Інженер БпЛА «Доля»: Дрони все більше і більше заміняють людей на полі бою
Інженер БпЛА «Доля»: Дрони все більше і більше заміняють людей на полі бою

Інженер БпЛА «Доля»: Дрони все більше і більше заміняють людей на полі бою

Інженер БпЛА з позивним «Доля» вже більше року займається створенням і технічним обслуговуванням дронів. За цей час через його руки пройшло близько 5 тис FPV-камікадзе і FPV-бомберів. Окремі з них він лиш налаштовував, а інші повністю перепаював, замінюючи запчастини.

До того, як стати інженером БпЛА, «Доля» був піхотинцем. Під час одного з боїв він отримав важке поранення. А коли лікувався, то зустрів у шпиталі бійця з іншої бригади, який зі сльозами на очах розказував про один зі штурмів і часто повторював одну й ту саму фразу: «Скільки пацанів тоді полягло…»

Помінявши автомат на паяльник, «Доля» тепер активно відправляє на поле бою дрони, які частково замінили бійців. Завдяки переходу на технології і старанням спеціалістів по БпЛА, втрати серед наших зменшилися, а серед противника – збільшилися. Останнє підтверджує той факт, що переважну більшість втрат противника в окремих бригадах нині забезпечують саме ударні дрони.

Яка на сьогодні оптимальна ціна для стандартного FPV-камікадзе?

Близько 12-15 тис. грн.

Рік тому, пам’ятаю, що з усіх складових FPV-камікадзе в України виготовляли тільки раму і двигунці. Чи запустили за цей час в нашій країні виробництво інших запчастин до дронів?

В Україні розробили вже абсолютно всі необхідні запчастини до FPV-камікадзе. Так, звісно, окремі плати хоч і розроблені в Україні, проте їх конвеєрне виробництво запущено в Китаї. Ну, а зборкою дронів у нас уже багато хто замається. В цьому, в принципі, нічого складного немає. Особисто у мене на повну зборку, спаювання і налаштування дрону з нуля уходить 15-20 хвилин.

Частина запчастин виробляється, як ти кажеш, в Китаї. І в цьому є етичне питання, адже ця країна підтримує росію у її загарбницькій війні проти нас.

В Китаї стільки фабрик, що нам і не снилося. Абсолютно всі вони не підтримують росію. Вони просто роблять свою справу, не вникають у політичний контекст і заробляють, як будь-який бізнес.

Бачу, що всі, хто разом з тобою працює тут в майстерні дронів, постійно втомлені, відпустили бороди і трохи підзабили на свій зовнішній вигляд.

Та, є таке. Ми без вихідних мінімум по 12 годин на добу займаємося дронами, а також усім решта, що необхідно для польотів БпЛА: антенами, РЕБ та безліччю інших додаткових гаджетів. Інколи доводиться сидіти і до 4 ранку.

Здогадуюся, чому доводиться так багато часу і сил витрачати на підготовку дронів. Адже коли ми бачимо в пресі черговий репортаж, що ті чи інші аматори в тилу збирають дрони і надсилають їх на фронт, то це не означає, що те, що вони паяють – відповідає стандартам якості. Тож доводиться після них усе переробляти. Один із пілотів розказував, що ви кілька місяців тому отримали партію в 100 нових дронів, з яких піднялося у повітря лише 20. Подібної халтури з часом стає менше?

Зараз багато хто збирає БпЛА і ця галузь продовжує активно зростати. Стандартизованих правил і затверджених норм у ній нема, тож кожен робить, як знає і вміє. З досвідом ми вже зрозуміли, які виробники пропонують якісні пташки, а з якими не варто співпрацювати. Таким чином ринок прибирає поганих виробників. Кількість переходить у якість.

Скільки часу треба витратити на те, щоби підготувати один дрон до бойового вильоту?

Треба перевірити його запчастини і програмне налаштування, облітати борт на полігоні, напаяти плату ініціації та замикаючий елемент (останні дві запчастини необхідні, щоби FPV-камікадзе вибухнув при ударі об ціль – ред.). На все про все в середньому – близько 40 хвилин на кожну пташку. І це при умові, що дрон попадає нам в руки вже зібраний, спаяний і налаштований. І в цей час не входить підготовка самого боєприпасу.

Чи може один інженер виконувати всю необхідну роботу по обслуговуванню дронів в одному розрахунку ударних БпЛА?

Один інженер може готувати до роботи на позиціях 15-20 дронів на день. В середньому стільки і використовує один розрахунок. Щоби встигати все це, інженеру доведеться працювати мінімум по 12 годин на день без вихідних. Але окрім дронів треба ще готувати і ремонтувати антени, Starlink, генератори, пульти, окуляри, павербанки, РЕБ та багато іншої апаратури, яку використовують під час польотів. І на все це потрібна ще одна окрема людина, яка має бути на штатній посаді техніка.

Ти ж сам теж не маєш університетської освіти інженера по БпЛА. Ти прийшов у цю професію з абсолютно іншої сфери. Як ти всьому навчився?

