Росіяни не змогли вберегти ганебний секрет малопомітності власного дрону – Forbes
Росіяни не змогли вберегти ганебний секрет малопомітності власного дрону – Forbes

Росіяни не змогли вберегти ганебний секрет малопомітності власного дрону – Forbes

Збиття власного абсолютно нового безпілотника, коли той вийшов з-під контролю над Україною, може стати одним з найбільших провалів, які коли-небудь пережили російські ВПС. Але може бути ще гірше, йдеться в матеріалі Forbes.

️С-70 “Охотник” був прототипом бойового стелс-безпілотника, “вірного веденого”, призначеного для роботи в парі з новим винищувачем Су-57. Після того як С-70 був збитий Су-57, який супроводжував його, росіяни випустили по місцю падіння ракету «Іскандер», щоб знищити уламки С-70.

Фото показують, що задовго до ракетного удару українці вже забрали ключові компоненти для аналізу. Цей аналіз, ймовірно, буде дуже незручним для росіян — але, можливо, не через ті причини, які ви могли б очікувати.

Технологія зниження помітності літака для радарів технічно відома як «зменшення сигнатури» і відома як «стелс». Хоча загальний підхід був відомий ще з часів Другої світової війни, ідея створення літака, який був би практично невидимий для радарів, була революційною та суворо засекреченою.

Прототипи малопомітного літака F-117 Nighthawk з’явилися у 70-х роках минулого століття, але тільки в 1980 році міністр оборони США Гарольд Браун офіційно оголосив про існування нової «стелс-технології». Ніхто не знав, як виглядає новий стелс-літак, і протягом багатьох років ходили чутки про появу таємничого «стелс-винищувача F-19». Було випущено кілька моделей, які нібито засновані на інсайдерській інформації. Жодна з них не була схожа на F-117, що наводить на думку про активну кампанію з дезінформації.

У липні 1986 року F-117, пілотований майором Россом Малхаре з 4450 тактичної групи, врізався в схил пагорба неподалік Національного парку «Секвойя». Пілот загинув миттєво. ЗМІ виявили велику цікавість до загадкового літака, який, ймовірно, був секретним прототипом. ️F-117 був повністю знищений, і було розпочато масштабну операцію з очищення місцевості. Територія тисячу футів навколо місця аварії була оточена, і всі сліди уламків були видалені. Навіть ґрунт просіяли у пошуках втрачених фрагментів.

Після того як всі сліди прибрали, ВПС привезли F-101 Voodoo, що розбився та зберігався на складі 20 років, розбили його на частини і розкидали фрагменти навколо місця аварії. ЗМІ отримали доступ та дозвіл сфотографувати фальшиві уламки. Публічно F-117 був визнаний тільки в 1988 році, а його зовнішній вигляд був розкритий тільки в 1990 році.

️Малопомітність досягається в основному за рахунок ретельного формування планера, уникнення прямих ліній та гострих кутів, які відображають радар. Однак забезпечення того, щоб поверхня мінімізувала відображення радара, також має вирішальне значення.

Спочатку росія приділяла мало уваги стелс-технологіям, але в останні роки Москва заявила про досягнення в цій галузі, а новий Су-57 описується як “винищувач-невидимка” зі значно меншою сигнатурою радіолокації, ніж попередні покоління.

За словами російських офіційних осіб, безпілотник С-70 «виготовлений з використанням спеціальних матеріалів та покриттів, які роблять його практично невидимим для радарів». Після того як С-70 був збитий, росіяни завдали по місцю падіння удару балістичною ракетою «Іскандер». Ці ракети дефіцитні та дорогі, і відволікання однієї з них від кампанії проти міст України вказує, що це була пріоритетна ціль.

Є кілька причин, з яких росіяни хотіли б перешкодити Заходу побачити уламки безпілотника. Найменш ймовірно, що НАТО отримає технологію, яку зможе переробити та використовувати у своїх власних літаках. Ніхто всерйоз не вважає, що росія лідирує в цій галузі, і навіть оптимістичні заяви про Су-57 вказують, що він набагато менш непомітний, ніж західні літаки.

Найбільш істотним є ризик того, що західні інженери можуть дізнатися, для відображення хвиль якої довжини і під якими кутами розроблений С-70, і на яких хвилях він все ще буде помітний. Ця інформація може деякою мірою звести нанівець можливості С-70 щодо забезпечення скритності. Враховуючи, що це відносно великий, повільний і дорогий безпілотник, якщо його скритність буде порушено, він стане набагато менш корисним.

Ще серйознішим є той факт, що С-70 був розроблений одночасно із Су-57, російським бойовим літаком нового покоління, і, швидше за все, у ньому використовуються ті самі матеріали та технології. Якщо Захід зможе побачити, як працює «стелс» С-70, він зможе отримати досить гарну виставу, як перемогти і Су-57.

Але є і більш ймовірне пояснення того, що насправді намагаються приховати росіяни. Це те, що “король голий”, і що їхньої стелс-технології не існує. Ми вже бачили деякі ознаки того, що російська малопомітність не на висоті. 2023 року українські інженери змогли проаналізувати залишки російської крилатої ракети дальньої дії Х-101, яка нібито має антирадарне покриття. За даними українського сайту Defense Express, це не так. “Результати досліджень показують, що, незважаючи на заяви росії, Х-101 не вкрита спеціальною фарбою, яка зменшує відображення випромінювання… Всі російські розповіді про покриття корпусу Х-101 радіопоглинаючим покриттям виявилися не більш ніж пропагандою”, – пише Defense News.

Так само, коли російські нещодавно опублікували зображення нового Су-57, західні аналітики прийшли в жах від його грубої обробки. Стелс-літаки повинні мати ідеально гладку поверхню, оскільки навіть незначні виступи можуть суттєво вплинути на радіолокаційну помітність.

️Бомбардувальник B-2 відомий своїми жорсткими вимогами до стелс-літаків – необхідно наклеювати на певні поверхні радіопоглинаючу стрічку з допусками в тисячні частки дюйма. У Су-57 по всьому крилу та фюзеляжу є оголені головки гвинтів та заклепок, що говорить про низькі стелс-якості.

Враховуючи російську культуру, цілком можливо, що навіть старші командири не знають про ці недоліки своїх стелс-технологій. Ніхто й ніколи не хоче повідомляти поганих новин, а російські оборонні підрядники знають, як відкупитися від чиновників, які займаються закупівлями, аж до самого верху.

Можливо, російське керівництво ось-ось дізнається, що їх дорогий і розрекламований “безпілотник-невидимка” насправді зовсім не стелс. І дізнаються вони про це, прочитавши в ЗМІ.

Источник материала
loader
loader