Про це повідомляє The Washington post з посиланням на перехоплені електронні листи, надані українськими службами безпеки, передає Укрінформ.
Видання стверджує, що перевірило автентичність повідомлень окремо, в тому числі за реєстраційними документами компаній, зазначених в електронних листах.
В одному з листів, датованому 4 жовтня, Китайська корпорація залізничного будівництва (CRCC) описує "готовність забезпечити будівництво залізничних і дорожніх об'єктів будь-якої складності в Криму".
Державна компанія CRCC побудувала найбільші автомобільні і залізничні мережі в Китаї, має зв'язки з Росією завдяки кільком проєктам, включаючи розширення системи московського метро в 2021 році.
У повідомленні, надісланому минулого місяця Георгію Мурадову, який значиться як "постійний представник Республіки Крим при президенті РФ", російський бізнесмен Володимир Калюжний повідомив, що має "лист від наших китайських партнерів про готовність однієї з найбільших компаній Китаю – CRCC – взяти участь як генеральний підрядник у будівництві тунелю під Керченською протокою". Зазначається, що Калюжний є генеральним директором консорціуму між росіянами і китайцями, який був створений у жовтні в Криму.
У будівництві беруть участь компанії, пов'язані з Аркадієм Ротенбергом, другом російського диктатора Володимира Путіна, який накопичив величезні статки завдяки проєктам, що підтримуються Кремлем. Його будівельна компанія "Стройгазмонтаж" також була головним підрядником на будівництві Керченського мосту.
Електронні листи свідчать про намагання Китаю зберегти секретність. В одному з них підкреслюється, що CRCC братиме участь лише за умови "суворого дотримання повної конфіденційності" і що назва компанії буде замінена на "іншу, неафілійовану юридичну особу". В електронних листах згадується ім’я керівника CRCC – Сюй Хуасян.
Експерти з великих міжнародних транспортних проєктів зазначають, що будівництво тунелю під Керченською протокою технічно можливе, і що Китай має необхідний досвід та обладнання. Китай, ймовірно, наполягатиме на принаймні частковому володінні тунелем. Підземні роботи можуть проходити з мінімальним ризиком, вважають інженери-експерти, але проєкт все одно поставить працівників, обладнання і будівельні майданчики в зону досяжності українських ракет.
Будівництво тунелю біля існуючого мосту зіткнеться з величезними перешкодами, за словами американських чиновників та експертів, які заявили, що роботи такого масштабу, ймовірно, коштуватимуть мільярди доларів і триватимуть роки.
Проєкт також створить політичні та фінансові ризики для Китаю, який ніколи офіційно не визнавав анексію Криму Росією і компанії якого можуть потрапити під економічні санкції, запроваджені проти Москви Сполученими Штатами та Європейським Союзом.
Як повідомляв Укрінформ, за даними британської розвідки, Кримський міст є великою та вразливою спорудою, Росії для його захисту від атак українських спецслужб потрібно дуже багато сил та коштів.