Європарламент затвердив перший Європейський акт свободи медіа: основні аспекти нового законодавства
Європарламент затвердив перший Європейський акт свободи медіа: основні аспекти нового законодавства

Європарламент затвердив перший Європейський акт свободи медіа: основні аспекти нового законодавства

Європейський Парламент ухвалив Європейський акт свободи медіа (European Media Freedom Act, EMFA) 13 березня, згідно з пресрелізом, розміщеним на сайті Європарламенту.

Підтримали документ 464 євродепутати, проти нього виступили 92 парламентарі, а 65 утрималися від голосування.

Акт має на меті захист журналістів від тиску з боку влади, забезпечення повної редакційної незалежності суспільних ЗМІ, забезпечення прозорості медіавласності та звітності щодо реклами та фінансування, а також захист незалежних медіа від обмежень у соцмережах.

Згідно з ухваленим законопроєктом, владі буде заборонено тиснути на журналістів та редакторів, щоб вони розкривали свої джерела, у тому числі шляхом затримання, санкцій, обшуків в офісах або встановлення на їхні електронні пристрої програмного забезпечення для стеження.

Для цього до закону додали значні запобіжники щодо використання шпигунського програмного забезпечення. Воно буде можливе лише в окремих випадках і за умови судового дозволу при розслідуванні тяжких злочинів, за які передбачене покарання у вигляді позбавлення волі. Навіть у цих випадках суб’єкти матимуть право дізнатися про стеження після його завершення і зможуть оскаржити його в суді.

Щоб запобігти використанню суспільних медіа в політичних цілях, керівники та члени правління мають обиратися за прозорими та недискримінаційними процедурами на достатньо тривалий термін. Їх не можна буде звільнити до закінчення контракту, хіба якщо вони більше не відповідають професійним критеріям.

Громадські медіа мають фінансуватися за прозорими та об’єктивними процедурами, а фінансування має бути сталим і передбачуваним.

З метою забезпечення прозорості власності, всі новинні та інформаційні видання повинні публікувати інформацію про своїх власників у національній базі даних, навіть якщо вони прямо чи опосередковано належать державі.

Державна реклама: нові вимоги та захист медіа в ЄС

Згідно з Європейським актом свободи медіа, ЗМІ тепер зобов’язані звітувати про отримані кошти від державної реклами та фінансову підтримку, включаючи кошти з країн поза Євросоюзом. Розподіл державних коштів має відбуватися за прозорими, пропорційними та недискримінаційними критеріями. Крім того, інформація про державні витрати на рекламу має бути доступною громадськості, включаючи загальну річну суму та виділені кошти на кожне видання.

Захист свободи медіа від впливу великих онлайн-платформ

Акт також передбачає механізми запобігання відсіканню незалежного медіаконтенту великими онлайн-платформами, такими як Facebook, Twitter (тепер X) та Instagram. Платформи зобов’язані сповіщати медіа про будь-яке видалення або обмеження контенту та надавати їм 24 години на реакцію. Після отримання відповіді платформи можуть видаляти або обмежувати контент, якщо він не відповідає їхнім умовам.

Медіа також матимуть можливість звертатися до органів позасудового врегулювання конфліктів та звертатися за висновками до Європейської ради медіапослуг, нового регулятора національних медіа в ЄС.

Реакція та оцінка

Міжнародна організація “Репортери без кордонів” вітає прийняття акта, плануючи уважно стежити за його імплементацією. Єврокомісарка з цінностей і прозорості, Вера Йоурова, вважає, що цей закон відправляє чітке повідомлення всім, хто намагається підривати демократію.

Член Комітету з культури та освіти, Сабіна Вергеєн, визначає схвалений акт як важливий крок у захисті і підтримці ролі ЗМІ як бізнесу та страждання демократії.

Рамона Стругаріу з Комітету громадянських свобод розглядає цей закон як відповідь на загрози для свободи преси від різних політичних режимів та наголошує на важливості забезпечення захисту журналістів в їхній професійній діяльності.

У Європарламенті наголошують, що приймаючи цей закон, вони реагують на очікування громадян від ЄС, висловлені в висновках Конференції про майбутнє Європи:

  • Впровадити законодавство, спрямоване на протидію загрозам незалежності ЗМІ та забезпечення дотримання правил конкуренції ЄС у медіасекторі, щоб запобігти формуванню великих медіамонополій, а також забезпечити різноманіття ЗМІ та їх незалежність від неправомірного політичного, корпоративного та/або іноземного втручання;
  • Боротьба з дезінформацією за допомогою законодавчих засобів та рекомендацій для онлайн-платформ і соціальних медіа;
  • Захист і підтримка вільних, різноманітних та незалежних медіа, а також забезпечення захисту журналістів.

Нагадаємо, що 16 вересня 2022 року Європейська комісія прийняла пропозиції щодо нового Європейського акта свободи медіа (European Media Freedom Act). Його метою є захист плюралізму та незалежності ЗМІ та свободи інформації у країнах ЄС.

3 жовтня 2023 року Європарламент прийняв резолюцію на підтримку Європейського акта свободи медіа.

15 грудня основні інституції ЄС – Єврокомісія, Європейська рада та Європарламент – досягли попередньої політичної згоди щодо Європейського акта про свободу медіа. Однак стосовно деяких питань посадовці ЄС до останнього моменту мали суперечливі погляди.

Теги по теме
Закон
Источник материала
loader
loader