Новий курс для журналістики: RSF закликає до реконструкції медіаіндустрії новин
Новий курс для журналістики: RSF закликає до реконструкції медіаіндустрії новин

Новий курс для журналістики: RSF закликає до реконструкції медіаіндустрії новин

Організація закликає органи державної влади, приватні суб'єкти та регіональні установи взяти на себе зобов'язання щодо «Нового угоди для журналістики», дотримуючись 11 ключових рекомендацій.
Всесвітній індекс свободи преси за 2025 рік, складений організацією «Репортери без кордонів» (RSF), виявив жахливий стан новинної економіки та те, як вона серйозно загрожує редакційній незалежності та плюралізму медіа. У світлі цієї тривожної ситуації RSF закликає органи державної влади, приватні суб'єкти та регіональні установи взяти на себе зобов'язання щодо «Нового угоди для журналістики», дотримуючись 11 ключових рекомендацій.
Економічна нестабільність ЗМІ стала однією з головних загроз свободі преси. Згідно з результатами Всесвітнього індексу свободи преси за 2025 рік, загальні умови для практики журналістики є поганими (категоризуються як «важкі» або «дуже серйозні») у половині країн світу; якщо розглядати лише економічні умови, ця цифра сягає трьох чвертей.
Нагально потрібні конкретні зобов'язання для збереження свободи преси, забезпечення права на достовірну інформацію та виведення ЗМІ з руйнівної економічної спіралі, яка ставить під загрозу їхню незалежність та виживання. Саме тут і з'являється Новий курс для журналістики.
11 рекомендацій RSF щодо Нового курсу для журналістики:
1. Захистіть плюралізм медіа шляхом економічного регулювання
ЗМІ не схожі на інші підприємства, а журналістика не надає послуг, як інші галузі. Хоча більшість новинних агентств є приватними структурами, вони служать суспільним інтересам, забезпечуючи доступ громадян до достовірної інформації, що є фундаментальним стовпом демократії. Тому плюралізм медіа має бути гарантований як на рівні ринку, так і шляхом забезпечення того, щоб окремі редакції відображали різноманітні ідеї та точки зору, незалежно від того, хто ними володіє.
У Франції (25-е місце) дебати щодо консолідації власності медіа, зокрема за участю Bolloré Group, висвітлили ризики для плюралізму медіа. У Південній Африці (27-е місце) Комісія з питань конкуренції розглядає рішення для пом'якшення загроз, які створюють гігантські онлайн-платформи для плюралізму цифрового інформаційного простору.
2. Прийняти JTI як спільний стандарт
Новинні агентства, технологічні гіганти та уряди повинні прийняти Ініціативу журналістського трасту (JTI) – міжнародний стандарт для журналістики. Понад 2000 ЗМІ у 119 країнах вже беруть участь у процесі сертифікації JTI. Запущена RSF, JTI діє як спільний професійний орієнтир, який не оцінює контент ЗМІ, а оцінює процеси виробництва інформації, покращуючи прозорість щодо власності ЗМІ та редакційних процедур, а також просуваючи надійні ЗМІ. Ця сертифікація забезпечує основу для керівництва державним фінансуванням, інформує про політику індексації та ранжування, а також дозволяє онлайн-платформам і пошуковим системам виділяти достовірну інформацію, одночасно захищаючи себе від дезінформаційних кампаній.
3. Встановлення демократичної відповідальності рекламодавців
Уряди повинні запровадити принцип, згідно з яким компанії несуть відповідальність за підтримку демократії, подібний до корпоративної соціальної відповідальності (КСВ). Рекламодавці повинні першими прийняти цю концепцію як пріоритет, оскільки їхнє рішення переорієнтувати свої бюджети на онлайн-платформи — або, що ще гірше, веб-сайти, що підживлюють дезінформацію — робить їх частково відповідальними за економічний занепад журналістики. Рекламодавців слід заохочувати пов'язувати свої рекламні інвестиції з критеріями надійності та журналістської етики. Узгодження рекламних стратегій із суспільними інтересами є життєво важливим для сприяння здоровій медіа-екосистемі та підтримки демократії.
Це поняття демократичної відповідальності компаній, зокрема, просувається керівним комітетом Генеральної асамблеї інформації Франції (États généraux de l’information) і може бути включене до законопроекту, який буде розглянуто Національними зборами Франції у 2025 році.
4. Регулювання відповідальних за онлайн-інформацію
Демократичні держави повинні вимагати від цифрових платформ забезпечення того, щоб надійні джерела інформації були видимими для громадськості та винагороджувалися.
Директива Європейського Союзу про авторське право та Кодекс переговорів щодо новинних ЗМІ Австралії (29-го) – перший закон, що регулює Google та Facebook – є двома прикладами юридичної вимоги до основних платформ платити за онлайн-журналістський контент. Канада (21-ше місце) провела аналогічні реформи, але зіткнулася з сильним опором, зокрема з боку Meta, яка відповіла видаленням новинного контенту зі своїх платформ. Щоб забезпечити справедливий розподіл економічної цінності, що генерується онлайн-журналістським контентом, ці типи законів повинні бути широко прийняті, а їх ефективне впровадження має бути гарантовано. Державні органи також повинні забезпечити чесні переговори, щоб засоби масової інформації не постраждали від поточного дисбалансу сил між економічно нестабільними новинними компаніями та світовими технологічними гігантами.
Зрештою, розвиток штучного інтелекту (ШІ) зробив потребу в справедливій винагороді творців контенту ще більш нагальною, оскільки їхня робота тепер використовується для навчання або живлення моделей ШІ. Це лише останній приклад того, чому регулювання необхідне для захисту журналістського контенту від нових форм технологічної експлуатації.
