/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F434%2F490dfc8ea8319e5d27d85a8d07c97b3a.jpg)
Перевершили розробку США: експерти пояснили, чому винищувач Mitsubishi F-2 кращий за F-16
Японський Mitsubishi F-2 має можливість вперше піти на експорт, адже Філіппіни хочуть придбати швидко багатофункціональні винищувачі за дешевшою ціною. За словами експертів Defense Expess, дехто вважає цей літак версією F-16, а інші кажуть, що це фактично самостійна машина. Однак найголовніше те, що в Японії вийшло справді краще створити винищувач, ніж в США.
У виданні нагадали, що у 80-х роках японські конструктори почали займатися створенням власного сучасного багатофункціонального винищувача JFX. До нього японські військові висунули важливу вимогу, а саме те, що бойовий радіус з 4 протикорабельними ракетами повинен був становити 724 кілометри.
Водночас Mitsubishi все одно дивилася за європейцями, адже проєкт JF-210 був подібний на "дводвигунний Gripen на стероїдах".
"Об'єм задач при малих строках, разом із невпевненістю міноборони Японії у можливості власних розробників, або, за іншими джерелами, тиск з боку США, призвів до пошуку готових рішень з можливістю їх адаптації та закриття власних робіт. Серед варіантів був Panavia Tornado, F/A-18 та F-16, останній з яких й був обраний для спільного японсько-американського проєкту", - підкреслили у Defense Express.
Зазначається, що домовленість про початок робіт була підписана у листопаді 1988 року, за якою США передавали технології на F-16 та отримували 45% з проєкту. Проте таку домовленість критикували, як у США, так і в Японії.
"Американські розробники боялись витоку технологій та створення своїми руками потужного конкурента. У Конгресі наполягали на тому, що японці мають купляти американські винищувачі з правом часткової локалізації, як завжди робили до цього з F-15, F-4 та F-104", - додали у матеріалі.
Своєю чергою японці скаржилися на занадто великі умови домовленості, яка передбачала вільний доступ США до всього, що зроблять японські розробники.
"А от японці мали платити за будь-які американські рішення та погодитись з обмеженням доступу до програмного забезпечення літака, включно з системою керування озброєнням. І на такі умови пішли, в тому числі, щоб не злити Вашингтон. Хоча доля американців й знизилась до 40%", - зауважили аналітики.
Зазначається, що під час розробки японського літака за основу було взято F-16C Block 40. Напрямком робіт був нереалізований проєкт F-16 Agile Falcon, який передбачав створення збільшеної на 25% версії літака з оновленнями бортового оснащення та модернізацією двигуна.
Як зазначають експерти, цей проєкт було значно перероблено через використання нових композиційних матеріалів та структурних рішень, завдяки чому винищувач став легшим. Водночас 95% креслень для японського F-2 відрізнялися від похідного F-16. Також у літаку було використано радіопоглинальні матеріали.
"Окрім майже нового фюзеляжу, була створена нова електродистанційна система управління. Загалом більша частина бортового оснащення літака була замінена, включно з новою РЛС з АФАР J/APG-1, першою у світі для бойового літака (F-22 з AN/APG-77 полетів на 2 роки пізніше)", - додали у матеріалі.
Роботи зі створення цього літака тривали недовго, вже в березні 1990 року було сформовано команду розробників, а в липні 1992 року було представлено готову реальну масштабну модель. Вже 7 жовтня 1995 року перший прототип піднявся у небо, через 68 днів - другий.
"У липні 1996 року було прийнято рішення щодо початку серійного виробництва, а перший літак був зданий у вересні 2000 року. Загалом було замовлено 98 літаків, разом з 4 прототипами, останній був готовий у вересні 2011 року. Хоча спочатку планувалось замовити 141 винищувач", - зазначили аналітики.
Проте F-2 вийшов все ж важчим за похідний F-16C Block 40. Злітна вага становила 22,1 тонни проти 19,2 тонни. Двигун японського літака становив до 131 кН (одиниця, яка використовується для вимірювання тяги двигунів літаків - УНІАН) проти 127 кН. Також літак мав більший бойовий радіус, а саме 833 км проти 550 км.
"Водночас різниця у технологічному оснащенні на голову вища у F-2, а за деякими елементами американський F-16 зміг наздогнати японський літак лише у версії F-16 Block 60 зі встановленням нової РЛС з АФАР AN/APG-80, який почали постачати у 2003 році", - уточнили у Defense Express.
Крім того, для знищення повітряних цілей до F-2 було інтегровано японські ракети малої дальності ААМ-3 та AAM-5, а також середньої дальності ААМ-4.
