Програма фестивалю, який триватиме з 9 до 15 травня, складається з трьох секцій: ігрові фільми, документальні стрічки та ретроспектива, присвячена видатним американським режисерам.
Відкриє фестиваль володар Гран-прі кінофестивалю «Санденс» у конкурсі американської документалістики — неігрова драма «Порцелянова війна» (Porcelain War, США — Україна — Австралія).
Цей фільм — спільна робота американця Брендана Белломо та харків’янина Слави Леонтьєва про українських художників-керамістів Славу, Аню й Андрія, які з початком війни вирішують залишитися та боротися, суміщаючи мистецтво з допомогою ЗСУ. Журі «Санденсу» відзначило картину «за важливий голос ізсередини жорстокої війни в Україні, який закликає піклуватися про тих, хто готовий віддати власне життя, щоб зберегти гуманність у собі та в інших». Українська прем’єра фільму відбудеться за участі частини команди.
Кадр із фільму «Старим тут не місце»
Цього року в фокусі ретроспективи «Незалежності» — доробок режисерів-братів Джоеля й Ітана Коенів, які давно стали зірками американського кінематографа. До ретроспективи ввійшли три фільми, що демонструють розмаїття талантів цього непересічного творчого дуету: комедія про викрадення «Виховання Аризони» (Raising Arizona, 1987), перший культовий фільм епохи інтернету «Великий Лебовскі» (The Big Lebowski, 1998) і драма «Старим тут не місце» (No Country for Old Men, 2007) — володар одразу чотирьох «Оскарів». Українським глядачам випаде рідкісна можливість подивитися ці легендарні роботи на великому екрані.
Що ж до основної програми, то вона охоплює ігрові та документальні релізи 2023–2024 років.
Кадр із фільму «Минулі життя»
Так, мелодрама «Минулі життя» (Past Lives, реж. Селін Сонг) — один із найгучніших фільмів минулого року: це історія однієї зустрічі у Нью-Йорку після двадцятирічної розлуки. Як написав кінокритик видання Los Angeles Times, це «фільм, який закінчується так швидко (надто швидко), наче вечір за келихом із другом, якого давно не бачив». Картину номіновано на два «Оскари».
Кадр із фільму «Я бачив тебе уві сні»
«Я бачив тебе уві сні» (Dream Scenario, реж. Крістоффер Борглі) — дика суміш комедії та горору, де Ніколас Кейдж виступив продюсером і зіграв головну роль. Кейдж грає скромного професора біології, чиє життя перевертається догори дриґом, коли мільйони незнайомців раптово починають бачити його уві сні. Неочікувана слава відкриває для чоловіка нові можливості, але несподівано сни за його участі перетворюються на криваві кошмари.
«Кухня» (La Cocina, реж. Алонсо Руїспаласіос) — стильна мексиканська чорно-біла стрічка з основного конкурсу Берлінале з Руні Марою в головній ролі про буття мігрантів у Сполучених Штатах.
Кадр із фільму «Усі ґрунтові дороги на смак солоні»
«Усі ґрунтові дороги на смак солоні» (All dirt Roads taste of salt, реж. Рейвен Джексон) — поетичне кіно, яке найбільше сподобається поціновувачам неквапливих сюжетів без традиційної структури оповіді. У фокусі дебюту Рейвена Джексона — життя сільської родини з Міссісіпі та її тісний зв’язок із природою та навколишнім світом. Світова прем’єра фільму відбулася на фестивалі «Санденс».
«Доросле життя» (Adults, реж. Дастін Гай Дефа) — кінороман дорослішання з трьома молодими талановитими акторами. Головний герой картини Ерік у виконанні Майкла Сери, гру якого рецензент Chicago Sun-Times оцінив як «тонку й майстерну», вперше за багато років повертається у рідне місто і зустрічається з людьми та страхами, які він, здавалося, назавжди залишив у минулому. Дастін Гай Дефа дуже уважний до деталей — діалогів, музичного супроводження, операторської роботи.
Своєю чергою, документальну секцію складено картинами на гострі соціальні та культурні теми:
«32 звуки» (32 Sounds) досліджує явище звуку й обіцяє змінити ваше слухове сприйняття;
«Маестра» (Maestra) знайомить глядачів із п’ятьма диригентками й ламає стереотип «нежіночої» професії;
«Вибір зброї: історія Ґордона Паркса» (A Choice of Weapons: Inspired by Gordon Parks) розповідає, як творчість одного фотографа вплинула на цілі покоління кольорових меншин у Штатах;
«Майстер світла» (Master of light) — фільм про художника, колишнього ув’язненого, який розвинув свої творчі здібності за ґратами;
«Ми годуємо людей» (We Feed People) розповідає про роботу міжнародної гуманітарної організації World Central Kitchen, що забезпечує їжею людей, постраждалих від війни та катаклізмів;
«Народ Лакота проти Сполучених Штатів» (Lakota Nation vs. United States) осмислює тему колоніалізму та вигнання корінних громад з американських земель;
«За межами утопії» (Beyond Utopia) — історія численних сімей, які ризикують життям, щоб утекти з комуністичного пекла Північної Кореї;
«Інше тіло» (Another Body) — моторошна історія про сучасні дипфейк-технології в порно на основі досвіду однієї американської студентки;
«Нове покоління: гейм-революція» (The New Americans: Gaming a Revolution) — дослідження впливу гейміфікованих сервісів на фінанси та суспільство;
«Проти всіх ворогів» (Against All Enemies) — фільм про екстремістські рухи під керівництвом військових ветеранів і загрозу демократії, яку вони несуть, — картину представлятиме її виконавчий продюсер, колишній пілот Кен Гарбо.
Також «Незалежність» спільно з America House та American Film Showcase представить серію відкритих онлайн-майстеркласів AIFF Talent Meeting від досвідчених американських кінофахівців. Програма буде цікава майбутнім режисерам, студентам і всім, хто хоче більше дізнатися про створення документальних та ігрових фільмів.
Фестиваль триватиме з 9 до 15 травня.
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.
Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.