/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F69%2F9f71a5bf387ccbe0532a484ca72588b6.jpg)
Green Deal без державної підтримки — шлях до збитковості агросектору, — Денис Марчук
Аграрний бізнес України змушений адаптуватися до екологічних стандартів у контексті євроінтеграції.
Аграрний бізнес України змушений адаптуватися до екологічних стандартів у контексті євроінтеграції. У рамках панелі «Економічне та зелене відродження України: інвестиційні проекти та регіональні пріоритети» на Другому міжнародному бізнес-форумі «Візія України 2030» заступник голови Всеукраїнської аграрної ради Денис Марчук окреслив ключові виклики для українського аграрного сектору на шляху до сталого відновлення.
«У процесі євроінтеграції зелений курс стає однією з ключових тем. Водночас його впровадження — це значні витрати для українського агробізнесу. Потрібні нові технології, методики, і все це без дотацій для аграріїв, які діють у ЄС. Тому сьогодні важливо вирішити, як інтегруватися в європейську політику Green Deal, але при цьому зберегти економічну життєздатність галузі. Адже агросектор — це 20% ВВП і 60% експорту України під час війни. Втратити його — означає втратити основу економіки», - наголосив заступник голови ВАР.
Особливої уваги потребує питання зрошення, яке є потужним інструментом адаптації до змін клімату і зростання виробництва.
«Реформа зрошення — це наш пріоритет номер один. ВАР ще до повномасштабного вторгнення ініціювала створення об'єднань водокористувачів, адже держава виявилася неефективним управлінцем водних ресурсів. Втрати води — колосальні, ціни — надмірні, а інфраструктура — частково знищена. Закон, який міг дати старт змінам, був ухвалений у 2022 році, проте бюрократичні бар’єри гальмують його викрнання. Наразі ключова перепона — небажання Держводагентства, підпорядкованого Мінекології, передати зрошувальні системи до Держрибагентства України, а звідти — об’єднанням водокористувачів, як це передбачено законом. Попри активну підтримку з боку Міністерства аграрної політики, процес рухається повільно. І поки тривають узгодження, аграрії втрачають можливість інвестувати в зрошення», - зазначив Денис Марчук.
Ще один критичний бар’єр на шляху до реформування зрошення — податковий.
«Навіть коли держава чи комунальні підприємства готові передати зрошувальну інфраструктуру об'єднанням водокористувачів, вони зобов’язані сплатити ПДВ. Але ці підприємства вже збиткові і не можуть цього зробити. У результаті процес передачі блокується. ВАР працює над змінами до законодавства, щоб скасувати ПДВ в даному випадку. Це дозволить аграріям отримати доступ до води і вкладати кошти в зрошення. Без реформи зрошення неможливо забезпечити продовольчу безпеку та конкурентоспроможність українського АПК», - резюмував заступник голови ВАР.