5. Запровадити податок на технологічних гігантів для фінансування якісної інформації
Метою запровадження такого податку має бути перерозподіл усіх або частини доходів, несправедливо отриманих цифровими гігантами на шкоду ЗМІ. Кошти будуть перенаправлені до новинних ЗМІ та фінансуватимуть виробництво достовірної інформації.
Кілька країн вже зобов'язалися провести реформи, що оподатковують основні цифрові платформи, але майже жодна з них не спрямована спеціально на підтримку виробництва якісної інформації з незалежних джерел. Індонезія (127-ме місце) запровадила податок на іноземні цифрові послуги, а також вимагала від платформ винагороджувати ЗМІ за використання їхнього контенту, починаючи з 2024 року. Франція також запровадила спеціальний податок на доходи цифрових компаній у 2019 році.
6. Використовуйте державну допомогу розвитку для боротьби з новинними пустелями та зміцнення достовірної інформації з незалежних джерел
Оскільки кризи, конфлікти та авторитарні режими множаться, підтримка достовірної інформації з незалежних джерел та протидія новим новинним пустелям ще ніколи не були такими важливими. Офіційна допомога розвитку (ОДР) повинна включати підтримку незалежної журналістики, визнаючи, що вона є незамінною не лише для економічного розвитку, але й для зміцнення демократичного управління та сприяння миру.
Принаймні 1 відсоток ОДР має бути спрямований на фінансування незалежних ЗМІ, щоб гарантувати їхню стійкість. У той час, коли певні механізми підтримки, такі як Агентство США з міжнародного розвитку (USAID), перебувають під загрозою, зобов'язання держав-донорів є більш важливими, ніж будь-коли.
Австралія (29-те місце) та Нова Зеландія (16-те місце) є позитивними прикладами цього зобов'язання, демонструючи підтримку через регіональні програми розвитку медіа, зокрема на островах Тихого океану.
7. Заохочувати розвиток гібридних та інших інноваційних моделей фінансування
Важливо розробити механізми підтримки, які поєднують державне фінансування з приватними внесками (пожертви, інвестиції та позики), такі як IFRUM, фонд, запропонований RSF для реконструкції медіа в Україні (62-ге місце). Для диверсифікації джерел фінансування держави могли б посилити податкові стимули для інвесторів та розширити заклик до донорів за межі своїх власних резидентів та платників податків.
8. Гарантувати прозорість та незалежність у розподілі медіа-допомоги
Надання державних або приватних субсидій медіа має базуватися на об'єктивних та прозорих критеріях, які підлягають нагляду з боку громадянського суспільства. Тільки чіткий, справедливий розподіл допомоги може захистити редакційну незалежність та захистити засоби масової інформації від політичного втручання. Одним із таких законодавчих рішень є Європейський закон про свободу медіа (EMFA), який набуде чинності у 2025 році у всіх державах-членах Європейського Союзу. Він включає вимоги щодо прозорості розподілу допомоги, зобов'язує держави-члени гарантувати редакційну незалежність редакцій та передбачає запобіжні заходи від політичного тиску. Інші країни також створили зразкові системи, такі як Канада (21-ше місце), яка запровадила прозору систему, що поєднує податкові пільги та субсидії, забезпечуючи водночас редакційну незалежність.
9. Боротьба з руйнуванням суспільних медіа
Суспільні медіа не є державними ЗМІ: вони є незалежними суб'єктами, що фінансуються громадянами для виконання місії в суспільних інтересах. Їхня роль полягає в тому, щоб гарантувати загальний доступ до достовірної, різноманітної інформації з незалежних джерел, що служить соціальній згуртованості та демократії. Фінансові та політичні атаки на ці засоби масової інформації, які спостерігаються в багатьох країнах, загрожують доступу громадськості до достовірної інформації.
10. Посилення медіаграмотності
Підтримка достовірної інформації означає, що кожного слід навчати з раннього віку розпізнавати достовірну інформацію та брати участь в ініціативах медіаосвіти. Університетські та вищі навчальні програми з журналістики також повинні підтримуватися за умови їхньої незалежності.
Фінляндія (5-те місце) визнана в усьому світі завдяки своїй медіаосвіті, а програми медіаграмотності починаються з початкової школи, що сприяє підвищенню стійкості до дезінформації.
11. Заохочувати країни приєднуватися та впроваджувати міжнародні ініціативи, такі як Партнерство з питань інформації та демократії
Міжнародне партнерство з питань інформації та демократії, яке сприяє глобальному комунікаційному та інформаційному простору, який є вільним, плюралістичним та надійним, вже налічує понад п'ятдесят країн-підписантів. RSF наголошує, що журналістика є життєво важливим спільним благом у час, коли демократії хитаються.
Цей новий курс – це заклик до колективного відновлення основ вільного, надійного та плюралістичного громадського простору.
LIKED THE ARTICLE?
СПОДОБАЛАСЯ СТАТТЯ?
Help us do more for you!
Допоможіть нам зробити для вас більше!
Команда «Детектора медіа» понад 20 років виконує роль watchdog'a українських медіа. Ми аналізуємо якість контенту і спонукаємо медіагравців дотримуватися професійних та етичних стандартів. Щоб інформація, яку отримуєте ви, була правдивою та повною.

До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.

Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
Долучитись
Источник материала
loader
loader