Двадцять хвилин нашої війни, від якої втомився вітчизняний менеджмент
«Це його велика робота, хоч це і короткий метр — 20 хвилин. Це колосальна робота, його натхнення, його душа, його прагнення показати Україну передусім через той образ, який він втілив», — зауважив актор Сергій Калантай, коментуючи акторську майстерність свого молодшого колеги Олександра Рудинського. Обоє вони зіграли в короткометражній стрічці Франца Бьома «Камінь, ножиці, папір», яка здобула премію BAFTA.
Небайдужі до українських здобутків у царині культури досі тріумфують у фейсбуці, вітаючи талановитого актора із заслуженою перемогою. Але є одна не надто втішна обставина. Фільм переміг у номінації «Найкраща британська короткометражна стрічка». Тим часом у самій Україні воєнна тематика й навіть воєнний контекст, відповідний фон переймає дедалі менше. Пояснення звучать виправданнями. За основу береться відверто гібридний сенс: «Люди хочуть відволіктися, розслабитися, хоч на якійсь час перемкнутися від тривог». У цьому зашифровано вже колись чуте: «Люди втомилися від війни».
Трошки історії питання. Після масштабного вторгнення теле-, а особливо кіноіндустрія (як учасник процесу дозволяю собі дати українському движняку, котрий почався у 2015 році, шанс на подібне самовизначення) опинилася в глухому куті. Як, зрештою, зупинилося багато що в країні, а невизначеність стала нормою. Але вже в середині березня, тобто десь так на третій тиждень великої війни, мені пішли листи від продюсерів: давай теми для короткого метру, документалок тощо.
З другої половини того ж року виробництво почало оживати. Можна як завгодно, — зазвичай це робиться доморощеними снобами через губу, у форматі знецінення — оцінювати перші мінісеріали з актуальним воєнним контекстом на кшталт «Я — Надія» або ж повнометражні стрічки на кшталт «Лишайся онлайн». Можна й навіть треба під мікроскопом роздивлятися «Юрика» й «Бучу». Перший став зразком кон’юнктури, помноженим на нерозуміння тематики (блокада Маріуполя), другий — не так поганим, як реально прохідним. Але якщо відкинути морально-естетичні моменти, інтерес до воєнних історій і бажання зробити з них кіно як продукт масової культури, котрий продукує смисли й доносить їх до найширшої аудиторії, — вітається.
Це, на моє глибоке переконання, в рази краще, ніж мелодрами та комедії, дія яких відбувається ніби в сучасних українських інтер’єрах та екстер’єрах, проте в якомусь дивовижному паралельному світі. У який війна не прийшла і, мабуть, ніколи не прийде. Отже, проблеми втілення лишаються, та все ж розцінюю їх як прояви хвороби зростання. Натомість ігнор воєнних, а радше занурених, уплетених у воєнний контекст історій сам по собі є хворобою країни у війні.
І тут починається проблема, яку ейфорія від факту, що художній фільм про Україну отримав престижну міжнародну премію, заважає підсвітити. Утім, мешканці фейсбуку, котрі зберегли холодний розум і критичне мислення, його помітили. А саме: стрічку нагороджено як найкращий британський короткометражний фільм. З українськими акторами, на українську тематику. Але знятий молодим британським режисером німецького походження британським же коштом у Лондоні (інтер’єр бункера) й Уельсі (натура, за сюжетом, — Донбас). «Шкода, що короткий метр і що це зняли не ми. Але це хороший приклад, як треба знімати про нашу війну», — коротко коментує стрічку журналістка й телеведуча Ольга Грицик.
Журналіст, заступник голови Держкіно за каденції Пилипа Іллєнка, блогер, а нині військовослужбовець Сергій Неретин розвиває тему: «Наші актори в іноземних руках перетворюються на скарб, від гри яких пронизує наскрізь. Але вони й бачать нас у цій війні хоробрими “щасливчиками”! Не розуміючи при цьому нашого болю від втрат і того факту, що ми ризикуємо втратити державність».
