Багато ІТ-компаній працюють дистанційно, залучають фрилансерів/працівників і надають послуги замовникам з усього світу. Відповідно, необхідності організовувати офіси в різних країнах часто немає, а тому наявна можливість вести діяльність через будь-яку юрисдикцію, враховуючи побажання та плани власників.
Адвокат і власник Barbashyn Law Firm Сергій Барбашин в авторській колонці для AIN розповідає, чого очікувати від відкриття бізнесу за кордоном, а також, які країни для ІТ можна розглядати у 2025 році.
Тут, для ІТ-бізнесу постає безліч питань:
- витрати на інкорпорацію та супроводження компанії
- чи підходить країна під визначені задачі бізнесу
- як заощадити видатки, включно з податками
- як відкрити рахунок для розрахунків
Одразу зауважимо, що «універсальної» юрисдикції не існує. Обираючи країну для відкриття компанії або структури компаній, необхідно звернути увагу як на особливості кожної країни, так і на потреби вашого бізнесу на сьогодні та й на найближчу перспективу: податкове навантаження та прозора податкова система, захист інтелектуальної власності/IP-режими, працівники та інвестори, банківський рахунок тощо.
Читайте також: Відкрити бізнес за кордоном: як заснувати свою справу за межами України
Розрахунки та податки
Для компаній із невеликими витратами може підійти країна з мінімальними ставками податку на прибуток. Зокрема, Естонія (привабливий 0% податок на прибуток, якщо не виводяться дивіденди), Болгарія (10% з податку на прибуток), Польща (9% податку на виручку від продажів менших за €2 млн).
Захист інтелектуальної власності та IP-режими
Як правило, основний дохід ІТ-бізнес отримує від створення та продажу прав на об’єкти інтелектуальної власності. Для залучення та розвитку ІТ / креативних індустрій, деякі країни надають можливості зниження оподаткування. Наприклад, Кіпр надає IP-box, який дає можливість знизити ставку податку на прибуток до 80% прибутку. Це доволі складний процес, який потребує постійної діяльності з розробки продукту з перебуванням членів команди саме на Кіпрі. Подібні рішення є і в Польщі, Люксембурзі, Ірландії, Португалії та низці інших країн.
Працівники. У різних країнах ЄС діють різні податкові ставки, які можуть починатись з 10–15%, як у Болгарії, Чехії, Литві; та доходити до 50–70%, як, наприклад у Швеції, Німеччині, Данії. Водночас самі ставки податків не завжди є ключовими, бо деякі країни ЄС встановлюють зарплати для іноземців, що можуть бути удвічі вищі за мінімальні. Інші роблять певні квоти на іноземців, таким чином, щоб лише 10–20% від загальної кількості працівників не були резидентами країни. Та, окрім самих ставок податку, варто звертати увагу й на особливості життя, рівня медицини, клімату тощо.
Читайте також: Ставка на експансію: як українським компаніям масштабуватися на закордонні ринки — колонка
Інвестори. Часто стартапи засновуються з метою підняти інвестиції для розвитку свого проєкту (від одного інвестора або від багатьох). Коли проєкт зростає та починає залучати інвестиції, виникають проблеми з оформленням таких інвестицій (продаж акцій, опціони для працівників або застосування SAFE). Якщо ви шукаєте найбільш гнучкі юрисдикції для приймання інвестицій, випуску акцій, то можна розглядати C-corp в США, LTD у Великобританії.
Банківський рахунок. Не в усіх країнах просто відкрити рахунок у банку. Варто на це зважати, оскільки для певних видів діяльності це — must have. Наприклад, Google для отримання оплат вимагає наявність рахунку в тій самій країні чи регіоні, де зареєстровано обліковий запис продавця.
Наведений перелік країн не є вичерпним і кожний випадок варто розглядати індивідуально.
Які країни для ІТ можна розглядати у 2025 році
Естонія 🇪🇪
Переваги |
Особливості |
|
|
Велика Британія 🇬🇧
Переваги |
Особливості |
|
|
Кіпр 🇨🇾
Переваги |
Особливості |
|
|
Польща 🇵🇱
Переваги |
Особливості |
|
|
Португалія 🇵🇹
Переваги |
Особливості |
|
|
США 🇺🇸
Переваги |
Особливості |
|
|
Україна 🇺🇦
Переваги |
Особливості |
|
|
Обрання країни для ведення ІТ-бізнесу є стратегічним рішенням, яке впливає на подальший розвиток компанії, її здатність залучати інвестиції, працювати з міжнародними клієнтами та забезпечувати захист інтелектуальної власності. Перелік країн вище не є вичерпним і потребує опрацювання під кожен конкретний запит.
А перед тим як відкривати компанію, радимо продумати відповіді на такі запитання:
- скільки буде акціонерів і членів правління;
- у яких країнах перебуває цільова аудиторія;
- хто є конкурентами та що вони обрали для себе;
- чи потрібно випускати акції для залучення інвестицій;
- хто є клієнтами компанія та чи сплачуватиметься ПДВ;
- чи потрібні складські/офісні приміщення для діяльності?
- чи потрібні опціонні угоди для залучення топових працівників;
- на скільки складна процедура реєстрації та підтримання компанії;
- чи має компанія отримувати ліцензії/дозвільні документи для діяльності.
Автор: Сергій Барбашин, адвокат і власник Barbashyn Law Firm