Технологічні конференції та заходи стали майже життєво важливими платформами для стартапів та інвесторів, надаючи можливість продемонструвати продукти, здобути нові знання, налагодити цінні зв'язки, забезпечити партнерство та залучити фінансування. Кількість і різноманітність технологічних заходів у Європі, особливо в Центральній і Східній, постійно зростає. Але чи справді ці події варті того, щоб інвестувати в них гроші та час стартапів та інвесторів?
AIN поспілкувався з лідерами стартапів і провідними фондами регіону, щоб з'ясувати: технологічні конференції мають більше переваг чи недоліків, а також оцінити їхню загальну ефективність у стимулюванні зростання бізнесу.
Ми запитали:
- Куба Дудек Managing, Managing Partner в SpeedUp Group;
- Марія Тика-Маєвська, Acceleration Lead в Huge Thing;
- Магдалена Стельмах, СЕО Redigo Carbon;
- Марцин Долата, СЕО EasySolar;
- Тихомир Єнкут, юрист Presto Tech Horizons;
- Каміла Заградницька, Founder & CEO Lakmoos.
Що дають технологічні конференції
Технологічні конференції перетворилися на багатогранні заходи, які пропонують набагато більше, ніж просто стенд для демонстрації інновацій. Вони часто слугують хабами для обміну знаннями, нетворкінгу та стратегічної співпраці, що робить їх цінними як для стартапів, інвесторів, так і для лідерів галузі. Конференції створюють динамічне середовище для розвитку бізнесу — від налагодження контактів з потенційними партнерами до отримання інформації про ринкові тенденції. Але що робить ці події такими привабливими? Розгляньмо основні можливості, які вони пропонують, починаючи з нетворкінгу та ділових зв'язків.
Нетворкінг і бізнес-можливості
Окрім очевидної презентації продуктів, конференції — це чудовий майданчик для встановлення нових контактів і налагодження зв'язків. Конференції відвідує багато різних людей, які можуть стати корисними для компанії. Крім того, багато конференцій пропонують можливість призначити індивідуальні зустрічі.
Одна з головних цілей конференцій — це налагодження та розширення ділових контактів. На них ви можете зустріти клієнтів, інвесторів, партнерів, стартапи, в які можна інвестувати або які будуть цікаві користувам.
Марцин Долата, СЕО EasySolar
Конференції — це місце, де можна зустріти практично будь-кого: клієнтів, інвесторів або, як у нашому випадку, журналістів. Коли йдеться про інвесторів і клієнтів, то це часто про побудову довгострокових відносин. І одна зустріч може закласти фундамент для чогось значного, а іноді — й одне рукостискання.
Конференції — це чудова можливість познайомитися з новими людьми, а також оновити свій список контактів. З погляду інвестора, це хороша нагода переглянути стартапи, які беруть участь у пітчинг-змаганнях, щоб додати їх до своїх баз даних і стежити за їхнім розвитком.
Куба Дудек, Partner в SpeedUp Group.
Саме так було з нашими інвестиціями в такі компанії, як Hepta Insights з Естонії. З їхньою командою ми познайомилися на конференції в Парижі та згодом вирішили інвестувати в неї. Так само і з польською Zencard: ми інвестували в компанію, яку згодом придбала PKO BP.
Панелі та відкриті дискусії
Хоча нетворкінг і встановлення нових зв'язків часто є основними причинами відвідування заходів, важливо не забувати про цінність панельних дискусій, воркшопів і відкритих дискусій, які пропонуються на цих технологічних заходах.
Конференції зазвичай пропонують широкий вибір панелей на різні теми. Тому важливо визначити, які з них відповідають вашим інтересам і цілям, перш ніж відвідувати їх.
Магдалена Стельмах, CEO Redigo Carbon Redigo Carbon.
Я надаю перевагу відвідуванню панелей за участі людей, з якими планую поспілкуватися під час заходу, адже це часто стає чудовим приводом для початку розмови.
Однак панелі не завжди такі потужні, як очікувалося. Деякі тривають занадто довго, що призводить до втрати фокусу дискусії, а інші занадто короткі, і спікерам не вистачає часу, щоб повністю сформулювати свої ідеї. Навіть якщо тема інтригує, а спікери обіцяють бути цікавими, є ймовірність, що ви не отримаєте свіжих поглядів або думок, які змусили б задуматися.
«Сесії зі спікерами можуть бути дуже корисними, але лише за умови, що презентація сильна та цікава. З іншого боку, я вважаю, панельні дискусії зазвичай мають незначний вплив. Важко надихнути інших своєю візією під час панельної дискусії», — сказав Марцин Долата.
