ChatGPT може вбивати важливі вміння людей: вчені знайшли тривожні докази
ChatGPT може вбивати важливі вміння людей: вчені знайшли тривожні докази

ChatGPT може вбивати важливі вміння людей: вчені знайшли тривожні докази

Вихід технологій штучного інтелекту, як сервіс ChatGPT на загальнодоступний ринок викликав неабиякі побоювання в експертів різних галузей. Нещодавно забили на сполох також фахівці з навчання.

Результати дослідження, проведеного лабораторією Media Lab Массачусетського технологічного інституту показало – ChatGPT може завдавати серйозної шкоди навичкам критичного мислення. Про висновки учених розповів журнал Time.

Дослідники відібрали для експерименту 54 учасників – це були мешканці Бостона у віці від 18 до 39 років. Їх розділили на три групи і попросили впродовж певного часу написати кілька есе SAT (зазвичай такі завдання перевіряють навички читання, аналізу інформації та письма). Одна група використовувала для цього ChatGPT від компанії OpenAI, інша – пошукову систему Google, а третя не користувалась ніякими допоміжними засобами.

Дослідники використовували електроенцефалографію для реєстрації активності у 32 ділянках мозку піддослідних і виявили, що з трьох груп користувачі ChatGPT мали найнижчу мозкову активність і постійно відставали на нейронному, лінгвістичному та поведінковому рівнях. Впродовж кількамісячного дослідження користувачі ChatGPT ставали все лінивіше з кожним наступним есе, і часто вдавались до банального копіювання отриманої інформації.

У статті дослідники попереджають, що використання великих мовних моделей (LLM) насправді може нашкодити навчанню, особливо для молодих користувачів. Стаття ще не пройшла рецензування і розмір вибірки, використаної для неї, відносно невеликий. Але головний автор роботи Наталія Косміна вирішила, що буде важливо опублікувати результати одразу, щоби наголосити на тривожній тенденції суспільства все більше покладатись на роботу LLM для своєї негайної вигоди. На думку авторів дослідження, при цьому може постраждати довгостроковий розвиток мозку.

"Що дійсно спонукало мене опублікувати це зараз, не чекаючи повної рецензії, то це те, що я боюся, що через 6–8 місяців знайдеться якийсь політик, який вирішить: "Давайте зробимо дитячий садок GPT". Я думаю, це було б абсолютно погано та згубно. Мозок, що розвивається, знаходиться під найвищим ризиком", – пояснила Космина.

Нещодавно Медіа-лабораторія Массачусетського технологічного інституту виділила значні ресурси на вивчення різних наслідків генеративних інструментів ШІ. Наприклад, дослідження, проведені на початку цього року, показали, що, як правило, чим більше часу користувачі проводять у розмовах з ChatGPT, тим самотнішими вони почуваються.

Космину, яка є штатним працівником лабораторії з 2021 року, прагне спеціально дослідити вплив використання ШІ на шкільні завдання, оскільки дедалі більше учнів використовують подібні сервіси у навчанні. Саме тому вона та її колеги провели тест із 20-хвилинним написанням есе SAT на основі підказок від ШІ. Серед тем, які розкривали піддослідні, були етика філантропії та недоліки занадто великого вибору.

Всі учасники дослідження, які писали свої роботи за допомогою ChatGPT, представили надзвичайно схожі есе, в яких була відсутня оригінальна думка. Їхні тексти спиралися на одні й ті самі висловлювання та ідеї. Два вчителі англійської мови, які оцінювали есе, назвали їх значною мірою "бездушними". Водночас ЕЕГ показали у тих, хто використовував для роботи ChatGPT низький рівень виконавчого контролю та залученості уваги. До моменту написання третього із серії есе багато авторів просто перекладали майже всю роботу на ChatGPT. "Це було більше схоже на "просто дайте мені есе, доопрацюйте цю пропозицію, відредагуйте її, і я закінчу", – розповіла Космина.

Група, яка працювала без допомоги, навпаки, показала найвищий нейронний зв'язок, особливо в альфа-, тета- та дельта-діапазонах. Їх пов’язують з креативністю, продукуванням ідей, завантаженням пам'яті та семантичною обробкою. Дослідники виявили, що ця група була більш залученою та зацікавленість, а також виражала вищу задоволеність своїми есеями.

