Наскільки корисні розвивальні іграшки
Проте ефективність структурованої гри значно зростає за активної участі дорослого. У випадку неструктурованої гри, коли дорослі не залучені, кубики для читання можуть легко перетворитися на звичайні елементи для будівництва, пише 24 Канал з посиланням на CQEL.
Таким чином, ключовим моментом розвивальної гри є активне залучення дорослого, який управляє процесом, підтримує інтерес дитини та спрямовує гру. Незалежно від того, наскільки інтелектуальною є іграшка та скільки функцій вона має, її користь буде залежати від того, наскільки дорослий залучений до ігрового процесу.
Розвивальні іграшки для різного віку
Щоб іграшка справді була "розвивальною", вона має відповідати віковим особливостям і завданням дитини. Психологи, які вивчають розвиток дітей, ділять дитинство на різні етапи, визначаючи відповідні для кожного віку потреби та завдання. Ігри адаптуються залежно від нових вимог і змінюються разом із дитиною. Психолог Жан Піаже виділив чотири стадії розвитку дитячого інтелекту
Стадія сенсомоторного розвитку (0 – 2 роки)
Особливості: У цьому віці діти пізнають світ через сенсорне сприйняття і рухову активність. Вони досліджують навколишню реальність за допомогою своїх почуттів і рухів, усвідомлюючи, як їхні дії впливають на світ навколо.
Приклади іграшок: Іграшки з різноманітними текстурами (пісок, рис, боби), музичні інструменти та звукові іграшки, текстурні килимки для повзання.
Доопераційна стадія (2 – 7 років)
Особливості: На цій стадії діти починають використовувати символи та розвивати внутрішні плани, але їм ще складно сприймати світ з погляду інших. Вони не завжди розуміють закони збереження кількості предметів і речовин.
Приклади іграшок: Ляльки та фігурки, одяг для рольових ігор, зменшені моделі навколишнього світу (лялькові будиночки, машинки), конструктори, предмети для малювання і настільні ігри.
Стадія конкретних операцій (7 – 11 років)
Особливості: Діти починають успішно маніпулювати символами та використовувати їх у логічних діях. Вони розуміють закон збереження і можуть групувати предмети, хоча узагальнення поки що даються важко. У цьому віці дітям цікаво розуміти, як влаштований світ.
Приклади іграшок: Набори LEGO, шашки й шахи, набори для юних фізиків і хіміків, математичні ігри, моделі для складання (літаки, машинки).
Стадія формальних операцій (12+ років)
Особливості: Підлітки можуть працювати як з конкретними, так і з абстрактними поняттями, використовуючи логічне мислення.
Приклади іграшок: Стратегічні та логічні ігри, включаючи судоку і шахи, кубик Рубіка та інші головоломки, а також книги, присвячені влаштуванню світу.