/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F434%2Feb540c1a264a21d69309ea99bdb37f8a.png)
Мета розглядала можливість обміну даними користувачів з Китаєм - стверджує інформаторка
Відповідно до нової скарги інформаторки від колишнього директора з глобальної політики в компанії, Meta була готова піти на крайні цілі, щоб цензурувати контент і придушити політичне інакомислення, не вдавшись спробі отримати схвалення Комуністичної партії Китаю та надати Facebook мільйонам користувачів Інтернету в Китаї.
У скарзі Сари Вінн-Вільямс, яка працювала в групі з питань політики щодо Китаю, стверджується, що гігант соціальних медіа настільки відчайдушно хотів вийти на прибутковий ринок Китаю, що був готовий дозволити правлячій партії контролювати весь вміст соціальних мереж, що з’являється в країні, і скасовувати незгодні думки.
Meta, яка тоді називалася Facebook, розробила систему цензури для Китаю у 2015 році і планувала встановити «головного редактора», який вирішував би, який контент видаляти, і міг закрити весь сайт під час «соціальних заворушень», згідно з копією 78-сторінкової скарги, яку ексклюзивно побачила The Washington Post.
Згідно зі скаргою, поданою в квітні до Комісії з цінних паперів і бірж, виконавчий директор Meta Марк Цукерберг також погодився розкрити обліковий запис відомого китайського дисидента, який живе в Сполучених Штатах, після тиску з боку високопоставленого китайського чиновника, який, як сподівалася компанія, допоможе їм увійти в Китай.
Згідно зі скаргою, відповідаючи на питання про спроби вийти на Китай, керівники Meta неодноразово «перекривали та надавали невідповідну або оманливу інформацію» інвесторам і американським регуляторам.
Вінн-Вільямс підкріпила свою скаргу SEC внутрішніми документами Meta про плани компанії, які були розглянуті The Post. Вінн-Вільямс, яку звільнили з роботи в 2017 році, цього тижня також планує опублікувати мемуари під назвою «Недбалі люди: історія про те, де я раніше працювала», в яких задокументовано її час у компанії.
Відповідно до записки в скарзі, лідери Meta зіткнулися з агресивним тиском з боку китайських урядовців, щоб вони розмістили дані китайських користувачів у місцевих центрах обробки даних, що, на думку Вінн-Вільямса, полегшило б Комуністичній партії Китаю таємне отримання особистої інформації своїх громадян.
«Коли дані зберігаються локально, компанії змушені виконувати вимоги Пекіна або ризикують втратити доступ до китайських споживачів».
Роками Meta вважала Китай ворогом вільного глобального Інтернету. Під час виступу в Джорджтаунському університеті в 2019 році Цукерберг попередив , що Китай «експортує своє бачення Інтернету в інші країни». Наступного року тодішній віце-президент із глобальних справ Нік Клегг поскаржився в статті Post, що уряди наслідують приклад Китаю, щоб відгородити Інтернет «від решти світу».
Антикитайські коментарі компанії посилилися після того, як у січні AI-помічник DeepSeek піднявся на вершину магазинів додатків, причому китайська компанія хвалиться, що її технологія AI була розроблена за невелику частку вартості, ніж конкуренти з Meta та OpenAI.
У дописі Threads головний директор Meta з глобальних справ Джоел Каплан написав, що компанія працюватиме з «адміністрацією, щоб утримувати США на передньому краї ШІ та переконатися, що глобальний стандарт ШІ базується на наших спільних цінностях, а не на цінностях Китаю». У січні Цукерберг зазначив, що компанія співпрацюватиме з президентом Дональдом Трампом, щоб «чинити відсіч урядам у всьому світі, які переслідують американські компанії та посилюють цензуру», додавши, що «Китай заборонив наші програми навіть працювати в країні».
Прес-секретар Meta Енді Стоун Стоун заявив у заяві, що «не секрет», що компанія зацікавлена працювати в Китаї.
«Про це широко повідомлялося ще десять років тому», — сказав він. «Зрештою ми вирішили не продовжувати розглядати ідеї, які Марк Цукерберг оголосив у 2019 році».
