Британський стартап Beam, що з’явився в результаті нещодавнього злиття офшорних технологічних компаній Rovco і Vaarst, випустив «перший у світі» автономний підводний апарат (AUV), керований штучним інтелектом.
Мінісубмарина може виконувати складні підводні завдання без жодного втручання людини. Його ніхто не пілотує, ніхто не вказує йому, куди рухатися, немає потреби в попередньому плануванні місії, кажуть у компанії. Втім, віддалений оператор може взяти керування на себе, якщо це буде потрібно.
Підводний дрон оснащений так званим периферійним штучним інтелектом. Це коли моделі ШІ розгортаються всередині пристроїв, а не підключаються до них через хмару, як у випадку з генеративними моделями ШІ, такими як ChatGPT. Локальне розташування ШІ підвищує швидкість обробки даних, економить енергію і, що дуже важливо для підводних операцій, означає, що AUV працює навіть без WiFi.
«Морські операції не можуть покладатися на безперервне, надійне інтернет-з’єднання – для підводних операцій це ще більш актуально», – сказав Брайан Аллен, генеральний директор і співзасновник Beam, в інтерв’ю TNW. «Робот приймає рішення в режимі реального часу, тому мінімізація затримок також важлива, особливо в критично важливому для безпеки середовищі».
Модель штучного інтелекту, яка діє як мозок для AUV, була навчена на величезному наборі даних, зібраних з попередніх морських проєктів і перевірок, що охоплюють роки. Алгоритм «навчився» виявляти такі проблеми, як ерозія або інші проблеми, подібні до того, як це може зробити людина. Компанія Beam стверджує, що її моделі ШІ будуть постійно вдосконалюватися та адаптуватися, оскільки вона продовжує навчати їх на нових даних.
Нещодавно компанія Beam випробувала підводний дрон на Seagreen, найглибшій у світі офшорній вітровій електростанції з фіксованим дном, розташованій біля узбережжя Шотландії. За один день AUV успішно обстежив весь фундамент вітрової турбіни, закріпленої на морському дні на глибині 58 метрів під поверхнею.
Великобританія має близько 14,7 ГВт встановлених офшорних вітрових потужностей, які виробляють 16% електроенергії в країні. Однак політики ставлять за мету досягти 50 ГВт до 2030 року.
Ці офшорні вітрогенератори, побиті хвилями та корозією, потребуватимуть значного технічного обслуговування. За словами Біма, використання безпілотних літальних апаратів, керованих штучним інтелектом, може скоротити час перевірки вдвічі. І замість того, щоб люди наглядали за кожним підводним апаратом, автономія звільняє людей для виконання складніших завдань.
Компанія Beam буде впроваджувати нову автономну технологію на своєму флоті дослідницьких суден, дистанційно керованих апаратів (ROV) і AUV протягом 2025 і 2026 років.