Ще один момент, про який слід пам'ятати: панельні дискусії часто дають дуже загальну інформацію, розраховану на широку аудиторію, яка може бути не дуже корисною тим, хто шукає конкретні інсайти. Тому рекомендується зосередитися на прямих зустрічах, а не на відкритих чи панельних дискусіях.
Увага медіа
Не дивно, що технічні конференції часто розглядаються як відносно недорогий спосіб привернути увагу медіа. На таких заходах часто є велика кількість медіапартнерів і журналістів. Їхня єдина місія – зафіксувати найцікавіші моменти.
Одна з переваг конференцій – можливість просувати свою компанію за допомогою такого висвітлення в ЗМІ, тим самим підвищуючи її впізнаваність та охоплюючи ширшу аудиторію. Це може привести до залучення потенційних клієнтів.
Тихомир Єнкут, associate at Presto Tech Horizons.
Якщо ви розвиваєте свої відносини з медіа та приділяєте час пошуку взаємно цікавих ракурсів, партнерство та участь у заходах може привернути їхню увагу.
Участь у конференціях як спікера також допомагає підвищити впізнаваність бренду та привернути увагу аудиторії як експерта галузі.
«Згадую цікаву історію, яка сталася два місяці тому, коли під час конференції в Іспанії ми з нашим технічним директором Mikołaj Jeziorny абсолютно випадково познайомилися з журналісткою з Forbes. Ми презентували наше рішення, намагаючись справити сильне враження. Журналістка поставила нам кілька запитань і обмінялася з нами контактами. Через два тижні вона зателефонувала та висловила зацікавленість в інтерв'ю. Так в грудневому номері Forbes Polska з'явилася велика стаття про EasySolar», — поділився Марцин Долата, СЕО EasySolar.
Важливо пам’ятати, якщо ваш стартап або фонд має щось цікаве, щоб додати до дискусії, вас, швидше за все, помітять або відзначать. Але якщо вас ігнорують (або, постукаємо по дереву, уникають), це може стати сигналом для вдосконалення вашого продукту, презентації, бізнес-стратегії чи роботи комунікаційного відділу.
У чому недоліки технологічних конференцій
Багато хто стверджує, що конференції не потрібні, називаючи їх занадто дорогими, неефективними або занадто тривалими, щоб виправдати інвестиції. Хоча конференції мають незаперечні переваги, у них є також і недоліки, на які звернули увагу наші спікери. Одною з постійних проблем, яку вони відзначили, є погана організація, яка може суттєво підірвати цінність таких заходів.
Погана організація
Організація конференцій не завжди досконала. Такі заходи можуть перетворитися на розчарування, що змусить учасників замислитися: а чи добре вони витратили свій час і ресурси, починаючи з логістичних проблем і закінчуючи неякісною програмою. Наші спікери виділили такі ключові організаційні проблеми.
- Погано організований і жорсткий графік. Кожен, хто відвідував конференції, знає, як важко встигнути на них вчасно. Завжди є одна панель, яка трохи затримується, і весь захід може перетворитися на безлад. І якщо організатор не встигає за темпом і не проявляє гнучкість — це глухий кут.
- Ба більше, конференції без можливостей для нетворкінгу чи афтепаті часто не мають цінності, оскільки саме ці моменти вирішальні для побудови міцних зв'язків.
- Парковка, незручне розташування та відкритий простір — критично важливі для конференцій у великих містах. Без них захід може швидко переповнитися розлюченими людьми з величезними штрафами.
Сумний приклад поганої організації конференції — це коли стенд виявляється просто столом у незручному місці, що призводить до втрати часу та втрачених можливостей.
Каміла Заградницька, Founder & CEO Lakmoos
Я відвідала Start Summit, де обміняла кілька ліцензій нашого продукту на місце для стартап-стенду. Та коли я прийшла, то була здивована: цей стенд насправді був просто столом, і навіть не в головній будівлі! Через три години, проведені за нашим столом без жодного відвідувача, я здалася та почала спілкуватися в головній будівлі. У результаті, я даремно витратила багато зусиль на підготовку абсолютно непотрібного стенду. Це був важкий урок. Але з іншого боку, я значно покращила свою участь у конференціях. Сьогодні я більше не покладаюся на організаторів. Я сама керую своїми зустрічами, я сама створюю можливості для знайомств.
