Звіт подається до 15 числа кожного місяця, що настає за звітним, наростаючим підсумком окремо щодо кожного переліку товарів, що визнаються гуманітарною допомогою, ввезених на митну територію України, до повного її розподілу.
- Задекларована гуманітарна допомога, щодо якої не подано звіт протягом 90 календарних днів з дати внесення інформації про митне оформлення гуманітарної допомоги за декларацією, вважається такою, стосовно якої відсутній облік щодо отримання та цільового використання, та використаною не за цільовим призначенням.
До слова, контроль за цільовим використанням гуманітарної допомоги здійснюється відповідними спеціально уповноваженими державними органами, визначеними частиною другою статті 11 Закону України “Про гуманітарну допомогу”, та правоохоронними органами.
“Особи, винні у порушенні законодавства про гуманітарну допомогу, несуть відповідальність згідно із законом”, – пояснив Прокіпчук.
- Отримувач, крім підприємств, установ чи організацій, що утримуються за рахунок бюджетів, уповноважених ними державних установ та органів місцевого самоврядування, втрачає статус отримувача гуманітарної допомоги з моменту блокування його облікового запису в Єдиному реєстрі у порядку, визначеному Положенням про автоматизовану систему.
Блокування можливе:
- автоматично у разі неподання отримувачем звіту протягом
90 календарних днів з дати митного оформлення гуманітарної допомоги за декларацією або неподання отримувачем, який задекларував гуманітарну допомогу і не здійснив її повний розподіл, звіту із зазначенням актуальної інформації про наявність гуманітарної допомоги протягом 90 днів підряд; - адміністратором автоматизованої системи за наявності у нього судового рішення про порушення отримувачем законодавства про гуманітарну допомогу, що набрало законної сили, офіційної інформації про ліквідацію юридичної особи, яка є отримувачем, заяви про виключення отримувача з Єдиного реєстру або у разі, коли отримувач не відповідає вимогам до осіб, які можуть бути отримувачами гуманітарної допомоги відповідно до Закону України “Про гуманітарну допомогу”.
“Отож, готуйтесь до необхідності звітування про отриману допомогу. І, мабуть, не вартує чекати аж 1 грудня, а вже налагодити більш-менш нормальний облік, що дозволить в майбутньому без проблем звітувати про розподіл гумдопомоги”, – підсумував Левко Прокіпчук.