«Проект Олдрін»
Десять років тому Meta розглядала Китай як нескорену та дуже прибуткову можливість з мільйонами незадіяних користувачів Інтернету — за деякими оцінками , більше, ніж існувало на американському ринку . За словами Вінн-Вільямса, китайські продавці вже купували десятки реклами на Facebook через торговельних посередників, щоб націлюватися на клієнтів за межами країни. Цукерберг сказав топ-менеджерам, включаючи головного операційного директора Шеріл Сендберг і колишнього керівника відділу комунікацій і публічної політики Елліота Шраге, що приведення Facebook у Китай виконає місію компанії з об'єднання світу.
Цукерберг публічно продемонстрував свій інтерес до країни. Генеральний директор написав анотацію до книги секретаря КПК Сі Цзіньпіна «Керування Китаєм» і показав копію на своєму столі, коли його відвідав тодішній заступник керівника відділу пропаганди правлячої партії Китаю Лу Вей. Згідно з повідомленням New York Times , Цукерберг також виголосив 20-хвилинну промову китайською мовою перед студентами університету та попросив Сі, який на той час був лідером, дати його ненародженій доньці почесне китайське ім’я.
У скарзі стверджується, що за лаштунками Цукерберг зібрав «китайську команду» в 2014 році для розробки версії своїх послуг, які можна було б легально пропонувати в Китаї — проект під кодовою назвою «Проект Олдрін» на честь астронавта Базза Олдріна, який висадив перший пілотований космічний корабель на Місяць.
Щоб зміцнити свою силу на переговорах, лідери Meta також розглянули можливість змінити свої давні правила конфіденційності на користь китайського уряду. У серпні 2014 року члени команди Meta з питань конфіденційності обговорювали, чи підтверджувати ірландському уповноваженому із захисту даних, що користувачі Гонконгу все ще матимуть такий самий захист конфіденційності, як і користувачі в Сполучених Штатах і Європейському Союзі, згідно з документами. Через кілька днів після зустрічі з переговорною групою Meta в Китаї команда конфіденційності виявила бажання послабити права користувачів Гонконгу, згідно з повідомленням електронної пошти, яке міститься у скарзі.
«В обмін на можливість розпочинати діяльність у Китаї FB погодиться надати уряду Китаю доступ до даних китайських користувачів, включаючи дані користувачів із Гонконгу», — написав один із співробітників політики конфіденційності.
Відповідно до скарги, у 2015 році Meta та китайські офіційні особи почали обговорювати більш детальний план роботи компанії в Китаї пізніше того ж року.
Щоб допомогти цим зусиллям, Meta створила систему цензури, спеціально розроблену для перегляду в Китаї, включаючи можливість автоматичного визначення обмежених термінів і популярного контенту на Facebook, згідно зі скаргою. Згідно з документами, компанія погодилася найняти щонайменше 300 модераторів контенту для підтримки системи.
Згідно з документами, після перевірки системи в Адміністрації кіберпростору Китаю урядовці висловили стурбованість тим, що уряд США зможе отримати доступ до даних китайських користувачів, які зберігаються за межами країни.
Незважаючи на втрату одного зі своїх головних регуляторних промоутерів у країні, Meta продовжувала шукати китайський ринок. Згідно зі скаргою, у 2017 році Meta таємно запустила кілька соціальних додатків під назвою китайської компанії, створеної одним із її співробітників.
Того ж року Meta обмежила обліковий запис Го Веньгуя, багатого китайського бізнесмена та критика китайського уряду, після того, як Чжао Цзелян, головний регулятор Інтернету в країні, припустив, що вжиття заходів могло б продемонструвати готовність компанії «вирішувати взаємні інтереси», згідно зі скаргою.
«Якщо ми нічого не зможемо зробити [про обліковий запис Wengui], це вплине на нашу співпрацю», — дійшли висновку представники Meta відповідно до внутрішніх приміток про зустріч, що містяться в скарзі. Пізніше того ж року Meta закрила сторінку, пов’язану з Wengui, і обмежила його обліковий запис , посилаючись на порушення правил вмісту.
До 2019 року Meta відмовилася від своїх китайських амбіцій саме тоді, коли адміністрація Трампа вела запеклу боротьбу з Китаєм за торгівлю.
Тепер Meta прагне отримати вигоду з агресивної позиції Вашингтона щодо Китаю. Цукерберг сказав співробітникам під час загальнокомпанійної зустрічі цього року, що її бізнесу допоможе, якщо китайський TikTok буде заборонено в Сполучених Штатах.
«Вони є одними з наших головних конкурентів», — сказав Цукерберг згідно із записом зустрічі, який почуло The Post. «Це карта, до якої ми маємо звернутися».

