/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F434%2F668f1264c60a01cbaa920bd02a1084fa.jpg)
Фальшиві адвокати в США атакують нелегальних іммігрантів через шахрайство в соціальних мережах
Гілма Рамірес, іммігрантка з Гватемали, знайшла адвоката для ведення її імміграційної справи через відеододаток TikTok. Коли вона залишила коментар у профілі адвоката у квітні, вона й гадки не мала, що це наражатиме її на шахрайство.
Невдовзі після цього Рамірес отримала повідомлення в TikTok від облікового запису з таким самим ім'ям та фотографією профілю, як у її адвоката, Ніколь Вітакер з Меріленду. В обліковому записі її просили вказати повне ім'я, адресу та номер телефону, які вона й надіслала. Потім почали надходити текстові повідомлення. Хтось, хто видавав себе за державного службовця, зв'язався з нею та сказав, що для продовження розгляду справи Рамірес їй потрібно внести платіж у розмірі 525 доларів. Рамірес почувалася в пастці, сказала вона. Вона сумнівалася, що справжній імміграційний чиновник напише їй онлайн, але не могла ризикувати поставити свою справу під загрозу.
«Він був дуже наполегливий, і я боявся», – сказав Рамірес.
Оскільки адміністрація Трампа агресивно наполягає на депортації більшої кількості іммігрантів , шахраї використовують соціальні мережі та месенджери, щоб пропонувати фальшиву юридичну допомогу та обманювати вразливих людей, таких як Рамірес. Зловмисники створюють акаунти в TikTok, видаючи себе за імміграційних адвокатів, купують шахрайську рекламу у Facebook і навіть влаштовують фальшиві судові засідання через WhatsApp. Тим часом алгоритмічні стрічки допомагають їм орієнтуватися на людей, які шукають інформацію про імміграційний процес. Жертви втрачають тисячі доларів, а в деяких випадках опиняються під загрозою депортації, коли шахраї подають неправильні документи.
За словами адвокатів, за місяці, що минули з моменту вступу на посаду президента Дональда Трампа, кількість імміграційних шахрайств у соціальних мережах різко зросла.
Згідно з публічними даними агентства, шахрайство з боку самозванців є найпоширенішим типом повідомлень про шахрайство, які Федеральна торгова комісія отримує від споживачів. Згідно з останніми даними FTC, наданими The Washington Post, кількість скарг на шахрайство в імміграційному законодавстві зросла більш ніж удвічі з 2023 по 2024 рік.
«Страх в іммігрантських громадах був відчутним [після того, як Трамп вступив на посаду] і досі залишається. Коли люди відчайдушно намагаються захистити себе та свої родини, вони стають більш вразливими до шахрайства, яке обіцяє легальний статус», – сказав Вітакер, адвокат Раміреса. «Незалежно від того, скільки повідомлень ми надсилаємо, TikTok не вживає заходів».
Речниця TikTok заявила, що компанія видалила деякі фейкові акаунти, які видають себе за Вітакера.
Відчай є важливим інгредієнтом фінансових шахрайств, і багато людей, які шукають імміграційної допомоги в соціальних мережах, опиняються у скрутному становищі, сказала Коллін Нормайл, керуючий адвокат у Ayuda, яка надає послуги іммігрантам з низьким рівнем доходу. Багато хто може втратити свої сім'ї, роботу, охорону здоров'я або безпеку, якщо не зможе залишитися в країні. Коли вони взаємодіють з онлайн-контентом про імміграційний процес, алгоритмічні стрічки надаватимуть їм більше того ж самого, включаючи рекламу або публікації від фальшивих адвокатів.
Люди, які шукають юридичної допомоги, залишають коментарі з питаннями на кшталт: «Що мені сказати, якщо мене зупинить співробітник ICE?» або «Чи може мій чоловік без документів безпечно літати внутрішніми рейсами?». Потім облікові записи, що видають себе за Карденаса, відповідають на коментарі та надають контактний номер у WhatsApp. Її команда надіслала сотні звітів до TikTok про фальшиві акаунти, але шахрайство продовжується, сказала вона. Речниця TikTok повідомила, що вони видалили деякі з фальшивих акаунтів.
Тим не менш, Карденас отримала повідомлення від 15 людей, які втратили гроші через шахраїв. Ймовірно, набагато більше людей ніколи не зверталися до них, сказала вона. Інші імміграційні адвокати з великою кількістю підписників у TikTok заявили, що вони також тиснули на платформу, щоб вона щось вжила щодо десятків самозванців — у деяких випадках надсилаючи сотні звітів — але безрезультатно.
За словами адвокатів, жертви шахрайства з боку імміграційних служб зазвичай втрачають від 2000 до 15 000 доларів під час афери. Нормайл сказала, що зустрічала одну жертву, яка втратила 100 000 доларів. Для зловмисників ризик бути притягнутими до відповідальності є відносно низьким, оскільки багато іммігрантів бояться мати справу з правовою системою, сказала Емілі Маккейб, старший адвокат Комісії з питань імміграції Американської асоціації адвокатів. А соціальні мережі забезпечують постійний потік потенційних цілей.
Стів Тобокман, який допоміг ухвалити один із перших законів, спрямованих проти цього типу шахрайства, під час свого перебування у законодавчому органі штату Мічиган на початку 2000-х років, сказав, що тіньові юристи були проблемою для іммігрантських громад протягом десятиліть. За словами Тобокмана, досі можна знайти малий бізнес, який використовує «сарафанне радіо» для здійснення імміграційних шахрайств, але соціальні мережі дозволяють шахраям швидше досягати більшої кількості жертв.
Чому шахрайство залишається безкарним
TikTok, Instagram та Facebook мають політику проти видавання себе за іншу особу та «нещирої поведінки», включаючи створення контенту з метою обману. Але шахраї все ще повсюдно полюють на цих платформах, за словами адвокатів та імміграційних захисників.
Речник Meta заявив, що шахрайство є проблемою всього суспільства, і що компанія видаляє фальшиві акаунти, коли про них повідомляють, та шахрайську рекламу, коли її виявляють.
Тим часом за словами Гуерри, закони про захист прав споживачів часто не захищають найбільш вразливих іммігрантів. CLINIC виступає за більш суворі державні закони, які дозволять іммігрантам повідомляти про шахрайство, не боячись депортації.
Історія Рамірес має відносно щасливий кінець: вона зателефонувала до офісу свого адвоката та дізналася, що текстові повідомлення та повідомлення в TikTok були фальшивими. Багатьом іншим так не пощастило.
«Ці [шахраї] — люди, які вміють добре користуватися соціальними мережами», — сказала вона. «І вони знають, що ми не так добре знайомі з цією технологією».

