Нема нічого, а він живе. Дебютний фільм Ольги Семак «Деміург» — чудовий зразок нової хвилі поетичного кіно
Нема нічого, а він живе. Дебютний фільм Ольги Семак «Деміург» — чудовий зразок нової хвилі поетичного кіно

Нема нічого, а він живе. Дебютний фільм Ольги Семак «Деміург» — чудовий зразок нової хвилі поетичного кіно

Стрічка про майстра-актора театру Франка, який шукає натхнення у волинському селі.

Ольга Семак — із того ряду режисерів і режисерок-самородків, котрі потрапили в професію, оминувши формальну освіту. Раніше Ольга працювала на телебаченні. У 2014 році робила матеріал про лавреатів Шевченківської премії, серед яких був відомий театральний і кіноактор Петро Панчук. Власне, тоді Ольга й дізналася, що, окрім іншого, Панчук керує аматорським театром у рідному селі Лобачівка на Волині. Керівництво каналу не схвалило незрозуміле відрядження. Але нездійснений телевізійний сюжет почав виростати в щось більше у 2018 році, коли Ольга та її сестра Олена Семак, згодом продюсерка «Деміурга», вирішили перейти від журналістики до кінематографії. Зйомки фільму завершилися за лічені місяці до повномасштабного вторгнення — у жовтні 2021-го.

Нема нічого, а він живе. Дебютний фільм Ольги Семак «Деміург» — чудовий зразок нової хвилі поетичного кіно - Фото 1

66-річний Панчук — один із провідних акторів Національного театру імені Франка. Його амплуа — невротичні, вразливі, неоднозначні характери. Власне, його шлях до сцени почався саме в Лобачівці, завдяки місцевому ковалю та шанувальнику мистецтва Йосипу Борисову, якого пан Петро вважає своїм учителем. Його спроби зацікавити односельців театром — свого роду повернення боргу. Спогади про Борисова виринають у вигляді хроніки, де той, виряджений у різні костюми, влаштовує цілі, як би сьогодні сказали, перфоманси.

Узявши за героя настільки досвідченого й виразного артиста, як Панич, режисерка зробила, можна сказати, майже безпрограшну ставку. Майже — тому що з акторами завжди є загроза, що вони працюватимуть на камеру, навіть якщо немає команди «мотор». Але Семак уникає перетворення фільму на небажаний бенефіс. І відштовхується вона від назви.

Деміург — двоїстий термін. У Древній Греції так позначали творця всього сущого, Всесвіту загалом, а також майстра, вільного ремісника, який протиставлявся землевласникам і землеробам. Згодом деміург став патетичним синонімом будь-якої творчої людини. У фільмі «Деміург» — це так само спектакль за прозою Бруно Шульца, який іде на малій сцені театру Франка і де Панич грає одну з ролей.

Власне, всі ці значення так чи так стосуються протагоніста. Він справді майстер театру, який протистоїть селянам, намагаючись добитися від них бодай мінімальної залученості до того, що він робить у Лобачівці. Йому болить, що він не чує ввечері пісень у селі. Репетируючи з односельцями, він, не соромлячись у висловах, називаючи їх «дресированими мавпами», намагається видобути з трупи справжню щирість, побачити їх на кону принаймні настільки ж цікавими, якими вони є в житті.

Нема нічого, а він живе. Дебютний фільм Ольги Семак «Деміург» — чудовий зразок нової хвилі поетичного кіно - Фото 2

Кадр фільму «Деміург»

Семак показує Петра і в інших ситуаціях, які виключають будь-який награш: зі своїми дітьми, з дружиною, на лані, де він прибирає кукурудзу, в місцевому оркестрі — грає на сурмі. Окремий акцент — на ногах: Панич у селі любить ходити босоніж, дійсно як такий собі пророк, волинський даос, чистий тобі деміург — і до того ж ці натерті стопи додають зворушливості.

І, звісно, він інакший у театрі Франка: професіонал за роботою, не віддає накази, а виконує їх — цілковито відмінні інтонації, жести, емоційні кольори.

Нема нічого, а він живе. Дебютний фільм Ольги Семак «Деміург» — чудовий зразок нової хвилі поетичного кіно - Фото 3

Більша частина фільму, втім, знята в Лобачівці. Семак показує всю сільську рутину: прибирання сіна, підготовку силосу, зміну сезонів, молебні в маленькій церкві, радянський пам’ятник, що стирчить поруч із цією церквою з недоладно простягнутою рукою. Але фільм не тоне в буколічному замилуванні. Багато в чому це заслуга операторів — Сергія Сивка й Олександра Течинського. Останній відомий як режисер заворожливим фільмом «Дельта» (2017). Манера Течинського — надзвичайна увага до деталей, вміння помічати красу в найбуденніших речах, виловлювати з натовпу цікаві типажі й ситуації — далася взнаки у «Деміургу». Тут красиво й колоритно буквально все — іржаві замки та впалі ягоди, зорані лани й засніжені пагорби, корови й курки, молоді й старі обличчя.

Нема нічого, а він живе. Дебютний фільм Ольги Семак «Деміург» — чудовий зразок нової хвилі поетичного кіно - Фото 4

Часом кадр, як-от катання в санчатах по замерзлій річці, сягає практично брейгелівського рівня живописності. Епізод сільського базару з продажем розкішного півня — це просто мініфільм у фільмі, шкіц, гідний окремої відзнаки.

Але, варто повторити, Ольга й Олександр уникають заяложеної пасторальщини. Ця земля і має бути красивою, бо це земля деміурга. Він виростає з неї своїми босими п’ятами, він бере від неї силу й розчиняється в ній у фіналі, йдучи пшеничним полем, гублячись серед високих жовтавих стебел.

Нема нічого, а він живе. Дебютний фільм Ольги Семак «Деміург» — чудовий зразок нової хвилі поетичного кіно - Фото 5

Олена та Ольга Семак

Поетичне кіно стало для нового покоління мало не синонімом лайки. Але погляд, що поетизує, — не зашкарубла догма, а цілком дієвий — за умови правильного застосування — інструмент, і в Семак він працює. В поетичній картині «життя персонажів невіддільні від природного універсуму» (Лариса Брюховецька). Краєвид у такому фільмі іноді навіть отримує власну персоніфікацію — і нею стає Панчук, котрому односельці заздрять, бо в нього «нема нічого, а він живе». Цілком безкорисливий босий деміург. Ремісник, що майструє висоту.

Команда «Детектора медіа» понад 20 років виконує роль watchdog'a українських медіа. Ми аналізуємо якість контенту і спонукаємо медіагравців дотримуватися професійних та етичних стандартів. Щоб інформація, яку отримуєте ви, була правдивою та повною.

До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.

Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
Долучитись
Теги по теме
Кино украинское кино кинопроизводство
Источник материала
loader