/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F434%2F975fa0566138eb80dc1cca3922d197de.jpg)
Нові надзвукові літаки можуть повернутися в авіалінії
Проєкт X-59 обіцяє тихий надзвуковий політ. NASA та приватні компанії готують революцію в авіації, яка може змінити глобальні закони.
Початки надзвукової авіації ознаменувалися технічними проривами, коли у 1947 році “Чак Єгер довів, що подолання звукового бар’єру можливе” (Yeager, 1947).
Перші надзвукові літаки, такі як Bell X-1, мали новаторські конструктивні рішення, включно з поворотними стабілізаторами й тонкими дельтоподібними крилами. Винищувачі та розвідники, як SR-71, згодом регулярно досягали Мах 3, демонструючи потенціал таких польотів.
Однак надмірний шум — звуковий удар, або “бум” — викликав невдоволення суспільства. “Понад 10 000 скарг на експерименти Bongo 2 в Оклахомі засвідчили межі терпимості населення” (USAF, 1960). У відповідь у 1973 році США заборонили надзвукові пасажирські польоти над сушею. Ця заборона практично поховала програму Boeing 2707, а Concorde, хоч і був технічно досконалим, залишився нішевим через високий рівень шуму та витрат.
Сьогодні завдяки проєкту NASA X-59 можливе відродження надзвукових маршрутів. Літак із подовженим носом, захищеним розташуванням двигунів і особливим хвостовим вузлом створений так, щоби замість традиційного “бум-бум” було чутно лише м’яке “гуп-гуп”. Очікується, що рівень шуму на землі сягатиме лише 75–80 PLdB, що ближче до грому, ніж до вибуху.
Приватні компанії, як Boom Supersonic та Spike Aerospace, вже готуються до майбутнього. Вони проєктують літаки з урахуванням акустичних норм нового покоління. “Ми намагаємося зробити літак, який буде не тільки швидким, а й настільки тихим, щоб відповідати регуляторним вимогам” — підкреслюють інженери Boom. Їхні моделі, як Overture, вже орієнтуються на трансокеанські маршрути.
Успіх програми X-59 може призвести до зміни глобального законодавства: замість загальної заборони з’явиться ліміт на рівень шуму. Це відкриє шлях до широкомасштабного повернення надзвукових перельотів. У майбутньому подорож з Лос-Анджелеса до Токіо може тривати менше семи годин, і, як зазначають дослідники, “без трясіння люстр і гніву сусідів”.

