Водіння у сутінках: правила безпеки від офтальмологині
Водіння у сутінках: правила безпеки від офтальмологині

Водіння у сутінках: правила безпеки від офтальмологині

До стандартних причин ризиків керування авто у темну добу, як-от засліплення від фар зустрічних машин та відблиски від калюж й мокрого асфальту, наші реалії додали ще одну – аварійне та планове вимкнення електрики, про це24 Каналу розповіла лікарка-офтальмологиня центру "Ексімер" Анна Рафальська.

Через брак чи відсутність освітлення доріг кількість ДТП значно зросла. За таких умов водієві доводиться сильно напружувати зір і бути у постійній концентрації, щоб вчасно реагувати на всі зміни на дорозі та появу пішоходів, які за недостатньої оглядовості виринають просто з темряви.

Аби полегшити водіння та забезпечити комфорт очам, лікар-офтальмолог дає 5 дієвих порад.

Враховуйте особливості роботи мозку в сутінках.

Ви ж знаєте, що насправді ми бачимо не очима, а мозком? Рогівка та кришталик – оптичні системи – заломлюють світловий промінь, який подається на центральну частину сітківки – нейросенсорну тканину. А вона вже передає зображення у мозок.

Тож чим менше потрапляє світла в око, тим гірше ми бачимо й тим більше зусиль треба, аби ідентифікувати предмети на дорозі. Крім того, сутінки впливають на периферичний зір, що неабияк важливий для контролю руху, визначення швидкості та дистанції щодо сусідніх машин й об’єктів, розташованих на узбіччі. А також для адаптації ока при переході з темряви в освітлені зони й навпаки.

Рафальська Анна

"Обов’язково зважайте на те, що через брак світла ваші реакції уповільнюються. Отже, знизьте швидкість керування авто, для комфорту очей вмикайте дальнє світло (звісно, якщо попереду немає машин), а за умов недостатньої видимості – протитуманні фари."

Дотримуйтеся правила, як уникнути засліплення від фар

Згадаймо механіку роботи зорової системи. Коли світла багато, зіниця в оці звужується, а коли мало – навпаки, розширюється, щоб захопити якомога більше променів. Якщо на розширену зіницю різко потрапляє потік сильного світла, мозок не встигає обробляти сигнал – і деякий час ви нічого не бачите або перед очима з'являються кола чи темні плями.

Щоб цього не сталося, в жодному разі не дивіться на фари зустрічної машини – зосередьте погляд перед собою (на першу зону), а бічним зором спостерігайте розмітку праворуч. Якщо ж засліплюють фари задніх машин, переведіть дзеркало огляду у верхню позицію. До речі, у сучасних моделях автівок передбачена корисна функція – автозатемнення дзеркала.

Користуйтеся окулярами для водіння.

Їхні жовті лінзи із дзеркальним напиленням мають антибліковий ефект, тому допомагають зменшити відблиски, спалахи світла та ореоли від ліхтарів та фар, що заважають адекватно оцінювати ситуацію на дорозі.

Рафальська Анна

"Плюс таких окулярів – вони посилюють контрастність і роблять контури об’єктів чіткішими, тож за поганої погоди (у дощ, сніг, туман) та в сутінках стануть незамінним засобом, що покращить видимість на дорозі."

Зволожуйте очі

Система вентиляції, кондиціонування та обігріву сильно впливає на стан слізної плівки, що вкриває поверхню ока й убезпечує його від пересихання. Щоб очі не свербіли, не подразнювалися й не відчували дискомфорту, їх захищає плівка, яка складається з 3 шарів – ліпідного (жирового), муцинового й водного.

Проте коли ми концентруємо всю увагу на дорозі, то забуваємо кліпати очима, щоб сльоза природним чином омивала їх. До того ж перенапруження внутрішньоочних м’язів, які відповідають за фокус, та зорова втома через сутінки є ще одним чинником появи сухості. Тоді можуть з’явитися різі, біль, почервоніння і навіть почати боліти голова.

Рафальська Анна

"Як запобігти цьому? Завжди майте із собою зволожувальні краплі: закапайте їх перед поїздкою, а якщо ви за кермом тривалий час, то зупиніться, щоб повторити процедуру. Заодно подихаєте свіжим повітрям і покліпаєте очима. "

Допоможе підібрати краплі офтальмолог, адже вони бувають різні: одні відновлюють водний шар слізної плівки, другі – муциново-ліпідний, треті діють на всі шари.

Скоригуйте зір

Якщо маєте вади оптичної системи – короткозорість, далекозорість, астигматизм – компенсуйте їх окулярами, лінзами або лазерною корекцією зору. У сутінках якість зображення та контрастність об’єктів значно знижується, тож проявляється астенопія (втома очей) та сухість.

Підберіть для водіння відповідні окуляри – з тонкою оправою, щоб не обмежувати периферичний зір, дужкою, яка кріпиться до верхньої частини, а не до середньої, та асферичними лінзами для чіткості зображення. У цьому випадку, звісно, зручніші лінзи, які не дають відблисків, не запотівають і забезпечують водієві природну оглядовість. Єдине, вони вимагають використання зволожувальних крапель.

Та найкращою альтернативою є лазерна корекція зору або заміна кришталика. До речі, ті, хто страждає на катаракту, в сутінках відчуватимуть особливі труднощі, адже змутнілий кришталик погано ловить світло й фокусується. Тож не зволікайте з операцією, тим паче що в Україні є сучасне обладнання й досвідчені офтальмохірурги, які гарантуватимуть гарний результат.

І наостанок. Завжди краще зайвий раз зупинитися й перепочити. Так ви не лише дасте відпочинок очам, а й порозминаєтеся, адже порушене кровопостачання впливає на якість зору. Потягніться, зробіть кілька вправ для рук, ніг, покрутіть головою, помасажуйте плечі, ділянку навколо очей – так сітківка та зоровий нерв отримають необхідне живлення. Подихайте свіжим повітрям, попийте води. Якихось 15 хвилин допоможуть збадьоритися й убезпечать від неприємних ситуацій на дорозі.

Источник материала
loader
loader