Індекс медіаграмотності ветеранів – 2023
Індекс медіаграмотності ветеранів – 2023

Індекс медіаграмотності ветеранів – 2023

Аналітичний звіт за результатами спеціального дослідження ГО «Детектор медіа».
Громадська організація «Детектор медіа» провела спеціальне дослідження, аби визначити індекс медіаграмотності ветеранів російсько-української війни, тобто рівень вміння свідомо сприймати й критично тлумачити інформацію, а також користуватися розмаїттям медіа. Резільтати попередніх хвиль загального кількісного дослідження дивіться тут (за 2020 рік), тут (за 2021 рік), тут (за 2022 рік) та останню, четверту хвилю дослідження за 2023 рік тут. Дослідження проведене за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Данії (DANIDA).
Головне зі спеціального дослідження: 

Індекс медіаграмотності ветеранів 2023 

 ■ Рівень загального індексу медіаграмотності серед ветеранів вище, ніж в української аудиторії у віці 18–65 років. Частка аудиторії з вищим за середній рівнем показника серед ветеранів складає 80% , у той час як серед українців у цілому 76%. При цьому частка осіб з високим рівнем медіакомпетентності серед ветеранів на 6% більше у порівнянні з усім населенням: відповідно 20% і 14%. 

■ Для ветеранів характерні більш висока, ніж для населення України в цілому, цифрова компетентність і чутливість до спотвореного медіаконтенту. 

 ■ Згідно з отриманими результатами, медіаграмотність 3% ветеранів є низькою, у 18% — нижча за середню, 60% має вищий за середній рівень медіаграмотності і кожен п'ятий (20%) — високий. 

Роль медіа в суспільстві 

■ Ветерани війни з РФ частіше, ніж українці в цілому, підкреслюють суспільну значущість медіа в контролюванні влади(42% проти 26%) і в трансляції певних цінностей, важливих для суспільства та держави (41% проти 35%). 

 ■ Значущої різниці в розумінні впливу медіа на аудиторію між ветеранами та українцями в цілому не спостерігається. Найчастіше ветерани констатують вплив ЗМІ на емоційний стан (48%), на оцінки суспільно-політичних подій (31%) та на формування порядку денного — теми/події, про які я буду думати (29%). 

 Зміна у медійних вподобаннях 

■ Серед змін у медійних вподобаннях ветеранів, які відбулися за останній рік, слід констатувати потужне зростання зацікавленості продуктами українського виробництва (52%) та присвяченими українській історії та культурі; матеріалами від військових експертів (60%). 

 ■ Водночас від 72% до 86% повністю відмовились від медіапродуктів російського виробництва (у тому числі музики), офіційного та опозиційного суспільно-політичного контенту. 

Уявлення про роботу медіаіндустрії та сприйняття українського медіапростору 

■ Ставлення до формату телемарафону серед ветеранів більш негативне у порівнянні з українською аудиторією в цілому (39% проти 27%). 

■ Проте ставлення до критики влади фактично не відрізняється. Як серед ветеранів, так і серед усього населення критику влади підтримує 49%. 

■ У порівнянні з усією українською аудиторією ветерани менш поінформовані про наявність в Україні суспільних медіа: про їх існування знає 49% (серед українців — 54%). Троє з чотирьох ветеранів (70%) вважають існування в країні суспільних медіа важливим. Частка тих, хто не вірить у незалежність медіа, серед ветеранів більше, ніж серед української аудиторії в цілому (19% проти 12%). 

Медіаспоживання: джерела та частота отримання інформації суспільно-поітичної тематики 

■ Частка ветеранів, які користуються для отримання інформації про суспільно-політичне життя месенджерами та інформаційними інтернет-ресурсами, більша, ніж серед українців у цілому: відповідно 59% і 36%. 

■ Водночас ветерани рідше дивляться національний телемарафон (21%) та орієнтуються на спілкування з членами родини як джерело інформації про суспільно-політичне життя (21%). 

Користування інтернетом та цифрова компетентність 

■ Серед ветеранів 92% заходять до мережі щодня чи майже щодня, і лише 4% не користуються інтернетом узагалі. 