Інформаційне перевантаження
Конференції – це часто масштабні заходи зі щільним розкладом та панелями, що йдуть один за одним, з короткими перервами та безперервним потоком зустрічей. Такий інтенсивний темп може тривати кілька днів, залишаючи мало часу на роздуми.
Ба більше, численні панелі та сесії часто проходять одночасно, змушуючи учасників робити складний вибір, що саме пріоритизувати. Така перевантажена структура нерідко призводить до інформаційного перевантаження, розсіювання уваги та зниження якості взаємодій і отриманих знань.
Марія Тика-Маєвська, акселераційний керівник проєкту Huge Thing
На жаль, є конференції, де сесії тривають занадто довго. Тоді ці дискусії розмиваються. Але є й такі, де в панелях по 5 осіб і часу на обговорення не вистачає. Варто усвідомити, що, навіть якщо тема вам цікава та здається, що підібрано хороших спікерів, ви можете не дізнатися нічого нового в цій галузі або не отримати їжі для роздумів.
Високі витрати
Вартість відвідування конференцій може сильно варіюватися. По-перше, це залежить від вашої мети. Якщо ви відвідуєте конференцію як гість, ваші витрати включатимуть квиток, проживання, транспорт і харчування. Якщо ви запрошені як спікер, витрати обмежуються проїздом і проживанням. Але зазвичай це значно перевищує бюджет.
Ціни на квитки на конференції широко варіюються і залежать від багатьох факторів. Рівень конференції, тип квитка (наприклад, стандартний, VIP, для стартапів або інвесторів) і час покупки. У середньому, ціна на стандартний квиток може варіюватися від €100 до €1500 в Європі. А якщо ви хочете відвідати конференцію зі своєю командою або облаштувати стенд, це можуть бути десятки тисяч євро.
«Ми витрачаємо найбільше на галузеві експозони, де маємо власний стенд. Такі заходи зазвичай коштують близько €10 000 – €20 000, залежно від масштабу події», — пояснив Марцин Долата, СЕО EasySolar.
Що цікаво, за словами наших спікерів, великі міжнародні заходи часто мають вищу рентабельність інвестицій, ніж невеликі та локальні.
Як отримати найкращі результати від відвідування технологічних конференцій
Виберіть правильну конференцію
Не буває поганих конференцій, бувають лише неправильно обрані.
«Є три ключові фактори «S», які слід враховувати: size (розмір), specialization (спеціалізація) та (spot) місце», - поділився своєю стратегією Куба Дудек.
На великих заходах ви можете зустріти більше інвесторів, стартапів чи інших контактів. З іншого боку, на менших заходах легше налагоджувати зв'язки, орієнтуватися і будувати міцніші та триваліші стосунки.
Якщо ви працюєте в конкретній галузі, доцільніше відвідувати конференції з вужчим фокусом, а не універсальні.
«Хоча ми підтримуємо підприємців з регіону Центральної та Східної Європи, я віддаю перевагу заходам у таких містах, як Лондон, Відень, Париж чи Берлін. Ці локації часто приваблюють значну кількість засновників з ЦСЄ, які вже позиціонують свої компанії як глобальні або хоча б пан'європейські, виконуючи роль своєрідного першого фільтра», — додає Куба.
Перш ніж вирішити, чи варто відвідувати ту чи іншу конференцію, потрібно ознайомитися з програмою та спікерами. Зрозуміти, чи буде для вас цінний досвід інвесторів і засновників, які там виступатимуть.
Корисно і важливо мати чітке уявлення про список людей, які відвідають конференцію, її тематику й напрямок.
Зрозумійте, чи буде ця конкретна подія для вас актуальною і чи співвідноситься вона з вашим продуктом і цілями. Спробуйте передбачити, чи зможете ви налагодити корисні зв'язки.
«Ключовим моментом є постановка чітких цілей. Є безліч конференцій, але тільки деякі з них справді стосуються вашого бізнесу та поточної ситуації. Після того, як ви визначилися з цілями, важливо заздалегідь переглянути список учасників і зрозуміти цільову аудиторію заходу. Мені подобається заздалегідь знати, з ким я хочу поспілкуватися, щоб максимально ефективно використати свій час під час заходу», — пояснила Магдалена Стельмах, СЕО Redigo Carbon.
Як підготуватися до технологічної конференції
Перш ніж отримати максимум від конференції, вам слід підготуватися до неї та скласти план. Пропущення цього етапу може призвести до численних проблем, які здатні негативно вплинути на ваш бюджет.
