Медіаграмотність — це свобода: В Україні запустили комунікаційну кампанію з протидії дезінформації
Медіаграмотність — це свобода: В Україні запустили комунікаційну кампанію з протидії дезінформації

Медіаграмотність — це свобода: В Україні запустили комунікаційну кампанію з протидії дезінформації

ГО «Детектор медіа» і Spinus Agency у співпраці з ЮНЕСКО почали кампанію «Медіаграмотність ― це свобода», яка має на меті підвищити рівень медійної та інформаційної грамотності серед українців і акцентувати увагу на важливості критичного мислення та навичках протидії дезінформації у воєнний час.

Кампанія приурочена до Дня гідності та свободи, який відзначається 21 листопада. Ця дата є знаменною для українців і покликана утвердити прагнення українських громадян до демократії, свободи та справедливості. Люди свободи і є медіа- та інфограмотними. Тож проєкт має на меті посилити в українців стійку звичку аналізувати й перевіряти інформацію. 

1
4
Медіаграмотність — це свобода: В Україні запустили комунікаційну кампанію з протидії дезінформації - Фото 1
Медіаграмотність — це свобода: В Україні запустили комунікаційну кампанію з протидії дезінформації - Фото 2
Медіаграмотність — це свобода: В Україні запустили комунікаційну кампанію з протидії дезінформації - Фото 3
Медіаграмотність — це свобода: В Україні запустили комунікаційну кампанію з протидії дезінформації - Фото 4
Медіаграмотність — це свобода: В Україні запустили комунікаційну кампанію з протидії дезінформації - Фото 5
Медіаграмотність — це свобода: В Україні запустили комунікаційну кампанію з протидії дезінформації - Фото 6
Медіаграмотність — це свобода: В Україні запустили комунікаційну кампанію з протидії дезінформації - Фото 7
Медіаграмотність — це свобода: В Україні запустили комунікаційну кампанію з протидії дезінформації - Фото 8

Кількісне дослідження ГО «Детектор медіа» «Індекс медіаграмотності українців», що визначає рівень усвідомленого сприйняття й критичного ставлення українців до інформації, а також їхню здатність користуватися медіа, оприлюднене на початку 2024 року, показало: протягом другого року великої війни кількість українців із високим рівнем медіа- та інфограмотності зменшилася. 

«Рівень медіа- та інформаційної грамотності залежить від віку, рівня освіти, добробуту, місця проживання. Цілком передбачуваним є її високий рівень у молоді 18–25 років (за рахунок цифрової компетентності) і низький серед старшої вікової групи 56–65. Що нижчий освітній статус, то нижчим є й рівень медіа- та інфограмотності. Суттєві відмінності спостерігаються між людьми з різним матеріальним статусом. Що вищий рівень добробуту, то вищий показник має індекс. Утім дезінформація стає хитрішою й тоншою, тому повірити в оманливі новини може кожен», ― зазначає Наталія Лигачова, голова ГО «Детектор медіа». Тим часом майже не змінився показник розуміння суспільством ролі медіа (якщо порівнювати з першим роком великої війни). Більшість аудиторії (70%) вважає, що головна місія медіа ― інформувати громадян про суспільно значущі події. Зросла цінність і самих медіа, які не просто інформують, а стали частиною боротьби за свободу.

Ініціатори кампанії хочуть привернути увагу до правил медіаграмотності, які допоможуть розпізнавати маніпуляції, захищатися від оманливих новин, дезінформації та дипфейків, а також обирати надійні джерела інформації.

Медіаграмотність — це свобода: В Україні запустили комунікаційну кампанію з протидії дезінформації - Фото 9

Протягом місяця соціальні ролики кампанії будуть поширюватись на медіафасадах ТЦ Києва, у потягах Укрзалізниці та на національних телеканалах. А зірки телебачення й кіно, блогери, стендапери, журналісти, які підтримують кампанію, пояснюватимуть аудиторії навички медіаграмотності. Наприклад, як переконатися, що джерела надійні, як розрізняти факти й думки, а також нагадуватимуть про конфіденційність та безпеку тощо.

В одному із соціальних роликів інфогігієна подається як повсякденне правило безпеки й піклування про себе ― так само як переходити дорогу на зелене світло, надівати шапку, коли холодно, чи мити руки перед їжею. Відтак читати новини з перевірених джерел має стати новою корисною звичкою.

Інший ролик розкриває ідею медіаграмотності через аналогію «ти є тим, що споживаєш», тому їж корисне, читай перевірене. Зрештою, критичне мислення ― це турбота про якість їжі для мозку. 

«У рамках кампанії для нас важливо нагадати українцям принаймні відписатися від анонімних каналів, за якими не стоять відомі новинні бренди або державні установи. Будь-що анонімне створено для того, щоб маніпулювати свідомістю, тож немає жодної причини читати це. Слід завжди перевіряти, що про той чи інший факт написали солідні медіа, наприклад, Суспільне мовлення. Якщо в серйозних медіа такого немає, то напевне це дезінформація. Нічого суперважливого медіа не пропустять. У нашої команди ще багато роботи щодо медіа- та інформаційної грамотності», зазначив програмний директор ГО «Детектор медіа» Вадим Міський.

Невдовзі ГО «Детектор медіа» планує нове дослідження індексу медіаграмотності українців. Тож ініціатори сподіваються, що кампанія сприятиме розвитку вміння свідомо сприймати й критично тлумачити інформацію, а також користуватися розмаїттям медіа. Люди, які цінують свободу, мають бути медійно та інформаційно грамотними, щоб захищатися від маніпуляцій. Користувачів також закликають долучатися до комунікації, поширюючи соціальні ролики кампанії #медіаграмотністьцесвобода в соцмережах.

«Розвінчувати фейки у вайбер-чаті це сприяти перемозі. Розповідати сусідам у під’їзді, де читати перевірені новини, ― це сприяти перемозі. Читати достовірні новини ― теж маленький внесок у перемогу. Це можуть робити не лише мої колеги, які працюють з інформацією, а й кожен українець. Критичне мислення — це ключ до свободи», пояснює Тетяна Кириленко, співзасновниця й директорка Spinus Agency. 

ЮНЕСКО підтримує медійну та інформаційну грамотність в Україні, щоб допомогти громадянам розвинути навички критичного мислення, необхідні для орієнтування в інфопросторі, який дедалі більше наповнюється дезінформацією, особливо в цифровому середовищі. «Для нас ця робота є надзвичайно важливою під час війни, коли українці активно користуються соцмережами для отримання інформації та стикаються з необхідністю відрізняти правдиву інформацію від хибної, зокрема створеної за допомогою ШІ», ― підкреслила К'яра Децці Бардескі, голова Бюро ЮНЕСКО в Україні.

Проєкт «Підсилення медіа та інформаційної грамотності в Україні» розроблено та реалізовано ГО «Детектор медіа» і Spinus Agency у співпраці з ЮНЕСКО та за підтримки Японії. Проєкт є частиною ширших зусиль ЮНЕСКО щодо підтримки безпеки журналістів і свободи слова в Україні.

Команда «Детектора медіа» понад 20 років виконує роль watchdog'a українських медіа. Ми аналізуємо якість контенту і спонукаємо медіагравців дотримуватися професійних та етичних стандартів. Щоб інформація, яку отримуєте ви, була правдивою та повною.

До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.

Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
Долучитись
Источник материала
loader
loader