Моніторинг телемарафону змінює формат
Моніторинг телемарафону змінює формат

Моніторинг телемарафону змінює формат

Як ми аналізуємо спільний ефір телеканалів «1+1», «Інтер», «Ми — Україна», ICTV з СТБ, «Рада», а також ефір Першого каналу Суспільного.

Телемарафон «Єдині новини» стартував 24 лютого 2022 року. «Детектор медіа» почав моніторити телемарафон 21 березня того ж року за такою методологією. У січні цього року «Детектор медіа» уточнив і доповнив цю методологію, відповідно до зауважень і побажань від редакцій учасників телемарафону.

З березня 2022 до вересня 2024 року у фокусі уваги моніторингу були фіксація і аналіз ефірних сіток різних каналів, основний контент, який продукували редакції (сюжети, прямі ввімкнення, гостьові студії), порушення стандартів інформаційної журналістики учасниками телемарафону, прояви політичного піару, представлення в ефірі різних парламентських фракцій і депутатських груп, російські наративи і токсичні медійні персонажі в ефірі марафону, замовчані телемарафоном події і теми. 

Оновлення формату моніторингу було вже давно на часі. Чому? Та тому, що зрештою моніторинг звівся лише до фіксації чотирьох очевидних тенденцій:

  • перша  — телемарафон поступово, але невпинно перетворювався і остаточно перетворився просто на рупор влади, тобто перестав бути масмедіа, став «бойовим листком» влади. Остаточним доказом існування цензури (або ж самоцензури за «побажаннями» влади, що насправді одне і те ж) у телемарафоні став зафіксований моніторингом факт: після виходу Суспільного мовника в марафоні геть зникли представники парламентської фракції «Європейська солідарність» (це найголовніші й системні критики і опоненти влади), а представництво фракції «Голос» (які також, але вибірково критикують владу і опонують їй) зменшилося до зникомого мінімуму (це підсумок трьох місяців ефіру, отже ніяка не випадковість);
  • друга тенденція — чим більше редакції учасників телемарафону переймаються некритичним просуванням меседжів влади, тим більше вони втрачають свій професіоналізм і остаточно забувають про суспільну місію журналістики;
  • третя тенденція — відтак, у телемарафоні дедалі більшає грубих порушень професійних стандартів, їхня кількість вже давно зашкалює, їхня «якість» межує з профнепридатністю, але це нікого в редакціях «марафонців» жодним чином не бентежить. Непрофесіоналізм стає нормою;
  • відтак і четверта тенденція — «марафонці» не зважають ні на зовнішню критику своєї роботи (зокрема й від «Детектора медіа»), ні на запит українців на повноту інформаційної картини кожного дня, який легко було би відстежувати навіть у телеграмах і в соцмережах. Натомість телеграм-канали і трошки ще й соцмережі остаточно стають головним «джерелом інформації» телемарафону, який повсякчас позиціонує себе як «достовірний», «точний», «актуальний» етцетера.

Власне кажучи, ці всі тенденції моніторингом за два з половиною роки були багаторазово зафіксовані, зміни у моніторингу відбуваються лише на гірше, тож відстежувати ці тенденції далі – виглядає марною справою. Тому у редакції «Детектора медіа» і виникла ідея докорінно змінити формат моніторингу.

Тепер його основу становитиме аналіз висвітлення головних суспільно важливих тем у марафоні і для порівняння — на Першому каналі Суспільного.

Що буде основним  предметом дослідження моніторингу

Відстежуватиметься висвітлення учасниками телемарафону головних тем кожного дня/тижня — подієвих, внутрішньополітичних, зовнішньополітичних та інших.

Особливістю нового моніторингу буде те, що в ньому фіксуватимуться лише реальні опрацювання тем редакціями. Що це означає? А ось що: у моніторингу як розробки будь-якої теми оцінюватимуться лише:

  • сюжети,
  • прямі ввімкнення
  • і гостьові обговорення за темою.

Усні повідомлення і умовні чи то «формальні» БЗ враховуватися не будуть. Тому що, якщо вже бути відвертими, усі подані в такий спосіб «новини» насправді беруться редакціями з телеграм-каналів і трошки з соцмереж, а «перекриваються» ці тексти абиякими архівами за принципом «щось за темою». Погодьтеся, це ніяка не журналістська робота, а халтура з величезними питаннями до достовірності інформації.

Оцінка якості висвітлення редакціями кожної топової теми буде складатися з таких позицій:

  1. у які способи редакція висвітлювала тему (які були сюжети, прямі ввімкнення, гості),
  2. хто були спікери в матеріалах (ньюзмейкери, учасники подій, експерти),
  3. з якими гостями обговорювали тему, якими були запитання ведучих до гостей («гострі» чи «тепла ванна»), з фіксацією основних озвучених гостями фактів і аргументів, і з фіксацією не озвучених у марафоні фактів і аргументів,
  4. які стандарти інформаційної журналістики було порушено при висвітленні теми (у сюжетах, прямих ввімкненнях і гостьових студіях),

Представлення парламентських політсил

Представлення народних депутатів різних фракцій/депгруп в ефірі каналів оцінюватиметься так само, як і раніше.

Інші позиції

Прояви політичного піару тепер фіксуватимуться лише в тих випадках, коли вони матимуть форму сюжету або ж гостьової студії (вибірково), БЗ фіксувамуться теж вибірково.

Так само російські наративи теж фіксуватимуться лише вибірково (якщо трапляться на очі).

Токсичні медійні персонажі в ефірі марафону фіксуватимуться постійно.

Суспільний мовник в моніторингу

Ефір Першого каналу Суспільного слугуватиме в моніторингу більше для порівняння, най канал поки що й не є еталоном інформаційного мовлення. Але найперше — саме в ефірі Суспільного мовника, на відміну від телемарафону, таки висвітлюються всі ключові теми днів і тижнів. По-друге, на відміну від телемарафону, в ефірі Першого каналу Суспільного можна почути новини, «незручні» для влади. І по-третє (а це головне), побачити вживу реальних опонентів влади і почути їхні аргументи.

Періодичність виходу звітів моніторингу

Як і раніше, будуть тижневі звіти — розгорнута версія і коротке резюме.

Наостанок

Новий формат моніторингу може вдосконалюватися з часом (бо наперед важко оцінити, наскільки досяжними будуть усі описані завдання). Відповідно, методологія може в майбутньому зазнавати певних (хоча й не кардинальних) змін, про що, звісно, ми будемо інформувати в передмовах до поточних тижневих звітів.

Перший період, який буде оцінюватися моніторингом — другий  тиждень цього місяця (7-13 жовтня).

Команда «Детектора медіа» понад 20 років виконує роль watchdog'a українських медіа. Ми аналізуємо якість контенту і спонукаємо медіагравців дотримуватися професійних та етичних стандартів. Щоб інформація, яку отримуєте ви, була правдивою та повною.

До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.

Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
Долучитись
Источник материала
loader
loader