Сума інвестицій у світовий ринок foodtech-стартапів суттєво впала за останні роки. За даними GlobalFoodLab, у 2023 році ця сфера залучила $15,1 млрд інвестицій. Це на 48% менше, ніж у 2022 році, і на 72% — ніж у 2021 році. Український ринок foodtech-стартапів, за оцінками співзасновника HD-Group і GFS Group Бориса Шестопалова, залучив лише $3 млн інвестицій за останні кілька років. Попри це, в Україні існує чимало інноваційних foodtech-проєктів, які зростають, запроваджують нововведення та виходять на європейські й світові ринки.
AIN.UA дослідив, які тенденції є зараз на цьому ринку та склав перелік українських foodtech-стартапів, які активно розвивалися у 2024 році.
Методологія дослідження
У дослідження потрапили українські foodtech-стартапи, які активно розвивалися у 2024 році — до таких ми додали ті проєкти з виробництва їжі та супутніх продуктів (нутрієнтів чи пакування), які залучили інвестиції, вийшли на закордонний ринок, отримали премію тощо. До українських ми додали ті, які створені українцями та мають R&D в Україні.
Дані про інвестиції, угоди та розвиток стартапів зібрані з відкритих джерел, таких як Crunchbase, PitchBook, Exploding topics, DigitalFoodLab, Eatable adventures, Food4Future, Well found, Seetable, Tracxn, а також з офіційних повідомлень і портфоліо на офіційних сайтах стартапів.
Українських foodtech-стартапів, які активно розвивалися у період весна-літо 2024 року, може бути більше, але у перелік потрапили лише ті, про які публічно відомо.
Методологію розробила Анастасія Товстановська.
Choice
Стартап заснували Олексій Ільяш і Володимир Оляніцький у травні 2020 року, під час пандемії COVID-19. Вони почали створювати безконтактні QR-меню, які стали необхідністю для ресторанів.
Як Choice розвивався у 2024 році
- Навесні 2024 року команда Choice та «Рестопрактик» запустили нове гастромедіа «Майонез». Попередньо було відомо, що у запуск медіа планували вкласти понад $50к (скільки вклали насправді, компанія не розголошує).
- Влітку 2024 року Choice інтегрував Monobank як платіжну систему в сервіс, тобто ресторан може мати єдиний еквайринг для оплат за QR-кодом і замовлень на власній доставці.
- У лютому 2024 року Choice оголосили про закриття нового інвестиційного раунду на $2,5 млн від своїх ранніх інвесторів. З урахуванням нового раунду загальний обсяг залучених у стартап грошей перевищив $4,7 млн. Отримані кошти спрямували на вихід сервісу на чотири нові ринки: Казахстан, Сакартвело (Грузія), Угорщина та Румунія.
Читайте також: Автентичність, технології, solo dining — тренди, про які мають знати ресторатори
Volia Agri-Food Park
У серпні 2023 року на базі Вінницького індустріального парку стартувала перша черга будівництва агрохарчового парку Volia Agri-Food Park Vinnytsia. Вартість цього проєкту оцінюється у 3 млрд грн. Основний фокус парку буде зосереджений на харчовому виробництві та агріфуді (цей сектор обʼєднує харчову промисловість і сільське господарство).
Як Volia Agri-Food Park розвивався у 2024 році
- За перше півріччя 2024 року затвердили концепцію, розробили айдентику парку, розпочали будівництво та обрали генерального проєктувальника парку. За попередніми підрахунками, для запуску парку в експлуатацію треба вкласти понад 200 млн грн.
- Парк отримав державне фінансування в межах політики «Зроблено в Україні» в розмірі 116 млн грн.
Releaf Paper
Українська компанія-виробник паперових виробів з опалого листя, яку створити Олександр Соболенко та Валентин Фречка у 2021 році. Спочатку пакування виробляли в Житомирі, потім у Луцьку. Зараз компанія має офіси в Києві та Парижі, а також клієнтів у 20 європейських країнах.
Як Releaf Paper розвивався у 2024 році
- Восени 2024 року компанія почала співпрацювати з Uber Eats у Франції. Їжу з паризьких ресторанів тепер доставляють у паперових пакетах від українського виробника Releaf Paper.
- У листопаді компанія відкрила в Парижі перше виробництво целюлози з опалого листя.
- У листопаді 2024 року компанія отримала нагороду ALL4PACK Innovation Award 2024 у категорії «Інноваційні матеріали» за продукт Boite de feuilles morte, який перетворює опале листя на екологічно чистий папір.
Фото: Releaf Paper
snEco
Український бренд з Харкова, заснований братами Пилипом і Вадимом Гришинами у 2016 році. Створили перший сертифікований за міжнародними стандартами НАССР, ISO 22000 та екосертифiкатом ISO 14024 q має офіційний статус «ПЕРШИЙ СЕРТИФІКОВАНИЙ ЕКОСНЕК В УКРАЇНІ» та запатентували унікальну технологію низькотемпературної сушки. Попри те що у складі – лише 100% сир, снеки можна зберігати без холодильника. У 2023 році масштабували виробництво та виготовили понад 50 млн сирних кульок.