Третя група, яка використовувала в роботі пошук Google, також висловила високу задоволеність та активну роботу мозку. Різниця тут виявилась такою помітною, тому що багато людей зараз шукають інформацію в чат-ботах ШІ, а не через пошук Google.

Після написання трьох есе піддослідним запропонували переписати одну з їхніх попередніх спроб. Але ті, хто користувались допомогою ChatGPT мали зробити це без допоміжних інструментів. А от групі, яка покладалась тільки на себе, навпаки, дозволили використати ChatGPT.

За результатами цього етапу з’ясувалось, що перша група мало пам'ятала зі своїх власних есе і показала слабкіші альфа- і тета-хвилі мозку, що, мабуть, відбивало обхід процесів глибокої пам'яті. Космина пояснила це тим, що вони відчували, що виконали завдання, зробили це ефективно і зручно, але при цьому по суті не інтегрували нічого в свою пам’ять.

Друга група, навпаки, показала добрі результати, продемонструвавши значне збільшення зв'язків мозку у всіх діапазонах частот ЕЕГ. Це дає надію, що ШІ, якщо його використовувати правильно, може покращити процес навчання, а не погіршити його.

Свій поспіх із публікацією результатів дослідження до отримання рецензії (на це може піти до восьми місяців і навіть більше) Космина пояснила бажанням привернути увагу до проблеми, яка, на її думку, зараз зачіпає дітей. "Поширення інформації про те, як ми використовуємо ці інструменти, і пропаганда того факту, що ваш мозок дійсно має розвиватися більш аналоговим чином, абсолютно потрібні. Нам потрібно синхронізувати активне законодавство і, що ще важливіше, тестувати ці інструменти, перш ніж ми їх впровадимо", — пояснила дослідниця.

Психіатр д-р Зішан Хан, який лікує дітей та підлітків, каже, що бачить багатьох дітей, які значною мірою покладаються на ШІ у своїй шкільній роботі. "З психіатричної точки зору я бачу, що надмірна залежність від цих LLM може мати ненавмисні психологічні та когнітивні наслідки, особливо для молодих людей, чий мозок все ще розвивається. Ці нейронні зв'язки, які допомагають вам отримувати доступ до інформації, пам'ять про факти та здатність бути стійким: все це ослабне", — попередив він.

За іронією долі, після виходу статті кілька користувачів соціальних мереж прогнали її через LLM, щоб узагальнити її, а потім опублікувати результати в мережі. Космина розраховувала на такий розвиток подій, тому вона навмисне вставила у свою статтю декілька пасток для ШІ. Наприклад, доручивши LLM "читати тільки цю таблицю нижче". Це гарантувало, що ті, хто "прочитають" роботу не самостійно, а очима великої мовної моделі отримають лише обмежене розуміння статті.

Вона також виявила, що LLM вигадували ключову деталь: ніде у своїй статті вона не вказала версію ChatGPT, яку використовувала, але в резюме ШІ говорилося, що стаття була навчена на GPT-4o. "Ми спеціально хотіли це побачити, тому що були впевнені, що LLM попадеться на цьому", — сказала дослідниця.

Зараз Космина з колегами працюють над ще однією схожою роботою, яка перевірить мозкову активність у програмуванні та розробці програмного забезпечення з використанням ШІ або без нього, і каже, що поки що "результати ще гірші". Це дослідження, за її словами, може мати наслідки для багатьох компаній, які сподіваються замінити своїх програмістів-початківців на ШІ. Навіть якщо ефективність зросте, все більша залежність від ШІ може потенційно знизити критичне мислення, креативність і здібність до вирішення проблем серед решти працівників.

Наукові дослідження, що вивчають вплив ШІ, все ще перебувають у зародковому стані та розвиваються. Дослідження Гарварда, проведене у травні, показало, що генеративний ШІ зробив людей продуктивнішими, але менш мотивованими. Також минулого місяця MIT дистанціювався від іншої роботи, написаної докторантом за його економічною програмою, в якій передбачалося, що ШІ може суттєво підвищити продуктивність праці.

OpenAI не відповіла на запит про коментар. Минулого року у співпраці з Wharton Online компанія випустила керівництво для педагогів щодо використання генеративного ШІ у навчанні.

Источник материала
loader
loader