Я закінчив факультет програмної інженерії. Ця спеціальність пов’язана з комп’ютерними програмами, а не з роботою з «залізом» чи паянням. А робота у мене була пов’язана з міжнародною торгівлею. Словом, усе, що я знаю про БпЛА, я вивчив, шукаючи інформацію в Інтернеті і спілкуючись з досвідченими дронщиками. Зараз навчитися справі по БпЛА стало легше, адже з’явилося багато україномовного контенту на цю тему, з’явилися курси Victory Drones, а також стало легше зустріти професіонала в цій справі – їх стало значно більше.

Які на сьогоднішній день найновіша технологія в царині FPV-дронів?

Автоматичне донаведення, завдяки якому дрон сам знаходить ціль і спрямовує траекторію на неї. На даний момент ця технологія ще сира. Але з часом вона зможе переломити хід війни.

Взагалі спочатку дрони з’явилися, як заміна артилерії, якій протягом останнього року хронично бракує снарядів. В процесі застосування дронів, виявилося, що FPV-камікадзе – дешевші й точніші, ніж робота артилерії. До того ж, у операторів БпЛА безпечніша позиція, ніж у артилеристів, які не такі мобільні. З часом можливості дронів будуть розширюватися і дистанція між воюючими сторонами буде збільшуватися. Зараз, наприклад, сіра зона складає, умовно кажучи, 300 метрів (відстань, на яку можна вести прицільний вогонь з автомата), а коли стане значно більше дронів, які ще й самостійно зможуть знаходити собі цілі, то ця сіра зона розшириться до 10 км (відстань, на яку летить переважна кількість FPV-камікадзе).

Яку найновішу технологію ви запроваджуєте саме у себе в майстерні?

Ми розробили власні плати ініціації, які дешевші та ефективніші, ніж те, що пропонується на ринку. Також один із наших інженерів створив власну плату, яка забезпечує самопідрив. Завдяки їй можна підривати дрон на підльоті до противника і від цього буде ширший розліт уламків. Це ефективно в ураженні груп піхоти.

Чи настане колись час, що на полі бою взагалі не буде людей, замість яких битимуться дрони і роботизовані системи. А люди при цьому сидітимуть десь у тилу і тільки керуватимуть ними.

Так, звісно. Багато функцій військовослужбовця дрони не тільки перебрали на себе, але й у певному сенсі стали виконувати їх значно краще. Наприклад, жодна людина не кине гранату на кілька кілометрів, а дрон це зробить. Те саме можна сказати і про аеророзвідку, дистанційне мінування тощо. З часом, впевнений, роботи візьмуть на себе функції копання, евакуації, перевезення вантажів на позиції. І те, що робили, умовно кажучи, десять бійців, будуть робити двоє але за допомогою дронів. Завдяки безпілотникам не треба буде залучати стільки людей в армію.

Але те, що людина опиниться подалі від переднього краю, не означає, що вона буде в повній безпеці. Адже ракети, як ми добре знаємо, залітають на тисячі кілометрів.

Щодо боротьби дронів між собою, то буквально сьогодні наш FPV-камікадзе знищив російський БпЛА Supercam. Правда, ми нанесли удар не в повітрі, а вже після того, як російська пташка впала під дією нашого РЕБ. Тож нашим операторам дронів треба було лиш добити той борт. Але була й дзеркальна ситуація: під час нічного вильоту нашого бомбера «Кажан» його збив російський Mavic 3T. Наш борт повільний, бо несе важкий боєприпас. Тож російський квадрокоптер встиг наздогнати «Кажан» і просто пішов на таран, попавши в лопаті, після чого управління було втрачене.

У пресі нещодавно писали, що у нас дронів менше, ніж у росіян.

На мою думку, у нас не значно менше дронів. Ну, можливо, у росіян їх трошки більше. Зовсім трошки. У них дрони в більшості своїй фабричні. Видно, що пайка там, як на заводах. Це їх перевага. Проте з іншого боку, їх дрони дуже одноманітні: з однаковими частотами та принципом дії. Це величезний «мінус», адже ми вже вивчили ТТХ їх БпЛА і навчилися з ними боротися. Наших дронів хоч і трохи менше, проте всі вони у нас більш варіативні: мають різні якості, особливості, частоти. І з нашим дронам важче протистояти.

На відміну від FPV-камікадзе, FPV-бомбери не приживаються. Ця технологія показала себе дуже посередньо.

FPV-бомбери дуже неточно кладуть боєприпаси. Вони використовуються, щоби кошмарити противника. Але добитися реальних втрат такими дронами важко.

Значно частіше бійці користуються не FPV-бомбери, а Mavic 3 зі скидом, хоча останній в рази дорожчий і при цьому підіймає значно менші боєприпаси. Чому подосі не знайшлося альтернативи Mavic 3?

Я вважаю, що Mavic 3 поки що незамінний борт і аналога йому немає. Жоден інший борт на сьогодні не може виконувати стабільно стільки роботи, як Mavic 3. Його намагалися замінити дронами компанії Autel, проте вони виявилися значно більш чутливими до РЕБ, він підіймає меншу вагу і у нього слабша батарея.

Источник материала
Поделиться сюжетом