Як snEco розвивався у 2024 році
- На початку повномасштабного вторгнення у 2022 році та після російських влучань у завод, де було їхнє виробництво, релокували бізнес з Харкова до Мукачева. Стали першою компанією Закарпаття, яка отримала дозвіл на експорт молочних продуктів до ЄС. У 2024 році порівняно з 2021 збільшили потужності виробництва у 5 разів. У коментарі AIN у компанії розповіли: якщо перевести це в сирні кульки, то у 2021 році це було умовно 20 млн сирних кульок, а у 2024 буде 100+ млн.
- У 2024 році почали виробляти власне обладнання для запатентованого процесу дегідратації.
- Навесні 2024 року відвідали виставку Gastro Nord 2024 у Швеції, після чого розпочали переговори щодо перших контрактів зі шведськими партнерами.
- У жовтні 2024 року продукт також виграв премію SIAL INNOVATIONS 2024 у Парижі.
Green Go
Компанія є виробником рослинної риби, котлет і стейків. Підприємство здатне виготовляти до 500 кг альтернативного м'яса та риби, а також 10 000 кг тофу на місяць.
Як Green Go розвивався у 2024 році
- Влітку 2024 року компанія ввійшла до списку 100 найкращих стартапів світу, які змінюють майбутнє харчової промисловості за версією ProVeg Incubator — це єдина українська компанія, що увійшла до переліку.
Melt Water Club
Стартап, який займається очищенням питної води методом заморозки, створив Андрій Осадчий у 2022 році. Команда стартапу створює портативні та стаціонарні прилади для очищення води місткістю від 18 до 150 літрів на добу.
Загалом у розробку інвестовано близько $250 000 власних коштів. Також команда залучала гранти від USAID, Global Innovation through Science and Technology, перемогла в Social Impact Award 2022, була частиною делегації в Лас-Вегасі (CES2023) і Гамбурзі (OMR Festival 2023).
Як Melt Water Club розвивався у 2024 році
- Навесні 2024 року стартап переміг у конкурсі від USF і WNISEF та отримав $50k інвестицій.
- Тоді ж отримав два гранти: $50k від Western NIS Enterprise Fund і $42,8k від ЄБРР.
- Ведуться перемовини про те, щоб українські стартапи могли отримати переваги інвестиційної програми Startup Qatar, яку адмініструє
- Катарський банк розвитку (QDB). Melt Water Club став одним із десяти українських стартапів, який відібрали для участі у цьому вебсаміті.
- У листопаді 2024 року стартап потрапив до п’ятірки фіналістів проєкту Startup Hub від L’Oréal.
Allset
Український стартап, який у 2015 році заснували Стас Матвієнко та Анна Поліщук, розробив платформу для оформлення замовлень із ресторанів із фокусом на доставку pick up.
Як Allset розвивався у 2024 році
- У червні 2024 року стартап придбала американська компанія Soundhound — сума угоди складає близько $35–40 млн. Soundhound хоче розширити свою voice commerce ecosystem за допомогою доступу до 7000 ресторанів-партнерів Allset.
Читайте також: «Соцмережу» від Glovo уже тестують в Україні і планують запустити до кінця 2024 року
Enzym
Біотехнологічна компанія Enzym Group виготовляє дріжджі, натуральні кормові добавки для тварин і розробляє інноваційні продукти для здорового харчування людини. Це родинний бізнес, який заснували Олена і Роман Вовки у 2000 році.
Попри те що ринок під час війни впав на 12–15%, у 2023 році компанія покращила результати на 15% порівняно з 2022-м: виторг Enzym Group становить орієнтовно €47 млн.
Enzym належить Kormotech — найбільшому виробнику корму для тварин в Україні, який входить до списку 50 світових компаній з петфуду.
Як Enzym та Kormotech розвивалися у 2024 році
- У 2024 році компанія Kormotech стала першою petfood-компанією в Україні, яка почала експортувати корми для котів і собак до Єгипту. Також влітку 2024 року компанія вийшла на ринки Південної Кореї, а восени — на ринок Малайзії.
Це не єдиний український виробник корму для тварин, який вийшов на закордонні ринки. Наприклад, український виробник зоотоварів Suziria Brands експортує товари до семи країн ЄС, а наприкінці 2023 року почав експорт кормів для котів і собак під брендом Savory ще на два ринки — до Нідерландів і Польщі.
- Європейський банк реконструкції та розвитку (ЄБРР) надав Kormortech Group кредит в €40 млн на будівництво другого заводу з виробництва кормів для домашніх тварин у Литві. Наразі Кормотех має завод у Львівській області.