Нагороджена стрічка самодостатня, самоцінна, завершена маленька — насправді велика! — драма. Але вона цілком може бути епізодом великого повнометражного фільму про нашу війну. В основі, звісно ж, реальна історія донбаського підлітка. До речі, деякі глядачі не надто уважні. Іванові, реальному прототипові героя Рудинського, дають 18 років. Хоча у фінальних титрах сказано: хлопець загинув у 18, пішовши до війська вже після тих подій. Отже, глядач бачить 16-річного хлопчину, який разом із батьком-лікарем (Сергій Калантай) та іншими, військовими та цивільними, серед яких діти, чекає на евакуацію. Події розгортаються навесні 2022 року, коли ресурсів у наших оборонців було значно менше. Тож доїхати до бункера-госпіталя швидко не виходить. А коли нарешті наші наблизилися, їх розтрощив прицільний удар ворога. Іван виходить із бункера, веде переговори по рації — і бачить групу окупантів. Аби затримати їх, обдурити й направити в інший бік, хлопчина стріляє собі в ногу, вдає пораненого «укропами». Та все одно смерть ось-ось дістане зухвальця. Збіг обставин змушує окупантів повірити Іванові. Але щойно вони йдуть геть, у бункер на очах хлопця влучає ворог.
Олександр Рудинський — один із найбільш відомих і перспективних українських акторів. Зігравши чимало ролей, найперше все ж запам’ятався в підлітковій детективній драмі «Перші ластівки». Досвід зйомок у західних проєктах як для молодого українця серйозний: брав участь у серіалах «Агенція» від Paramount+ та «Декамерон» від Netflix. А також не оминули його «Перші дні» — один із перших українських серіалів на тему великої війни для того ж Netflix. Тож помилкою буде казати, що в Україні потенціал і реальну, не штучну «зірковість» не використовують зовсім чи використовують якось не так. Але правда в тому, що українським акторам не пропонують ролей в українських художніх стрічках, котрі б торкалися воєнної тематики.
Гаразд, прокатне кіно знімати довго й на нього — це реальність — немає грошей. За 200–300 тисяч доларів у двох-трьох локаціях його не знімеш. Хоча є думки: військовий мілітарний бойовик, героїчний екшен справді не потягнути, проте камерну мінімалістичну драму — запросто. І відразу на міжнародний кінофестиваль: хай бачать, проникаються й підтримують нас. Нема грошей? Не треба чекати милостей від, мовляв, по життю корумпованого Держкіно. Є міжнародні фонди. Ось лиш отримати від них навіть мінімум у світлі останніх капризів рішень Трампа й Маска надалі буде ще важче. Та навіть якщо вдасться здобути щось від європейських партнерів, українці та Україна загалом матимуть у проєкті міноритарний статус і меншу, ніж треба, суб’єктність.
Лишаються серіали різної тяглості. Чи ось реанімація 90-хвилинних «мувіків», як «Голова-2» Зази Буадзе. Бюджети менші, але ж вони є! Бо виробляти власний контент канали великих медіагруп не припинили. Ба більше, планування ведеться на рік уперед, так само домовляються з режисерами й акторами, котрі не на фронті. Проте менеджмент не бачить у цих планах стрічок не лише про українську війну з Росією, а навіть із воєнним контекстом. Виявляється, глядач втомився від війни та не хоче її чи навіть про неї бачити щось, окрім хіба новин. Хоча екранізувати новини — справді неправильно й нерентабельно. Так само немає смислу показувати «кіношку про войнушку», імітуючи лінію фронту та «нуль» десь у Київській області. Якою є війна в реалі, показують документалісти, і свіжий приклад тому — «Реал» Олега Сенцова.
Але ж війна — це й те, в чому ми живемо навіть не від 2022-го, а від 2014 року. Є ворог, із яким треба боротися в тилу. Та й тил умовний: щодня вибухи, працює російська агентура, є успіхи українських спецслужб і цивільних людей. На історіях зради не лише коханої жінки, а й власної країни запросто можна будувати сюжети мелодрам. Комедії сюди не вписуються, ну то не треба комедій у такій кількості. Словом, поки що всередині країни у війні системно не пропонується український погляд на українсько-російську війну у форматах художнього кіно. Хоча саме його відсутність і є однією з причин так званої «втоми від війни» тих, хто намагається війну ігнорувати. І ці співгромадяни навряд щось знають про фільм «Камінь, ножиці, папір», ось у чому проблема…
Титульне фото: фільм «Камінь, ножиці, папір»
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.
Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