■ Серед пристроїв для доступу в інтернет абсолютним лідером є смартфон — 98% ветеранів користуються ним найчастіше. На другій позиції з великим відривом ноутбук (19%) та планшет (7%). 8% найчастіше користуються стаціонарним комп'ютером і 4% — смарт-ТБ. 

Медіаграмотність: довіра до медіа та чутливість до спотвореного контенту

■ Значущість проблеми дезінформації підкреслюють 66% ветеранів. У той час як серед українців цей показник становить 64%. 

■ Серед основних ознак достовірної новини ветерани називають наявність у матеріалі посилання на джерело інформації (41%), його розміщення у ЗМІ, до якого є довіра (41%); 21% ветеранів вирішують інтуїтивно. 

■ Частка українців, які перевіряють інформацію на достовірність, на 5% нижча, ніж серед ветеранів (відповідно 54% та 59%). 72% ветеранів шукають підтвердження новин в інших медіа, 28% шукають першоджерело інформації, на яке є посилання; 30% оцінюють надійність джерела, на яке є посилання. 

■ Найбільше ветерани довіряють інтерв'ю з очевидцями подій (54%),посиланням на українські органи влади ( 31%) та думкам відомих експертів (29%). 

■ На думку ветеранів, контент ЗМІ найчастіше спотворюється в інтересах політиків та політичних сил для створення власного позитивного іміджу (70%). Цікаво, що частка ветеранів, які вважають, що держава є інститутом, зацікавленим у продукуванні спотвореного контенту, становить 28%. Це вище, ніж серед української аудиторії в цілому (20%). 

Поінформованість про медіаосвіту 

■ Ветерани менш обізнані про громадські організації, які перевіряють точність і правдивість матеріалів у медіа, у порівнянні з українцями у віці 18–65 років. 

■ Найчастіше згадувалися «Stop Fake» (21%) і «Детектор медіа» (8%).

Завантажити презентацію pdf-файлом можна за посиланням

В основу моделі індексу медіаграмотності було покладено концепцію Лена Мастермана та результати якісного етапу дослідження «Практики медіаспоживання українців: концептуальна розробка індексу медіаграмотності аудиторії», підготовленого на замовлення ГО «Детектор медіа» (січень 2020).

Уточнена модель медіакомпетентності включає чотири категорії та 42 індикатори.

  • Розуміння: роль медіа в суспільстві, глибина впливу медіа на свідомість на рівні фреймів сприйняття оцінки, а також поведінкових патернів; уявлення про роботу медіаіндустрії та сприйняття українського медіаландшафту; обізнаність у питаннях регулювання медіасередовища та ставлення до суспільного мовлення.

  • Використання: кількість джерел інформації про суспільно-політичні новини за тиждень; тривалість знайомства з новинами на день; мотиви використання інтернету; пристрої, якими респонденти користуються для доступу в інтернет.

  • Цифрова компетентність: інтернет як джерело новин на суспільно-політичну тематику; розуміння особливостей функціонування й термінології нових медіа; практики цифрової безпеки; практики створення власного медіаконтенту.

  • Спотворений медіаконтент: чутливість до дезінформації/фейків, маніпулятивних технік і маніпулятивного медіаконтенту. 

Мета дослідження — визначити рівень медіаграмотності серед ветеранів війни з Росією.

Методологія: кількісне дослідження; інтерв'ю обличчя-до-обличчя за допомогою планшета за стандартизованим опитувальником (CAPI).

Географія: національне дослідження. Дослідження не проводилось на тимчасово окупованих територіях Донецької, Луганської, Запорізької, Херсонської областей та в АР Крим.

Обсяг вибірки: 200 респондентів

Цільова аудиторія: ветерани війни з Росією.

Польовий етап: 23.12.2022 – 12.01.2023, здійснений компанією «New Image Marketing Group».

 

Команда «Детектора медіа» понад 20 років виконує роль watchdog'a українських медіа. Ми аналізуємо якість контенту і спонукаємо медіагравців дотримуватися професійних та етичних стандартів. Щоб інформація, яку отримуєте ви, була правдивою та повною.

До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.

Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
Долучитись
Теги по теме
исследование
Источник материала
Поделиться сюжетом