Відсутність підготовки може призвести до непродуктивної витрати часу та грошей. Наприклад, Каміла Заграднікова, яка регулярно відвідує численні технічні конференції, зазвичай планує третину свого розкладу заздалегідь, включаючи зустрічі з людьми, яких вона хоче побачити.
«Цього року на Slush це була суміш зустрічей з поточними партнерами та новими венчурними інвесторами. Одна третина мого часу зарезервована для запланованих несподіванок: менторських зон і побічних заходів. Останню третину розкладу я залишаю відкритою для випадкових знайомств», — каже Каміла Заграднікова.
Тому загальні поради такі:
- Заздалегідь домовляйтеся про зустрічі з людьми, з якими ви хочете зустрітися.
«В ідеалі, я б надіслав коротке повідомлення через LinkedIn, електронну пошту або WhatsApp до початку конференції. Так, навіть якщо нам не вдасться зустрітися особисто під час заходу, це створить можливість для подальших дій після нього. Ми можемо організувати дзвінок або віртуальну каву після конференції. Насправді, це завжди гарна ідея — запланувати наступний дзвінок», — додає Куба Дудек, Managing Partner SpeedUp Group.
- Заповніть профіль учасника, щоб налаштувати нетворкінг і полегшити собі процес спілкування.
- Заздалегідь сплануйте, які панелі або супутні заходи ви хочете відвідати.
Якщо ви стартап, спробуйте взяти участь у конкурсі стартапів або заздалегідь організуйте власний стенд в експозоні.
- Намагайтеся спілкуватися з якомога більшою кількістю людей, у межах розумного та вашого ментального стану.
Майте на увазі, що надмірне спілкування з різними людьми може призвести до виснаження, що зведе до мінімуму ваші результати в довгостроковій перспективі. Хоча багато учасників можуть здаватися цікавими, намагайтеся вести змістовні розмови з людьми, які можуть мати значення для розвитку вашого бізнесу.
Не забувайте розважатися, робити перерви на каву та регулярно бувати на свіжому повітрі. Якщо ви добре проводите час, такі заходи приносять кращі результати.
Чи існують інші місця для зустрічей з інвесторами та стартапами?
Конференції — це не основний спосіб зв'язати стартапи з інвесторами або навпаки. Існує багато інших заходів, окрім конференцій, серед яких:
- зустрічі 1:1
- онлайн-зустрічі
- круглі столи зі спікерами
- peer groups
- side-івенти
- тематичні вечері
- події за запрошеннями
Інвестори кажуть, що лише невеликий відсоток стартапів, у які вони інвестують, приходять безпосередньо з конференцій. Більшість портфельних компаній з'являються завдяки рекомендаціям від інших венчурних інвесторів і друзів або завдяки їхній пошуковій стратегії, орієнтованій на конкретні тези.
«Я б виділив три основні джерела, де ми найчастіше знаходимо інвесторів. По-перше, через рекомендації, по-друге, під час швидких знайомств на заходах і, по-третє, через презентації на конкурсах стартапів. Кожен з цих підходів може згенерувати від кількох до десятка і більше цінних контактів за дуже короткий час», — говорить Марциін Долата, СЕО EasySolar.
Чи варто відвідувати конференції, чи краще поберегти свої ресурси?
Конференції є корисними та цінними, але тільки якщо ви ретельно їх обираєте та старанно готуєтесь до відвідування. Водночас ви повинні чітко розуміти, що саме хочете отримати від конкретного заходу, і планувати свою діяльність відповідно до цього.
Конференції — це спілкування, встановлення нових зв'язків та нетворкінг. Це можливість познайомитися і поспілкуватися з новими людьми. Ви можете встановити корисні зв'язки з інвесторами та засновниками, дізнатися про нові стартапи та рішення, а також отримати нові ідеї. Це також можливість розповісти про свій продукт, знайти клієнтів, залучити фінансування та привернути увагу ЗМІ.
З іншого боку, вартість участі у конференціях може бути досить високою, особливо якщо ви хочете облаштувати власний стенд або кабінку. На жаль, вони не завжди окупаються. Крім того, недостатня підготовка може призвести до втрати часу та ресурсів.
«Справжня цінність полягає в ретельному виборі правильної конференції — тієї, яка тісно пов'язана з поточними цілями та пріоритетами вашого бізнесу», — зазначила Магдалена Стельмах, СЕО Redigo Carbon.
12 листопада 2024 року AIN та KAMA провели конференцію «СТАРТ», де багато засновників стартапів з України взяли участь у численних панельних дискусіях. З цієї конференції AIN ділиться інсайдами українських засновників стартапів про те, як запустити стартап, коли все проти тебе.