- У листопаді на виставці EuroTier у Німеччині представили інноваційні продукти: активні дріжджі KluActive, які показали свою ефективність у збереженні та підвищенні продуктивності для всіх видів тварин і кормову добавку NutriPal, яка є натуральним покращувачем смаку та легкозасвоюваним джерелом білка та вітамінів.
Chick&Go
Український бренд, який виготовляє курячі слайси та відомий під назвою РябChick.
Як Chick&Go розвивався у 2024 році
- 25 березня 2024 року в Лондоні на виставці The International Food & Drink Event (IFE) бренд сушених курячих слайсів став переможцем категорії Найкращий м’ясний/курячий продукт (Best Meat/Poultry Product).
Менше на доставку, більше на альтернативні білки: тенденції на ринку foodtech
Світовий ринок foodtech стартапів у 2023–2024 роках поступово переживає етап змін. У 2023 році стартапи foodtech залучили $15,1 млрд. За даними Dealroom, індустрія їжі у 2023 році втратила 53% інвестицій порівняно з 2022, однак стала 7-ою найбільш інвестованою сферою з $12 млрд. Уже в першій половині 2024 року інвестиції у foodtech досягли $7,9 млрд, що може свідчити про відновлення ринку.
Основні тенденції розподілу інвестицій змінилися: доставка їжі, яка раніше складала до 74% інвестицій у foodtech, зараз отримує лише 21%. Водночас частка інвестицій у стартапи, що займаються видобутком і проміжним виробництвом, зросла на понад 50%, особливо для стартапів AgTech і Food Science.
Інвестиції на етапі Seed скоротилися в першій половині 2024 року. Хоча інвестиції на ранній стадії (seed та Серія A) залишалися порівняно високими протягом 2022 і 2023 років, тепер вони відчутно просіли. На початку 2024 року найчастіше інвестували в стартапи на пізніх стадіях розробки.
Що стосується європейського ринку foodtech-стартапів, то у 2023 році він залучив €4,3 млрд, що на 35% менше, ніж у 2022 році, і на 56% — ніж у 2021, коли інвестиції досягли піка.
Втім, зараз на цей регіон припадає 32% світових інвестицій у foodtech, порівняно з 14% у 2020 році.
У 2024 році виділяють кілька ключових напрямків зростання foodtech-сектору:
- Зростання інвестицій у стійкі рішення: стартапи, що займаються агротехнологіями та продовольчими інноваціями продовжать залучати інвестиції. Очікується, що розвиток альтернативних білків, технологій ферментації і вертикального фермерства залишатиметься одним із найважливіших трендів.
- Автоматизація у сфері виробництва та постачання продуктів харчування: це включає використання роботів, штучного інтелекту та технологій інтернету для підвищення ефективності та зменшення витрат.
- Роль технологій у харчуванні: тенденція до використання харчування як частини лікувальних програм (food as medicine) ставатиме все більш поширеною. Системи доставки продуктів, що враховують особливі потреби здоров'я клієнтів, будуть активно розвиватися.
- Популярними для інвестицій уже стали компанії, що працюють з альтернативними білками, технологіями ферментації та вертикальним фермерством. Значну роль також відіграють стартапи, які спрямовані на розв'язання кліматичних проблем — з 2022 року інвестиції у цей сектор зросли на 20%, попри загальне зниження венчурних капіталовкладень у світі. Наприклад, європейські компанії, що займаються альтернативними білками, залучили €579 млн, що на 24% більше, ніж у попередньому році.
- В Україні також все більш популярними стають стартапи, які займаються альтернативними білками – Green Go та Wanted Vegan. Ці стартапи зосереджені на виготовленні рослинних аналогів м'яса та риби.
- Прогнозують, що ще одним трендом у 2025 році стануть стартапи, направлені на зменшення споживання цукру та перевірки безпеки харчових продуктів: розвиток функціональних інгредієнтів, шоколаду без какао та платформ боротьби з харчовою непереносимістю.
Що стосується розвитку українського ринку foodtech-стартапів, то глобальної аналітики тут не було. Попри те що Україна залучає чимало коштів на розвиток стартапів, сфера foodtech не займає передових позицій.
Вона додає, що як і по всьому світу, в Україні зберігається тенденція на виробництво рослинного м’яса та використання штучного інтелекту в рішеннях. До того ж через відключення світла зростає популярність напівфабрикатів серед населення.
За підсумками New Food Summit 2024 , український foodtech-ринок має схожі з глобальними виклики: йдеться про інтеграцію штучного інтелекту в сільське господарство та харчове виробництво, фокус на здоровій їжі, зростання попиту на функціональні продукти та розвиток технологій для зменшення вмісту цукру в продуктах.
Авторка: Анастасія Іщенко
Читайте також: На «Промприладі» в Івано-Франківську зʼявилася гастрогалерея OnDe — розпитали власників про відкриття